Alma Media -päivitys - digin kasvunäkymä vahva

– Inderes
Toistamme Alma Median lisää-suosituksen ja nostamme osakkeen tavoitehinnan 7,80 euroon (aik. 7,40 euroa). Yhtiön Q4-tulos oli pettymys odotuksiin nähden, mutta kasvaneet kulut selittyivät osin kertaluontoisilla tekijöillä ja osin panostuksilla kiinnostaviin kasvuhankkeisiin. Yhtiön digiliiketoimintojen kasvunäkymät ovat edelleen vahvat, mikä tukee näkemystämme vahvan tuloskasvun jatkumisesta, vaikka painetun median tuotoista voimakkaammin riippuvaisten segmenttien kehitys olisi vaisua. Entistä vahvemmin digitaaliseen liiketoimintaan painottuvan tuloskasvun ja muiden osien vahvana jatkuvan kassavirran vuoksi osakkeelle voidaan hyväksyä hiukan nykyistä korkeampi arvostustaso.
- Alma Median liikevaihdon kasvu (Q4’17: +3,7 %) oli loppuvuonna jälleen hieman odotuksiamme vahvempaa, ja painottui arvonmuodostuksen kannalta houkuttelevimpiin digitaalisiin liiketoimintoihin (Markets, News&Life). Hyvä digipalveluvetoinen kasvu ei kuitenkaan heijastunut tällä kertaa odotetusti yhtiön operatiiviseen tulokseen, jonka kasvu Q4:llä (+6 %) jäi selvästi ennusteemme alle (+25 %). Markets, News&Life, Regions ja Muut toiminnot alittivat liikevoitto-ennusteemme vain lievästi, mutta Talentin tulosalitus oli huomattava (oik. EBIT 3,9 MEUR vs. enn. 5,1 MEUR). Tulosalitus ei kuitenkaan vaikuttanut kokonaisuutena lähivuosien tuloskasvuodotuksiimme, sillä kulujen kasvua ajoi osin kertaluonteiset tekijät, kuten kirjavaraston alaskirjaus ja vahvan tuloskasvun aiheuttamat kannustevaraukset, ja osin kasvaneet panostukset digipalveluiden kasvuhankkeisiin. Hieman odotuksia korkeampien kertaerien vuoksi raportoitu liikevoitto jäi vertailukauden alle, mutta emme näe tässäkään dramatiikkaa, sillä Q4:lle kohdistuneet kulut koostuivat valtaosin ei-kassavirtavaikutteisista kiinteistöjen arvonmuutoksista ja Regionsin toiminnan tehostuskuluista.
- Nostimme Q4:n jälkeen selvästi arviotamme Marketsin arvosta, ja se muodostaa jo noin 2/3-osaa Alma Median osien summaan perustuvasta käyvästä arvosta. Markets on rakentanut erittäin vahvan aseman vahvasti kasvaville itäisen Keski-Euroopan rekrytointimarkkinoille ja löytänyt myös uusia kasvumahdollisuuksia onnistuneen tuotekehityksen kautta. Markets lanseerasi loppuvuonna uusia palveluita mm. Tsekin ja Puolan markkinoille, joiden vastaanotto on ollut yhtiön mukaan erinomainen. Uudet hankkeet kasvattavat markkinointipanostuksien kasvun kautta kuluja lyhyellä aikavälillä, mutta onnistuessaan ne voivat vahvistaa Marketsin kasvua merkittävästi ja parantaa yhtiön kilpailuasemaa erityisesti suurella Puolan markkinalla. Alma Median johdon mukaan Marketsin markkinaosuus on kasvanut myös Suomessa. Arviomme muiden Alma Median segmenttien arvosta pieneni hiukan loppuvuoden tuloskehityksen perusteella, mutta onnistuneiden tehostamistoimien ja rakennejärjestelyiden myötä ne tekevät edelleen hyvää tuottoa ja kassavirtaa. Odotamme digitaalisten liiketoimintojen vahvan tuloskehityksen jatkuvan kuluvana vuonna Itä-Euroopan ja Suomen talouksien positiivisten kasvunäkymien myötä. Painetun median tuotot jatkavat näkemyksemme mukaan laskutrendillä, mutta odotamme Alman pystyvän Talentin ja Regionsin osalta vakaaseen tuloskehitykseen vahvan mainosmyynnin ja talouskasvun piristymisen kautta.
- Teimme Q4-raportin jälkeen lähivuosien tulosennusteisiin kokonaisuutena vain pieniä muutoksia. Ennustamme nyt vuodelle 2018 11 %:n osakekohtaisen tuloksen kasvua ja noin 4 %:n osinkotuottoa. Hyvät tuloskasvunäkymät, vahva kassavirta, ja kasvava digitaalisten liiketoimintojen painoarvo huomioiden hyväksymme osakkeelle noin 16x P/E ja 10x EV/EBITDA-kertoimen. Ennusteillamme FY’18 P/E-kerroin on tällä hetkellä noin 15x ja EV/EBITDA-kerroin noin 9,5x tasolla. Riskinä arvostukselle näemme toimialan murroksen kiihtymisen sekä Alma Median liiketoiminnan korkean ja kasvaneen suhdanneherkkyyden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille