Alma Media -päivitys - Marketsin kasvu tukee osaketta

Toistamme Alman lisää-suosituksen, mutta tarkistamme verrokkien arvostuskertoimien laskua heijastellen osakkeen tavoitehinnan 7,0 euroon (aik. 7,20 euroa). Yhtiön Q3-tulos oli kokonaisuutena odotuksiemme mukainen ja yhtiön tärkeimmän arvoajurin Marketsin tuloskasvuvauhti näyttää kiihtyvän odotetusti. Vaikka Alman digiliiketuottojen suhteellinen kasvu on hidastunut syklin kypsyessä ja painetun median tuottojen lasku on voimakasta, näemme yhtiöllä edelleen hyvät edellytykset tuloskasvulle lähivuosina, kun hyvin kannattavien digituottojen osuus liikevaihdosta kasvaa ja yhtiön tehokkuus paranee. Yhtiön vakautta lisää myös velaton tase ja vahva kassavirta, joka mahdollistaa kasvua kiihdyttävät yritysostot ja vahvan osingon. Kohonneista suhdanneriskeistä huolimatta näemme Alma Median arvostustasossa lievää nousuvaraa osien summaan, lähivuosien tuloskasvuun ja vahvaan osinkotuottoon nähden.
- Alma Median liikevaihto laski Q3:lla yritysmyyntien ajamana ennakoidusti 5 % vertailukaudesta. Liikevaihdon jakauma ei kuitenkaan täysin vastannut odotuksiamme, sillä se painottui hieman ennakoimaamme vahvemmin painetun median tuottoihin. Alma Median tärkeimmän arvoajurin Marketsin liikevaihto jäi hieman ennusteistamme, mutta kasvoi edelleen erinomaista n. 15 %:n vauhtia, vaikka rekrytointipalveluiden kasvu jatkoi hidastumistaan. Medialiiketoiminnoissa Consumerin liikevaihdon pudotus oli hieman ennakoimaamme loivempaa, lähinnä painetun median sisältötuottojen loivemman laskun ajamana. Q3:n operatiivinen liikevoitto ylitti ennusteemme noin 8 %:lla ja liikevoitto-% oli erinomaisella 18,5 %:n tasolla. Marketsin liikevoitto kasvoi odotuksiemme mukaisesti 19 % vertailukaudesta ja kiihtyi alkuvuoteen nähden. Operatiivisen tuloksen ylitystä ajoi siten Consumerin odotuksia parempi kannattavuus ja Muiden toimintojen kulujen lasku. Consumerin kannattavuutta painaa edelleen painetun median tuottojen voimakas lasku, minkä yhtiö onnistui kuitenkin kompensoimaan myymällä heikosti kannattavia osia ja tehostamalla toimintaa. Osakekohtaista tulosta rasittivat kuitenkin pienet negatiiviset kertaerät ja odotuksia korkeampi veroaste, ja se jäi vertailukauden ja ennusteemme tasolle.
- Alma Median lähivuosien tuloskasvu ja osakkeen arvonmuodostus nojaavat edelleen vahvasti Marketsin varaan, eikä Q3-raportti tuonut tähän kuvaan muutosta. Arviomme mukaan Markets muodostaa nykyisin lähes 2/3-osaa Alma Median arvosta ja noin 60 % tuloksesta. Marketsin tuotot ovat perusluonteeltaan hyvin syklisiä (rekrytointi-, asunto- ja autoilmoitukset), mutta ne ovat hajautuneet usealle markkinalle, yhtiön markkina-asema on keskeisillä markkinoilla vahva, ja liiketoiminnan kustannusrakenne on melko joustava. Odotamme epävarmuuden kasvusta huolimatta Marketsin vahvan tuloskehityksen jatkuvan kuluvan vuoden lopulla ja ensi vuonna itäisen Keski-Euroopan ja Suomen talouden kasvun myötä. Painetun median tuotot ovat voimakkaalla laskutrendillä, mutta odotamme Alman pystyvän edelleen Talentin ja Consumerin osalta vakaaseen tuloskehitykseen digituottojen kasvun, rakennemuutosten ja kustannusten sopeutusten kautta.
- Teimme Q3:n jälkeen ennusteisiimme vain lieviä muutoksia. Odotamme yhtiöltä lähivuosille vakaata liikevaihdon kehitystä ja keskimäärin noin 4 %:n tuloskasvua ja 5 %:n osinkotuottoa. Kohonneista suhdanneriskeistä huolimatta näemme Alma Median arvostustasossa lievää nousuvaraa osien summaan, lähivuosien tuloskasvuun ja vahvaan osinkotuottoon nähden. Arviomme mukaan Alma Median osien summa on noin 8,0 euroa osakkeelta. Myös tuloskertoimiin (2019-2020 P/E 13x) ja noin 5 %:n osinkotuottoon nähden arvostus on mielestämme edelleen houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille