Finnairin liikennedata jäi hieman odotuksiamme vaisummaksi huhtikuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa huhtikuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi, sillä matkustajamäärä, myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste alittivat ennusteemme lievästi. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q2:n ennusteisiimme.
Kaikki keskeiset erät jäivät hieman arvioitamme alemmille tasoille
Finnairin liikennedatan vuositason vertailussa huhtikuussa on huomioitava, että pääsiäisen matkailusesonki ajoittui tänä vuonna jo maaliskuulle (vrt. 2023 huhtikuussa). Finnairin Aasian liikennettä rajoittaa edelleen Venäjän ylilentokielto. Matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi kehittyivät Aasiassa vakaasti vertailukauteen nähden. Euroopassa British Airwaysille vuokratut A321-koneet palautuivat Finnairin käyttöön. Tämä nosti alueen kapasiteettia selvästi, minkä perässä matkustajamäärät ja myydyt volyymit eivät huhtikuussa kestäneet. Tilannekuva oli vastaava Kotimaassa. Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä kapasiteetti putosi myös selvästi, mutta matkustajamäärän ja volyymin lasku oli kapasiteettia hitaampaa.
Kokonaisuutena Finnairin matkustajamäärä ja myyty volyymi olivat hieman odotuksiamme vaisumpi sekä matkustajamäärän, kapasiteetin että myydyn volyymin osalta etenkin lyhyillä Euroopan ja Kotimaan reiteillä. Kaukoreittien osalta kehitys oli suunnilleen odotustemme mukaista. Suhteessa maaliskuuhun numerot heikkenivät niukasti, mutta tämä johtui arviomme mukaan etenkin pääsiäisen ajoituksesta ja lentopäivien lukumääräeroista.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 73 %:ssa huhtikuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reilut 7 %-yksikköä alle huhtikuun normaalien aikojen (ts. ilman pandemiavuosia 2020-2022) keskiarvon alapuolella. Ennusteemme matkustajakäyttöaste alitti noin 2 %-yksiköllä huhtikuussa. Alueista lyhyillä Euroopan ja Kotimaan reiteillä käyttöasteet jäivät vaisuille 70 %:n tasoille ja alittivat ennusteemme. Myös Lähi-idässä käyttöaste oli alle 70 %, mutta taso oli linjassa ennusteemme kanssa. Kaukoreiteillä matkustajakäyttöasteet olivat kohtuullisilla vajaan 75 %:n tasoilla, mikä oli hieman ennusteitamme korkeampi taso.
Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti pidemmän ajan historiaan suhteessa pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja (yield). Tämä on tukenut yhtiön liikevaihdon kehitystä viimeisen reilun vuoden ajan. Tämän ja yhtiön Q1-raportissa antamien markkinakommenttien perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja keskituottotason pysyneen terveenä huhtikuussa. Terveeltä vaikuttavasta hinnoittelutilanteesta huolimatta arvioimme kuitenkin, että Finnairin keskituotot laskevat tänä vuonna, sillä myös niiden vertailuluvut ovat kovat lähes koko vuoden 2023 ajan käytännössä kaikilla alueilla.
Rahtivolyymi kasvoi hitaasti
Huhtikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtivolyymi kasvoi Euroopan reittien kasvaneen kapasiteetin mukana 4 %. Tämä oli lievästi odotuksiamme alempi taso, mutta toki kapasiteettikin kehittyi odotuksiamme hitaammin. Arviomme mukaan paineessa olleen rahtihinnoittelun osalta tilanteen pitäisi olla kääntymässä jo parempaan päin talven pohjilta.
Emme tee toistaiseksi muutoksia ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli hieman odotuksiamme vaisumpi, sillä matkustajamäärä, myyty volyymi sekä matkustajakäyttöaste jäivät lievästi ennusteistamme. Raportti ei silti aiheuta välitöntä muutospainetta Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiimme. Ennustamme Finnairille tälle vuodelle vajaan 4 %:n kasvua ja vakaata kannattavuutta. Finnairin Vuosituloksen kannalta edessä olevan Q2:n ja Q3:n kesäsesonki on erittäin tärkeässä roolissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 988,5 | 3 099,2 | 3 141,7 |
kasvu-% | 26,81 % | 3,71 % | 1,37 % |
EBIT (oik.) | 184,0 | 190,0 | 199,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,16 % | 6,13 % | 6,33 % |
EPS (oik.) | 0,00 | 0,37 | 0,41 |
Osinko | 0,00 | 0,07 | 0,10 |
Osinko % | 2,41 % | 3,44 % | |
P/E (oik.) | 798,94 | 7,83 | 7,18 |
EV/EBITDA | 153,24 | 3,18 | 2,78 |