Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin toukokuun volyymit eivät kestäneet aivan ennätysripeän kapasiteetin kasvun perässä

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi keskiviikkona toukokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi toukokuussa vertailukaudesta vajaat 14 % 1146 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti, eli tarjotut henkilökilometrit, kasvoi vastaavasti vajaat 22 %, mitä selitti laivaston koon ja konekokojen kasvu etenkin kauko- ja myös syöttöliikenteessä. Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt aivan kapasiteetin voimakkaan kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat noin 19 % toukokuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta silti kohtuullinen suoritus kapasiteetin ennätysnopea kasvu huomioiden. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi noin 20 % strategisella painopistealueella Aasiassa. Pohjois-Amerikassa kasvu oli kausireittien ajoitusten takia lähes 80 %. Myös Kotimaassa Finnair ylsi kaksinumeroiseen volyymikasvuun, mutta Euroopassa toukokuun volyymikasvu jäi 9 %:iin. Lisäksi rahtimyynti kasvoi 12 %, mutta kapasiteetin kasvusta rahtivolyymin kasvu jäi melko selvästi.

Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski toukokuussa 1,8 %-yksikköä 79,5 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille, kun huomioidaan kapasiteetin voimakas kasvu ja toukokuun kausiluonne. Alueittain Finnairin matkustajakäyttöaste oli korkein Pohjois-Amerikassa (noin 84 %:ssa), joten kausireittien myynti vaikuttaa lähteneen ainakin volyymimielessä vetämään erittäin hyvin. Suurimmilla liikennealueilla Aasiassa ja Euroopassa matkustajakäyttöasteet laskivat 2-3 %-yksikköä ja olivat tyydyttävillä tasoilla noin 81 %:ssa ja 78 %:ssa. Kotimaan liikenteessä käyttöaste pysyi toukokuussa vakaana, mutta absoluuttisesti yhtiön saavuttama 62 %:n käyttöastetaso on vaatimaton.

Finnairin matkustajamäärän sekä matkustaja- ja rahtivolyymien kasvu jäivät hieman odotuksiamme hitaammiksi toukokuussa. Kapasiteetin kasvu taas oli pykälän odotuksiamme nopeampaa, joten myös matkustaja- ja rahtikäyttöasteet jäivät ennusteistamme. Lentoliikenteen viime aikojen suotuisassa kysyntäkuvassa ei näytä raportin perusteella tapahtuneen muutoksia tärkeän kesäsesongin alla. Finnairin tuottovirtojen kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta kapasiteettia hitaamman volyymikasvun takia yksikkötuotot ovat todennäköisesti pysyneet jossain määrin paineessa toukokuussa, sillä kapasiteetin ripeän kasvu takia emme myöskään usko yhtiön olleen erityisen aggressiivinen hinnoittelussaan viime aikoina. Siten näemme Q2:n osalta negatiiviset ennusteriskit jossain määrin positiivisia suurempina toistaiseksi, vaikka Q2-ennusteemme perustuvatkin jo laskeviin yksikkötuottoihin. Q2:n tuottokehityksestä saadaan lisävaloa heinäkuun alussa julkaistavan kesäkuun liikenneraportin yhteydessä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut25.04.2018

201718e19e
Liikevaihto2 568,42 846,02 978,7
kasvu-%10,9 %10,8 %4,7 %
EBIT (oik.)170,4192,6189,6
EBIT-% (oik.)6,6 %6,8 %6,4 %
EPS (oik.)2,813,083,03
Osinko0,931,081,24
Osinko %2,3 %41,5 %47,4 %
P/E (oik.)14,10,80,9
EV/EBITDA3,9neg.neg.

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin kommentit, kun Finnair harkitsee joukkovelkakirjan liikkeellelaskua. Finnair tiedotti eilen harkitsevansa uuden euromääräisen...
3 tuntia sitten
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Kaisan ja Antin kommentit ottelusta KVV vs Finnair Inderes KKV ja Finnair kohtaavat markkinaoikeudessa 7,6 MEUR:n... Finnair kiisti...
eilen
- Sijoittaja-alokas
0
Tarkennus tuohon omaan kirjoitukseen että oletus oli että venäjä avaa ilmatilansa taas kuten prewar-aikaan oli jolloin valtio eri suurin omistaja...
eilen
0
Venäjähän on itse sulkenut oman ilmatilan eli siihen ei Suomi tai EU voi suoraan tehdä mitään päätöstä. Käytännössähän se vaatii joko sodan ...
eilen
- Torniojaws
1
Oneworld-jäsen Qatar airlines lentää Moskovaan niin kyllä Finnairin johdon on mietittävä sitä vaihtoehto että lennot jatkuu venäjän yli jos(...
eilen
0
Ottamatta kantaa tarkemmin Finnairin tulostavoitteisiin, niin on ollut jokseenkin yllättävää kuinka hyvin Finskin Aasian lennot kiertoreiteist...
eilen
0
Kauppalehdessä pantiin merkille myös Finnairin kovat tulostavoitteet ja epäiltiin, että yhtiöllä on salainen haave reittien aukeamisesta Ven...
eilen
- Korville
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.