KONE menestyy hyvin hissien high rise -segmentissä
Olimme eilen KONEen vieraina Lohjan Tytyrissä, jossa yhtiön high-rise (pilvenpiirtäjä) -hissien testikuilu sijaitsee. Paikalla olivat myös toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth sekä talousjohtaja Ilkka Hara vastaamassa sijoittajien kysymyksiin. Vierailu ei antanut aihetta ennusteidemme, tavoitehintamme (43,0 euroa) tai osakkeen korkeaan arvostukseen perustuvan vähennä-suosituksemme muuttamiseen. Keskeisin anti oli seuraava:
- Yli 200 metriä korkeiden high rise -rakennusten ”markkina” on kappale-määräisesti pieni (2017 valmistui 144 rakennusta, joista n. 75 % Aasiassa), mutta kasvaa nopeasti (2008-2017 km. vuosikasvu oli 16 %) ja on tärkeä referenssi-markkina hissivalmistajille. Yhdessä high rise -rakennuksessa on tavallisesti kymmeniä hissejä ja koko hissiteknologiatoimituksen arvo voi olla 1-3 MEUR per hissi. KONE on puolustanut hyvin asemaansa high rise -markkinalla ja vuoteen 2020 mennessä valmistuvista maailman 20 korkeimmasta rakennuksesta kuudessa on KONEen hissi/hissejä. KONE totesi yleisesti, että yhtiön markkinaosuus nopeasti kasvavassa, vaikka vielä kokonaiskuvassa melko pienessä high rise -segmentissä on verrannollinen koko globaaliin markkinaosuuteen (19 % v. 2017).
- KONEen presentaatiossa keskityttiin hiilikuidusta valmistettavaan, patentoituun UltraRope-nostoköyteen. UltraRopen keskeiset edut perinteiseen teräsköyteen verrattuna ovat 15 %:n säästö hissin energiankulutuksessa, 60 % pienempi liikkuva massa sekä köyden 15 vuoden elinikä verrattuna teräsköyden 5-7 vuoteen. KONE ei paljastanut, kuinka monta UltraRope -hissin tilausta se on saanut, mutta viimeksi toukokuussa yhtiö kertoi toimittavansa 24 UltraRopella varustettua hissiä Chicagoon 244-metriseen pilvenpiirtäjään. Jo mainittujen UltraRopen etujen sekä sen vuoksi, että 500 metrin korkeus on KONEen mukaan yläraja hissien perinteiselle teräsköysiteknologialle, on UltraRopelle syytä odottaa hyvää kysyntää. Emme ole kuitenkaan erikseen mallintaneet UltraRopea tai koko high rise -segmenttiä liian vähäisten lähtötietojen vuoksi.
- Tapaamisen muu anti oli jo Q1-raportin yhteydessä esitettyä. KONE korosti Kiinan markkinan olevan stabiloitumasa, vaikka hintakilpailu on kovaa. Intiassa (3 % KONEen liikevaihdosta) hissimarkkinoiden sanottiin olevan noin Saksan markkinoiden kokoiset ja KONEen olevan markkinajohtaja. Uuslaitemyynnin marginaalit ovat Intiassa alemmat kuin Kiinassa, mutta vastaavasti huollon katteet ovat paremmat. Kaikilla markkinoilla KONE pyrkii kasvattamaan osuuttaan ”markkinoiden arvosta eikä kappalemääristä”, mutta tähän vaadittavassa differoitumisessa ollaan vielä alkutaipaleella. KONEen reilu vuosi sitten esittelemä massaräätälöitävä 24/7 Connected Services -palvelukokonaisuus ei yhtiön mukaan vielä näy kasvuluvuissa, vaan muutos tapahtuu vähitellen. Asiakkaat ovat kuitenkin todenneet palvelukokonaisuuden hyödyt ja ovat valmiita maksamaan niistä. KONE sanoi, että ”24/7 on hyväkatteista liiketoimintaa, mutta tarvitsee kasvua skaalautuakseen”.
- KONEen Accelerate-tehostamisohjelma on edennyt suunnitellusti. Kaikissa suoraan asiakaskontaktiin liittymättömissä toiminnoissa (henkilöstöhallinto, rahoitus, IT, hankinnat jne.) vastuullisuus on keskitetty alueorganisaatioille ja vain suoraan asiakaspalveluun liittyvissä funktioissa (myynti, toimitukset, huolto) päätösvalta ja -vastuu on asiakasrajapinnassa. KONE ei odota vielä vuonna 2018 näkevänsä juurikaan kustannussäästöjä Acceleratesta (vuoden 2020 tavoite on 100 MEUR), mutta ensi vuonna tilanteen odotetaan jo olevan parempi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
