Alma Media Q2 - odotuksia vaisumpi neljännes
Alma Media raportoi aamulla hieman ennakoitua heikommasta tuloskehityksestä Q2:lta. Marketsin kasvu oli edelleen vahvaa, mutta tuloskasvua vaimensi edelleen kasvaneet panostukset tuotekehitykseen ja myyntiin. Painettuun mediaan vahvasti nojaavan Consumer-segmentin tuloskehitys oli odotuksiamme selvästi heikompaa, mikä johtui erityisesti kokonaisuutena heikosta mainosmyynnin kehityksestä. Yhtiö kuitenkin toisti odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2018.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q2:lla hieman ennakoimaamme vaisumpaa, kun liikevaihto laski vertailukaudesta noin 5 % 89 MEUR:oon (enn. -2 % ja 92 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu jatkui Q2:lla vahvana (+10 %), mutta jäi kuitenkin hieman odotuksistamme (n. +14 % v/v), erityisesti Consumerin digimainonnan heikon myynnin kehityksen ajamana. Painetun median tuotot olivat odotuksiemme mukaisesti Q2:lla voimakkaassa laskussa (n. -18 % v/v), mikä johtui sekä yritysjärjestelyistä että heikosta mainosmyynnin kehityksestä. Segmenteistä Markets kasvoi odotetusti voimakkaimmin (+18 %), mutta jäi hieman ennusteestamme (enn. +21 %). Alma Talentin liikevaihto laski odotetusti hieman vertailukaudesta (-2 %). Vahvemmalla painolla painettuun mediaan keskittyneen Consumerin liikevaihdon kehitys (-17 % v/v) oli sen sijaan selkeä pettymys, sillä odotimme liikevaihtoon selvästi loivempaa laskua (enn. -11 %).
Oikaistu liikevoitto laski Q2:lla 3 % 12,9 MEUR:oon, mikä oli lievä pettymys 14,1 MEUR:n tasolla olleeseen ennusteeseemme ja noin 15 MEUR:n konsensusennusteeseen nähden. Kannattavuuskehitys oli hieman odotuksiamme heikompaa Marketsissa, Talentissa hieman odotuksia parempaa ja Consumerissa selvästi heikompaa. Arvonmuodostuksen kannalta keskeisen Markets-segmentin odotuksia hieman vaisumpaa tuloskehitystä selittää hieman odotuksista jäänyt kasvu ja samaan aikaan odotetusti selvästi kasvaneet kulut, mikä johtuu Tšekin tytäryhtiön LMC:n liiketoiminnan laajentumisesta Puolaan sekä edelleen kasvaneista panostuksista myyntiin, markkinointiin ja verkkopalvelu-uudistuksiin. Talentin kulutehokkuus oli odotuksiamme parempaa, mikä nosti segmentin kannattavuutta yli odotustemme. Consumerin heikentynyttä tulosta näyttäisi selittävän tällä kertaa erityisesti digitaalisen mediamainonnan kääntyminen laskuun ja samanaikainen jyrkkänä jatkunut painetun median liikevaihdon lasku, joiden vaikutuksia yhtiö ei pystynyt kompensoimaan Q2:lla kulujen hallinnan kautta. Raportoituun liikevoittoon sisältyi 4,5 MEUR:n positiiviset kertaerät liiketoimintojen myyntivoittoihin liittyen, kun odotimme 4 MEUR:n kertaeriä. Tulos ennen veroja nousi hieman vertailukaudesta 16,9 MEUR:oon (Q2’17: 15 MEUR) ja osakekohtainen tulos 0,15 euroon (Q2’17: 0,13 euroa).
Yhtiö toisti odotetusti aiemman ohjeistuksensa. Alma Media arvioi vuoden 2018 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2017 tasolla (2017: 367,3 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2017: 51,1 MEUR) kasvavan vuoden 2017 tasosta. Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen Q2-raporttia 366 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 55 MEUR.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.07.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 367,3 | 366,1 | 375,1 |
kasvu-% | 3,96 % | −0,33 % | 2,46 % |
EBIT (oik.) | 51,0 | 55,1 | 60,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,89 % | 15,04 % | 16,07 % |
EPS (oik.) | 0,45 | 0,46 | 0,51 |
Osinko | 0,24 | 0,30 | 0,34 |
Osinko % | 3,34 % | 2,68 % | 3,04 % |
P/E (oik.) | 16,14 | 24,35 | 21,80 |
EV/EBITDA | 11,09 | 13,56 | 11,71 |