Amer Sports CMD-päivitys - portfolion tarkempi fokusointi nousi isoksi teemaksi
Amer Sports järjesti torstaina pääomamarkkinapäivän (CMD) Helsingissä. Yhtiö toisti taloudelliset tavoitteensa ja ohjeistuksen vuodelle 2018, joten näiltä osin tilaisuus ei tarjonnut uutta tietoa. Yhtiö otti kuitenkin selkeästi kantaa, mihin suuntaan melko laajaksi levinnyttä brändiportfoliota halutaan tulevaisuudessa kehittää. Portfolion fokusointi nousi isoksi teemaksi ja uskomme Amerin brändiportfolion enemmänkin kutistuvan kuin kasvavan lähivuosina. Yhtiö on myös kehittymässä selvästi enemmän urheiluvälinevalmistajasta kohti vaatevalmistajaa. Pidimme CMD:n antia positiivisena teimme hyvin pieniä muutoksia ennusteisiimme. Nostamme tavoitehintamme 27,0 euroon (aik. 26,0), mutta toistamme haastavan arvostuksen takia vähennä-suosituksemme. Päähuomiot CMD:ltä olivat seuraavat:
- Amerin johto esitteli CMD:llä päivitetyn strategian, jossa peruselementit pysyivät pitkälti ennallaan. Amer jatkaa kestävän kannattavan kasvun ajamista asusteiden ja jalkineiden, oman vähittäiskaupan, Kiinan ja Yhdysvaltojen liiketoimintojen sekä digitalisaation kiihdyttämisen kautta. Yhtiön tavoitteena on panostaa jatkossa niihin alueisiin, missä kasvunäkymät ovat nopeimmat, kannattavuus parhaalla tasolla ja pääomatehokkuus korkea. Amerin kannattavaa kasvua vuodesta 2010 lähtien ovat ajaneet asusteet ja jalkineet, oma vähittäiskauppa sekä Kiina. Näillä alueilla yhtiö on tunnistanut parhaan kasvu- ja tuottopotentiaalin ja päivitetyssä strategiassa aiotaan panostaa näihin kolmeen alueeseen.
- CMD:n keskeiseksi teemaksi nousi Amerin laajan brändiportfolion fokusointi. Amerilla on tällä hetkellä lukuisia eri brändejä, tuotekategorioita ja maa-alueita, joilla on hyvin erilaisia kasvu- ja kannattavuusprofiileja ja synergioita muiden brändien kanssa. Amer on tunnistanut ne alueet, missä se haluaa olla mukana ja kaikkia toimintoja näiden ulkopuolella tarkastellaan nyt kriittisesti. Yhtiö nosti esiin heikkoja suorituksia viime vuosina tarjoilleen pyöräilysegmentin, jossa Mavic-brändi on nyt asetettu ”strategiseen arviointiin”. Uskomme tämän johtavan Mavicin myymiseen heti, kun sopiva ostaja löytyy. Yhtiö kertoi hieman yllättäen myös Urheiluinstrumentit-segmentin (Suunto) ja Fitness-segmentin (Precor) joutuvan keskipitkällä aikavälillä strategisten vaihtoehtojen tarkkailuun. Portfolion fokusointi näyttää kallistuvan asusteisiin ja jalkineisiin (ns. soft goods), joissa konserni pystyy hyödyntämään synergioita mm. materiaalien, varastoinnin, valmistuksen ja jakelukanavien osalta. Näiden osuus konsernin liikevaihdosta on noin 40 %, mutta liikevoitosta ne tuovat jo 60 %. Yhtiö näyttää olevan kriittisempi urheiluvälineitä ja -laitteita kohtaan (ns. hard goods), missä kannattavuus on heikompi, eikä konserni pysty tarjoamaan synergioita muiden portfolioyritysten välillä. Amer ei antanut tarkempaa aikataulua portfolion fokusoinnin osalta, mutta uskomme strategisen tarkastelun ”keskipitkän aikavälin” tarkoittavan vuosia 2018-2021. Tällä välin konsernista saattaa pudota brändejä pois ja niistä vapautuvat pääomat sijoitetaan nopean kasvun, paremman kannattavuuden ja pääomatehokkuuden sisältäviin osa-alueisiin. Yhtiö totesi jatkavan investointeja Talviurheiluvälineet- ja Pallopelit -segmentteihin, jos/kun ne pysyvät konsernin asettamien tavoitteiden mukaisessa suorituskyvyssä.
- Amer toisti taloudelliset tavoitteet, jotka ovat 1) liikevaihdon noin 5 %:n orgaaninen valuuttaneutraali vuosikasvu 2) vuosittainen vertailukelpoisen liiketuloksen kasvu enemmän kuin liikevaihdon kasvu 3) vapaa rahavirta vähintään 80 % nettotuloksesta 4) vuoden lopun nettovelka/käyttökate -suhdeluku korkeintaan 3. Yhtiö toisti myös vuoden 2018 ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihdon vertailukelpoisin valuutoin sekä liiketuloksen ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä odotetaan kasvavan vuodesta 2017. Ennusteemme olivat valmiiksi linjassa tavoitteiden kanssa ja teimme niihin CMD:n jälkeen vain hyvin pieniä positiivisia muutoksia. Odotamme liikevaihdon kasvavan 2018-2020 aikana 3-6 %:n vuotuista vauhtia ja liikevoittomarginaalin paranevan asteittain kohti yhtiön tavoittelemaa 10 %:n rajaa (2018e: 8,4 % EBIT).
- Päivitetyillä ennusteillamme Amerin P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 21x ja 17x. Vastaavien vuosien EV/EBITDA-kertoimet ovat 12,5x ja 11,4x. Tulospohjaisilla kertoimilla osake on arvostettu noin 15-20 %:n alennuksella kansainväliseen verrokkiryhmään nähden. Amerin osinkotuotot ovat ennusteillamme 2,7 % ja 2,9 %, jotka tarkoittavat noin 50-60 %:n osingonjakosuhdetta. Amer Sports on mielestämme laadukas yhtiö, jonka kasvu- ja kannattavuusnäkymät pysyvät CMD:llä nähdyn viestin perusteella suotuisina. Koemme osakkeen nykyisellä arvostustasolla seuraavan 12 kuukauden tuottopotentiaalin jäävän kuitenkin sen verran ohueksi, että pysymme osakkeessa vähennä-puolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
