Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair Q3 - arvostus ei vielä houkuttele tarttumaan negatiiviseen tuloskasvunäkymään

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkisti eilen Q3-tuloksensa, joka katkaisi yhtiön pitkän tulosparannusten sarjan, mutta ylitti silti ennusteet lievästi. Raportin kokonaiskuva jäi kuitenkin pettymyksen puolelle etenkin näkymien osalta, sillä yhtiö laski kuluvan vuoden tulosohjeistustaan hieman eivätkä kommentit kilpailudynamiikan kehityksestä olleet erityisen rohkaisevia. Tarkastamme Finnairin tavoitehintamme 6,50 euroon (aik. 7,25 euroa) lähivuosien negatiivisia ennustemuutoksia heijastellen. Suosituksemme säilytämme vähennä-tasolla, sillä arvostuksen kokonaiskuva on mielestämme vuoden tähtäimellä suhteellisen neutraali.

Finnairin liikevaihto kasvoi Q3:lla 9 % 801 MEUR:oon, mikä oli julkistetun liikennedatan perusteella jo tiedossa. Liikevaihdon rakenteen osalta lipputuotot olivat hieman odotuksiamme korkeammat, kun taas Matkapalveluiden kasvu oli ennusteitamme hitaampaa. Rahdin ja lisäpalvelumyynnin kasvussa ei sen sijaan ollut yllätyksiä. Finnairin oikaistu liikevoitto heikkeni vertailukaudesta 11 % 108 MEUR:oon ja tulospudotus jäi Q3:lla hieman meidän ja konsensuksen odotuksia maltillisemmaksi. Kuluissa vaikeasti ennustettavat muut kulut ja henkilöstökulut olivat odotuksiamme alemmat, kun taas muissa erissä hajonta oli pienempää. Polttoainekulut kasvoivat selvästi ja olivat suurin selittävä tekijä tulostrendin käänteen taustalla, vaikka suojaukset pehmensivätkin polttoaineen hinnan nousun tulosvaikutusta vielä lähes 30 MEUR:lla. Tuloslaskelman alariveillä Finnair kirjasi Q3:lle pienet negatiiviset oikaistuerät (pääosin käyvän arvon muutoksia), mutta rahoituskuluissa ja veroissa ei ollut merkittäviä yllätyksiä. Näin ollen yhtiön 0,60 euron EPS laski melko selvästi ennätysvahvaan vertailukauteen nähden ja ylitti ennusteet lopulta lievästi.

Odotuksia paremmasta Q3-tuloksesta huolimatta Finnair tarkasti ohjeistustaan hieman alaspäin ja odottaa nyt oikaistun liikevoittonsa jäävän jonkin verran viime vuodesta (aik. oikaistu liikevoitto on suunnitelleen viime vuoden tasolla). Viime vuonna Finnair teki 170 MEUR:n oikaistun liikevoiton. Lisäksi Finnair täsmensi odottavansa yli 15 %:n kapasiteetin kasvua (ennallaan), 12-13 %:n matkustajamäärän kasvua (aik. kasvaa jokseenkin samaa tahtia kapasiteetin kanssa) ja 10-11 %:n liikevaihdon kasvua (aik. kasvaa hieman kapasiteettia hitaammin). Lisäksi yhtiö kertoi kirjaavansa Q4:lle 11 MEUR:n tulon lentäjien peruuntuneen kannustinohjelman kuluvarausten purkamisesta. Tulosohjeistusmuutos oli mielestämme selkeä negatiivinen signaali, vaikka mainitun kertatuoton takia loppuvuoden ennusteemme laskivatkin vain hiukan. Kilpailu vaikuttaakin olevan yhä kiristymään päin etenkin Euroopan reiteillä ja tässä viitekehyksessä yhtiön on vaikea kompensoida suojatun polttoaineen hinnan nousua nostamalla lippujen hintoja. Näistä syistä tarkastimme ensi vuoden oikaistun liikevoiton ennusteitamme alaspäin 7-8 % ja odotamme yhtiön tuloksen pysyvän laskukäyrällä ainakin ensi vuoden ensimmäisen puoliskon ajan (2019e: oik. EBIT 139 MEUR).

Finnairin ennusteidemme mukaiset operatiiviset P/E-luvut vuosille 2018-2019 ovat 8x ja 10x, kun taas oikaistut EV/EBITDAR-kertoimet ovat noin 4x. Jälkimmäisellä mittarilla yhtiö on arvostettu jo keskipitkän aikavälin mediaaninsa alapuolelle ja pidämme osakkeen absoluuttista arvostusta kokonaisuutena melko neutraalina. Suhteellisesti Finnair on kuitenkin yhä preemiohinnoiteltu parhaan vertailukelpoisuuden antavalla P/E-luvulla. Näin ollen tuloskertoimien kokonaiskuva ei nouse vielä huomattavan houkuttelevaksi varsinkin, kun huomioidaan viime aikoina yleisiin arvostustasoihin kohdistunut paine. Tasepohjainen arvostus on kuitenkin jo varsin maltillinen (2018e: P/B 0,9x) ja osinkotuotto hyvällä vajaan 5 %:n tasolla, mutta laskevaan tulostrendiin nämäkään tekijät eivät vielä houkuttele tarttumaan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut25.10.2018

201718e19e
Liikevaihto2 568,42 841,93 000,3
kasvu-%10,9 %10,6 %5,6 %
EBIT (oik.)170,4158,8139,0
EBIT-% (oik.)6,6 %5,6 %4,6 %
EPS (oik.)2,812,442,05
Osinko0,930,930,93
Osinko %2,3 %33,1 %33,1 %
P/E (oik.)14,11,11,4
EV/EBITDA3,9neg.0,2

Foorumin keskustelut

Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
eilen
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.