Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin toukokuun volyymit eivät kestäneet aivan ennätysripeän kapasiteetin kasvun perässä

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkaisi keskiviikkona toukokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi toukokuussa vertailukaudesta vajaat 14 % 1146 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti, eli tarjotut henkilökilometrit, kasvoi vastaavasti vajaat 22 %, mitä selitti laivaston koon ja konekokojen kasvu etenkin kauko- ja myös syöttöliikenteessä. Myyty matkustajavolyymi ei pysynyt aivan kapasiteetin voimakkaan kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat noin 19 % toukokuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta silti kohtuullinen suoritus kapasiteetin ennätysnopea kasvu huomioiden. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi noin 20 % strategisella painopistealueella Aasiassa. Pohjois-Amerikassa kasvu oli kausireittien ajoitusten takia lähes 80 %. Myös Kotimaassa Finnair ylsi kaksinumeroiseen volyymikasvuun, mutta Euroopassa toukokuun volyymikasvu jäi 9 %:iin. Lisäksi rahtimyynti kasvoi 12 %, mutta kapasiteetin kasvusta rahtivolyymin kasvu jäi melko selvästi.

Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski toukokuussa 1,8 %-yksikköä 79,5 %:iin. Tämä on mielestämme kohtuullinen taso Finnairille, kun huomioidaan kapasiteetin voimakas kasvu ja toukokuun kausiluonne. Alueittain Finnairin matkustajakäyttöaste oli korkein Pohjois-Amerikassa (noin 84 %:ssa), joten kausireittien myynti vaikuttaa lähteneen ainakin volyymimielessä vetämään erittäin hyvin. Suurimmilla liikennealueilla Aasiassa ja Euroopassa matkustajakäyttöasteet laskivat 2-3 %-yksikköä ja olivat tyydyttävillä tasoilla noin 81 %:ssa ja 78 %:ssa. Kotimaan liikenteessä käyttöaste pysyi toukokuussa vakaana, mutta absoluuttisesti yhtiön saavuttama 62 %:n käyttöastetaso on vaatimaton.

Finnairin matkustajamäärän sekä matkustaja- ja rahtivolyymien kasvu jäivät hieman odotuksiamme hitaammiksi toukokuussa. Kapasiteetin kasvu taas oli pykälän odotuksiamme nopeampaa, joten myös matkustaja- ja rahtikäyttöasteet jäivät ennusteistamme. Lentoliikenteen viime aikojen suotuisassa kysyntäkuvassa ei näytä raportin perusteella tapahtuneen muutoksia tärkeän kesäsesongin alla. Finnairin tuottovirtojen kehitystä liikenneraportti ei avaa, mutta kapasiteettia hitaamman volyymikasvun takia yksikkötuotot ovat todennäköisesti pysyneet jossain määrin paineessa toukokuussa, sillä kapasiteetin ripeän kasvu takia emme myöskään usko yhtiön olleen erityisen aggressiivinen hinnoittelussaan viime aikoina. Siten näemme Q2:n osalta negatiiviset ennusteriskit jossain määrin positiivisia suurempina toistaiseksi, vaikka Q2-ennusteemme perustuvatkin jo laskeviin yksikkötuottoihin. Q2:n tuottokehityksestä saadaan lisävaloa heinäkuun alussa julkaistavan kesäkuun liikenneraportin yhteydessä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut25.04.2018

201718e19e
Liikevaihto2 568,42 846,02 978,7
kasvu-%10,9 %10,8 %4,7 %
EBIT (oik.)170,4192,6189,6
EBIT-% (oik.)6,6 %6,8 %6,4 %
EPS (oik.)2,813,083,03
Osinko0,931,081,24
Osinko %2,3 %38,6 %44,1 %
P/E (oik.)14,10,90,9
EV/EBITDA3,9neg.neg.

Foorumin keskustelut

Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Nyt kun näyttää siltä, että Ukrainaan tulee rauha ja “Venäjä integroidaan takaisin maailmantalouteen”, Finnair hyötyy kun ilmatilat aukeavat...
21.11.2025 klo 11.18
- TZ
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.