Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin ripeä volyymikasvu jatkui tammikuussa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi eilen tammikuun liikennetietoraporttinsa. Raportin mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi vertailukaudesta 16 % 965 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vertailukauteen nähden 20 %, mitä selitti etenkin vertailukauden jälkeen käyttöönotetut uudet A350-koneet kaukoliikenteessä, mutta kapasiteetti kasvoi myös Euroopan ja Suomen liikennealueilla uusien koneiden sekä konekokojen kasvun myötä. Myyty matkustajavolyymi pysyi kapasiteetin voimakkaasta kasvusta huolimatta kapasiteetin kasvun mukana ja myydyt henkilökilometrit kasvoivat 19 % tammikuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta hyvä suoritus kausiluonteisesti hiljaisemmalla talvikuukaudella. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi 24 % strategisella painopistealueella Aasiassa ja myös Euroopassa volyymikasvu oli hyvällä 11 %:n tasolla tammikuussa. Pienellä Pohjois-Amerikan alueella yhtiö ylsi lähes 23 %:n volyymikasvuun ja myös kotimaassa volyymit kasvoivat lähes 16 % tammikuussa. Siten volyymikasvu oli laaja-alaisesti vahvaa, vaikka kasvuvauhti hidastuikin lievästi Q4:n tasoilta. Matkustajavolyymien lisäksi rahtimyynti kasvoi mukavat 16 %, minkä taustalla pääajuri oli hyvin kehittynyt Suomen ja Kiinan välinen rahtikysyntä.

Myynnin ja kapasiteetin kasvun melko neutraalin suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste tammikuussa laski marginaalisesti 0,4 %-yksikköä noin 80 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille etenkin, kun huomioidaan melko hyvä vertailutaso (matkustajakäyttöaste 1/2018 selvästi korkeampi kuin 1/2016 ja 1/2015) ja kapasiteetin voimakas kasvu. Alueittain Finnairin käyttöasteet olivat korkeimmat Aasiassa noin 86 %:ssa (-2 %-yksikköä vertailukauteen nähden). Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöasteet paranivat noin 1,5 %-yksiköllä 73-80 %:iin tasoille tammikuussa. Kotimaan liikenteessä käyttöaste laski 7 % heikolle tasolle 60 %:iin.

Finnairin tammikuun liikenneraportti oli kokonaisuutena linjassa odotuksiemme kanssa sekä volyymien että käyttöasteiden osalta. Kannattavuuden kannalta tärkeän hinnoittelun kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta lähtökohtaisesti odotamme yhtiön yksikkötuottojen pysyvän Q4:n tavoin paineessa ainakin kiivaimman kapasiteetin kasvun eli käytännössä H1:n ajan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut07.11.2017

201617e18e
Liikevaihto2 316,82 568,52 722,7
kasvu-%2,8 %10,9 %6,0 %
EBIT (oik.)55,3169,5176,2
EBIT-% (oik.)2,4 %6,6 %6,5 %
EPS (oik.)0,442,742,77
Osinko0,310,770,93
Osinko %2,5 %29,8 %35,7 %
P/E (oik.)28,20,90,9
EV/EBITDA2,00,2neg.

Foorumin keskustelut

Tässä on Kaisan ja Antin kommentit ottelusta KVV vs Finnair Inderes KKV ja Finnair kohtaavat markkinaoikeudessa 7,6 MEUR:n... Finnair kiisti...
3 tuntia sitten
- Sijoittaja-alokas
0
Tarkennus tuohon omaan kirjoitukseen että oletus oli että venäjä avaa ilmatilansa taas kuten prewar-aikaan oli jolloin valtio eri suurin omistaja...
19 tuntia sitten
0
Venäjähän on itse sulkenut oman ilmatilan eli siihen ei Suomi tai EU voi suoraan tehdä mitään päätöstä. Käytännössähän se vaatii joko sodan ...
19 tuntia sitten
- Torniojaws
1
Oneworld-jäsen Qatar airlines lentää Moskovaan niin kyllä Finnairin johdon on mietittävä sitä vaihtoehto että lennot jatkuu venäjän yli jos(...
20 tuntia sitten
0
Ottamatta kantaa tarkemmin Finnairin tulostavoitteisiin, niin on ollut jokseenkin yllättävää kuinka hyvin Finskin Aasian lennot kiertoreiteist...
21 tuntia sitten
0
Kauppalehdessä pantiin merkille myös Finnairin kovat tulostavoitteet ja epäiltiin, että yhtiöllä on salainen haave reittien aukeamisesta Ven...
21 tuntia sitten
- Korville
0
Jassåå… KKV:n mielestä Finski ei ole edesauttanut tutkimuksia asianmukaisesti, ja tästä asianmukaisuuden puuttuusta esitetään penaltia. Ilmeisesti...
21 tuntia sitten
- Opa
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.