Keskon helmikuun myynti jatkui vahvana päivittäistavarakaupassa
Kesko tiedotti keskiviikkona, että yhtiön myynti helmikuussa oli 742,4 MEUR laskien 7,2 % vertailukaudesta ja nousten vertailukelpoisesti 1,4 %. Pidämme vertailukelpoista myynnin kehitystä selvästi kuvaavampana mittarina yhtiön kehitykselle, sillä luvusta on oikaistu myydyt liiketoiminnot (Maatalous, Indoor Group, Yamarin-veneliiketoiminta, Yamahan edustus ja Venäjän K-Rauta) sekä suljettujen lähikauppojen liikevaihto.
Päivittäistavarakaupan (P&T) myynti kehittyi Lähikaupan vertailukelpoisella rakenteella viime kuukausien tapaan vahvasti kasvaen (+4,6 %). K-ryhmän kokonaismyynti on arviomme mukaan kasvanut vielä Keskon myyntiä enemmän, sillä Lähikaupalta hankittujen kauppojen siirtyessä Keskolta kauppiaille Keskon osuus K-ryhmän myynnistä laskee. K-ryhmä on arviomme mukaan jatkanut markkinaosuuden kasvattamista P&T:ssä.
Rakentamisessa ja talotekniikassa (R&T) myynti laski helmikuussa vertailukelpoisesti 2,7 % ollen lievä pettymys. R&T ilman erikoiskauppaa laski Suomessa 3,3 % ja ulkomailla 2,4 % ja erikoiskaupan osalta laskua oli 0,5 %. Vielä tammikuussa R&T kasvoi selvästi ja kahden ensimmäisen kuukauden vertailukelpoinen myynti on vielä 2,6 % vertailukautta korkeammalla. Autokaupassa vertailukelpoinen kasvu oli helmikuussa 0,6 % ja tämä oli odottamaamme kasvua (noin 5 %) alempana.
Helmikuun myyntiluvut olivat kokonaisuutena linjassa ennusteemme kanssa P&T:n ylittäessä ja R&T:n ja Autokaupan alittaessa lievästi liikevaihtoennusteet. Emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme ja ennustamme yhtiölle edelleen selvää 15 %:n liikevoiton kasvua kuluvalle vuodelle ja 10 %:n liikevoiton kasvua vuodelle 2019. Yhtiön arvostus on hyvistä tuloskasvunäkymistä huolimatta mielestämme edelleen korkea.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesko
Kesko on vähittäiskaupan alalla toimiva yritys. Se tarjoaa pääasiassa elintarvike-, rakennus- ja teknologiateollisuudelle suunnattuja palveluita. Sillä on osaamista etenkin kauppakonseptien, kanavamyynnin, verkkokauppasivustojen ja liiketoimintamallien kehittämisestä. Suurin osa toiminnoista on Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.02.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 10 676,0 | 10 656,6 | 10 745,9 |
kasvu-% | 4,87 % | −0,18 % | 0,84 % |
EBIT (oik.) | 296,7 | 344,2 | 366,0 |
EBIT-% (oik.) | 2,78 % | 3,23 % | 3,41 % |
EPS (oik.) | 2,30 | 2,48 | 2,65 |
Osinko | 2,20 | 2,35 | 2,50 |
Osinko % | 4,95 % | 13,17 % | 14,01 % |
P/E (oik.) | 19,30 | 7,20 | 6,74 |
EV/EBITDA | 9,57 | 3,92 | 3,86 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/kilpikonna/500/128566_2.png)