Finnairin vahva volyymikehitys jatkui kausiluonteisesti hiljaisemmassa lokakuussa
Finnair julkaisi eilen lokakuun liikennetietoraporttinsa. Raportin mukaan yhtiön matkustaja-määrä kasvoi vertailukaudesta 13 % 1050 200 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vertailukauteen nähden 17 %, mitä selitti etenkin Aasian ja Euroopan liikennealueella lisääntynyt lentokoneiden määrä ja myös konekokojen kasvu. Myös Pohjois-Amerikassa kapasiteetti kasvoi selvästi Chicagon kausireitin viime vuotista pidemmän operoinnin takia. Myyty matkustajavolyymi pysyi kapasiteetin kiihtyneestä kasvusta huolimatta kapasiteetin kasvun edellä ja myydyt henkilökilometrit kasvoivat erittäin vahvat 20 % lokakuussa. Mielestämme tämä oli Finnairilta jälleen erinomainen suoritus kausiluonteisesti hiljaisemmassa lokakuussa. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi 27 % strategisella painopistealueella Aasiassa ja myös Euroopassa volyymikasvu oli hyvällä 10 %:n tasolla lokakuussa. Pienellä Pohjois-Amerikan alueella yhtiö ylsi lähes 40 %:n volyymikasvuun ja myös kotimaassa volyymit kasvoivat lievästi lokakuussa.
Myynnin ja kapasiteetin suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi myös lokakuussa 2,1 %-yksikköä 82 %:iin. Tämä on hyvä taso Finnairille kausiluonteisesti kesäsesonkia selvästi hiljaisemmassa lokakuussa. Alueittain käyttöasteen kehitys oli mielestämme suhteessa parasta Euroopassa, jossa yhtiö ylsi lokakuulle melko hyvälle vajaan 82 %:n käyttöasteelle. Myös Aasian ja Pohjois-Amerikan reiteillä matkustajakäyttöasteet olivat vuodenaikaan nähden terveillä noin 83 %:n tasoilla. Kotimaan liikenteessä käyttöaste sen sijaan putosi vaisuhkolle 67 %:n tasolle.
Lokakuun liikenneraportti oli kokonaisuutena hieman odotuksiamme parempi ja Finnairin volyymi ei kärsinyt kapasiteetin kasvun kiihtymisestä ja kysynnän kausiluonteisesta hiljentymisestä, vaikka pidämme mahdollisena, että hinnoittelu on voinut jonkun verran joustaa erittäin vahvojen kesäkuukausien jälkeen. Siten toistamme näkemyksemme, jonka mukaan Finnairin nykyinen 135-155 MEUR:n oikaistua liikevoittoa kuluvalta vuodelta lupaava ohjeistus vaikuttaa varovaiselta (Q1-Q3: oik. EBIT 147,5 MEUR). Näin ollen odotamme, että yhtiö nostaa ohjeistustaan vielä joulukuussa, kun näkyvyys Q4:n tuottoihin ja volyymeihin paranee. Ennusteemme ja muut Reutersin konsensukseen osallistuneet ennusteet odottavat Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton olevan noin 165-170 MEUR:ssa, joten suhteessa nykyisiin markkinaodotuksiin ohjeistuksen noston ei pitäisi olla yllätys.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on lentotoimintaa harjoittava yhtiö. Se tarjoaa matkoja useisiin Euroopan kohteisiin ja kohteista sekä useimmille muillekin maailman mantereille. Lentoja tehdään pääasiassa Pohjoismaista, Euroopasta ja Aasiasta. Finnair tarjoaa myös pitkän matkan lentoja säännöllisten reittilentojen ohella. Yritys on perustettu vuonna 1923, ja pääkonttori sijaitsee Vantaalla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.11.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 568,5 | 2 722,7 |
kasvu-% | 2,76 % | 10,86 % | 6,02 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 169,5 | 176,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 6,60 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,89 | 0,90 |
Osinko | 0,10 | 0,25 | 0,30 |
Osinko % | 2,48 % | 10,71 % | 12,85 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 2,63 | 2,61 |
EV/EBITDA | 1,97 | 0,70 | 0,52 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)