Finnairin toukokuun volyymit eivät kestäneet aivan ennätysripeän kapasiteetin kasvun perässä
Finnair julkaisi keskiviikkona toukokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi toukokuussa vertailukaudesta vajaat 14 % 1146 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti, eli tarjotut henkilökilometrit, kasvoi vastaavasti vajaat 22 %, mitä selitti laivaston koon ja konekokojen kasvu etenkin kauko- ja myös syöttöliikenteessä. Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt aivan kapasiteetin voimakkaan kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat noin 19 % toukokuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta silti kohtuullinen suoritus kapasiteetin ennätysnopea kasvu huomioiden. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi noin 20 % strategisella painopistealueella Aasiassa. Pohjois-Amerikassa kasvu oli kausireittien ajoitusten takia lähes 80 %. Myös Kotimaassa Finnair ylsi kaksinumeroiseen volyymikasvuun, mutta Euroopassa toukokuun volyymikasvu jäi 9 %:iin. Lisäksi rahtimyynti kasvoi 12 %, mutta kapasiteetin kasvusta rahtivolyymin kasvu jäi melko selvästi.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski toukokuussa 1,8 %-yksikköä 79,5 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille, kun huomioidaan kapasiteetin voimakas kasvu ja toukokuun kausiluonne. Alueittain Finnairin matkustajakäyttöaste oli korkein Pohjois-Amerikassa (noin 84 %:ssa), joten kausireittien myynti vaikuttaa lähteneen ainakin volyymimielessä vetämään erittäin hyvin. Suurimmilla liikennealueilla Aasiassa ja Euroopassa matkustajakäyttöasteet laskivat 2-3 %-yksikköä ja olivat tyydyttävillä tasoilla noin 81 %:ssa ja 78 %:ssa. Kotimaan liikenteessä käyttöaste pysyi toukokuussa vakaana, mutta absoluuttisesti yhtiön saavuttama 62 %:n käyttöastetaso on vaatimaton.
Finnairin matkustajamäärän sekä matkustaja- ja rahtivolyymien kasvu jäivät hieman odotuksiamme hitaammiksi toukokuussa. Kapasiteetin kasvu taas oli pykälän odotuksiamme nopeampaa, joten myös matkustaja- ja rahtikäyttöasteet jäivät ennusteistamme. Lentoliikenteen viime aikojen suotuisassa kysyntäkuvassa ei näytä raportin perusteella tapahtuneen muutoksia tärkeän kesäsesongin alla. Finnairin tuottovirtojen kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta kapasiteettia hitaamman volyymikasvun takia yksikkötuotot ovat todennäköisesti pysyneet jossain määrin paineessa toukokuussa, sillä kapasiteetin ripeän kasvu takia emme myöskään usko yhtiön olleen erityisen aggressiivinen hinnoittelussaan viime aikoina. Siten näemme Q2:n osalta negatiiviset ennusteriskit jossain määrin positiivisia suurempina toistaiseksi, vaikka Q2-ennusteemme perustuvatkin jo laskeviin yksikkötuottoihin. Q2:n tuottokehityksestä saadaan lisävaloa heinäkuun alussa julkaistavan kesäkuun liikenneraportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
