Finnairin ripeä volyymikasvu jatkui tammikuussa
Finnair julkaisi eilen tammikuun liikennetietoraporttinsa. Raportin mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi vertailukaudesta 16 % 965 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vertailukauteen nähden 20 %, mitä selitti etenkin vertailukauden jälkeen käyttöönotetut uudet A350-koneet kaukoliikenteessä, mutta kapasiteetti kasvoi myös Euroopan ja Suomen liikennealueilla uusien koneiden sekä konekokojen kasvun myötä. Myyty matkustajavolyymi pysyi kapasiteetin voimakkaasta kasvusta huolimatta kapasiteetin kasvun mukana ja myydyt henkilökilometrit kasvoivat 19 % tammikuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta hyvä suoritus kausiluonteisesti hiljaisemmalla talvikuukaudella. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi 24 % strategisella painopistealueella Aasiassa ja myös Euroopassa volyymikasvu oli hyvällä 11 %:n tasolla tammikuussa. Pienellä Pohjois-Amerikan alueella yhtiö ylsi lähes 23 %:n volyymikasvuun ja myös kotimaassa volyymit kasvoivat lähes 16 % tammikuussa. Siten volyymikasvu oli laaja-alaisesti vahvaa, vaikka kasvuvauhti hidastuikin lievästi Q4:n tasoilta. Matkustajavolyymien lisäksi rahtimyynti kasvoi mukavat 16 %, minkä taustalla pääajuri oli hyvin kehittynyt Suomen ja Kiinan välinen rahtikysyntä.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun melko neutraalin suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste tammikuussa laski marginaalisesti 0,4 %-yksikköä noin 80 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille etenkin, kun huomioidaan melko hyvä vertailutaso (matkustajakäyttöaste 1/2018 selvästi korkeampi kuin 1/2016 ja 1/2015) ja kapasiteetin voimakas kasvu. Alueittain Finnairin käyttöasteet olivat korkeimmat Aasiassa noin 86 %:ssa (-2 %-yksikköä vertailukauteen nähden). Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöasteet paranivat noin 1,5 %-yksiköllä 73-80 %:iin tasoille tammikuussa. Kotimaan liikenteessä käyttöaste laski 7 % heikolle tasolle 60 %:iin.
Finnairin tammikuun liikenneraportti oli kokonaisuutena linjassa odotuksiemme kanssa sekä volyymien että käyttöasteiden osalta. Kannattavuuden kannalta tärkeän hinnoittelun kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta lähtökohtaisesti odotamme yhtiön yksikkötuottojen pysyvän Q4:n tavoin paineessa ainakin kiivaimman kapasiteetin kasvun eli käytännössä H1:n ajan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
