Cargotecilla tulosparannuksen eväät kasassa
Cargotec järjesti eilen analyytikkotapaamisen, jossa oli paikalla toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. Keskustelun pääaiheena oli Cargotecin palveluliiketoiminta, mutta myös eri liiketoiminta-alueita sekä konsernitason aiheita sivuttiin. Tapaaminen ei johtanut ennuste-, suositus- tai tavoitehintamuutoksiin, mutta vahvisti positiivista näkemystämme yhtiön pitkän aikavälin tulosparannuspotentiaalista. Keskeiset muistiinpanot olivat seuraavat:
- Palveluissa luvassa kasvua ja paranevia marginaaleja. Palveluissa (28 % konsernin liikevaihdosta) Cargotec tavoittelee 5-10 %:n orgaanista kasvua. Kasvua kiihdytetään 1) lisäämällä kohdistetusti huollon myyntihenkilöstön määrää; 2) siirtämällä suurissa asutuskeskuksissa Hiabin huoltoa jälleenmyyjiltä omin käsiin; 3) Kalmarin huollon alueorganisaatioiden jo tehdyillä siirroilla yhteisen palvelutoiminnon alaisuuteen sekä 4) tiukemmalla fokuksella MacGregorissa, joissa komponenttitoimittajilla on aiemmin ollut tarpeettoman vapaa pääsy varaosaliiketoimintoihin. Palvelujen kannattavuus ei ole tehtyjen panostusten (CRM, huoltokeskukset, varaosien saatavuus) johdosta viime vuosina parantunut, mutta sen uskotaan jatkossa kohenevan. Tämä johtuu tulevien panostusten vähenemisestä ja hyötyjen saamisesta jo tehdyistä (CRM:n tehokas käyttö, huollon back office -toimintojen väheneminen jne.).
- Kalmar etenee automaatiossa, mutta pienemmillä askelilla. Cargotec ei ole huolissaan Kalmarin laitemyynnistä, sillä 10 000 laitteen olemassa oleva kanta takaa vahvan peruskuorman korvauskysynnän muodossa. Satamien automaatio-investoinnit kasvavat, muttei siten kuin vuonna 2016 uskottiin, vaan pienillä askelilla. Aiemmin odotetut 100-200 MEUR:n kertasopimukset ovatkin nyt useita 10-15 MEUR:n sopimuksia, joilla asiakas automatisoi yhden sataman yhden osa-alueen kerrallaan. Vuosittain uskotaan saatavan myös muutamia viime viikolla raportoidun Sydneyn Moorebankin (80 MEUR) projektin kokoisia isoja tilauksia. Kalmarin automaatioliiketoiminnan (ml. ohjelmistot) vuosittaiseksi minimiliikevaihdoksi oletetaan noin 250 MEUR eli 15 % Kalmarin liikevaihdosta. Tehdyt automaatio- ja ohjelmistoinvestoinnit ovat painaneet Kalmarin kannattavuutta ja Cargotecin mukaan automaation katteet realisoituvatkin kunnolla vasta 2-3 vuoden kuluttua toimituksesta, kun Kalmar pääsee täysin hyötymään huollosta sekä ohjelmistopäivityksistä. Automatisointiprojektien katteet ”eivät ole kaksinumeroisia” projektin ensimmäisten 1-2 vuoden aikana.
- MacGregorin liikevaihto lyhyellä aikavälillä paineessa. Cargotecin mukaan laivanrakennusmarkkinan nyt elpyessä telakoiden halu saada aiempia korkeampia hintoja hidastaa tilauksia. Cargotec uskoo MacGregorin pystyvän 10 %:n EBIT-marginaaliin liikevaihdon saavuttaessa 1.000 MEUR:n tason, mutta aikataulutavoitetta tälle ei julkisteta. Oma odotuksemme MacGregorin vuoden 2020 liikevaihdoksi on tällä hetkellä 802 MEUR (2018-2020 keskim. vuosikasvu = 12 %) ja EBIT-marginaaliksi 7 % eli pysymme melko varovaisella linjalla.
- Tulosparannuksen eväät kasassa. Cargotec uskoo, että komponenttihintojen nousu ei hidasta konsernin marginaaliparannusta, sillä 1) yhtiö on saanut laskettua tuotekustannuksia; 2) kohonneita komponenttikuluja viedään lopputuotteisiin ja 3) hintakurin uskotaan pitävän eli asiakkaille annetaan vähemmän alennuksia. Tehtyjen kannattavuuspanostusten (mm. huolto-keskukset, ERP, CRM, säästöohjelmat) odotetaan näkyvän täysimääräisesti vuoden 2020 kannattavuudessa. Cargotec tavoittelee 10 %:n EBIT-marginaalia 2020-2022 ja odotuksemme vuoden 2020 EBIT-marginaaliksi (9,1 %) on tämän kanssa linjassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
