Finnairin toukokuun matkustajavolyymin kehitys oli hieman odotuksiamme vauhdikkaampaa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Aasian kireät matkustusrajoitukset ja Venäjän ylilentokielto kuristivat Finnairia yhä, mutta etenkin Euroopan liikenteessä kysyntä jatkoi elpymistään. Vertailukaudella tilanne oli huomattavasti vaikeampi ja Finnair nosti taas kapasiteettiaan rajusti suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti- ja volyymitasot ovat kuitenkin vielä kaukana, sillä yhtiön toukokuun matkustajamäärä oli 60 % ja myyty volyymi 49 % toukokuun 2019 toteutumista. Kokonaisuutena Finnairin toukokuun liikenneraportti vastasi melko hyvin odotuksiamme.
Volyymit kasvoivat rajusti vertailukaudesta ja nousivat pandemia-ajan parhaalle tasolle
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne oli edelleen rajallista johtuen Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja matkustajamäärä oli noin huhtikuun tasolla. Euroopan ja Kotimaan liikenne kasvoivat merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta. Euroopassa toipuminen jatkui vauhdilla myös huhtikuuhun verrattuna, kun taas Kotimaassa kuukausitason numerot laskivat toukokuussa hieman kausitekijöiden myötä. Matkustajamäärät ylittivät odotuksemme Pohjois-Amerikan, Aasian ja Kotimaan osalta, kun taas Euroopan tasolla oltiin lähes linjassa odotustemme kanssa. Sen sijaan myytyjen volyymien osalta Eurooppa ja Aasia ylittivät odotuksemme, kun taas Pohjois-Amerikka ja Kotimaa jäivät ennusteistamme.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat liiketoiminnan normaaliin luonteeseen peilattuna yhä matalia. Toukokuussa saavutettu 62 %:n matkustajakäyttöaste ylitti kuitenkin ennusteemme etenkin kaukoreittien takia lievästi.
Rahti raportoi jälleen hyvistä ja vakaista numeroista
Toukokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui pääosin matkustajalentojen mukana ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi vuositasolla selvässä kasvussa, kun taas kuukausitason vertailussa rahdin numerot pysyivät vakaina. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämmekin mahdollisena, että huippu rahdin osalta alkaakin jo löytyä ja Venäjän tilanne aiheuttaa rahdillekin volyymi- ja kustannushaasteita.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin toukokuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, kapasiteetin, myytyjen volyymien sekä käyttöasteiden osalta hienoisesti odotuksiamme parempi. Välittömiä muutospaineita Q2:n ennusteisiimme, jotka ovat linjassa yhtiön Q2-ohjeistuksen kanssa, raportti ei aiheuta. Arviomme mukaan markkinoiden huomio Finnairissa pysyy toistaiseksi geopoliittisessa tilanteessa, pakotteissa sekä Venäjän vastapakotteissa ja näiden tekijöiden Finnairin strategian ylle luomiin kysymysmerkeissä. Euroopan ja länsimaiden osalta kesän matkustussesongista on odotettavissa jo jonkun aikaan jatkuneiden signaalien myötä hyvä, kun koronarajoituksen poistuvat. Kulupuolella polttoaineen korkea hinta haastaa edelleen lentoyhtiöitä ja myös Finnairia.
Finnairin lyhyellä tähtäimellä monilta osin yhä haastavan liiketoimintaympäristön ja nykystrategian pitkän aikavälin toteutettavuuteen liittyvän merkittävän epävarmuuden takia emme tee muutoksia näkemykseemme yhtiöstä toukokuun liikenneraportin jälkeen. Finnairista Q1-päivityksen aikaan tekemämme yhtiöraportti on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 205,6 | 2 886,5 |
kasvu-% | 1,11 % | 163,07 % | 30,87 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −241,4 | 43,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −10,94 % | 1,49 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,28 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 62,77 | 13,71 |