KONEen CMD ei muuttanut kokonaiskuvaa
KONE järjesti vuoden 2018 pääomamarkkinapäivänsä (CMD) Helsingissä tiistaina. Johtavat teemat olivat markkinatilanne Kiinassa ja muualla Kaakkois-Aasiassa sekä uudet digitaaliset palvelut. KONE ei muuttanut vuoden 2018 ohjeistustaan eikä antanut myöskään kommentteja vuoden 2019 näkymistä. Kaikkiaan päivän anti koostui enemmän kiinnostavista yksityiskohdista kuin kokonaiskuvaa muuttavista tiedoista. Olemme säilyttäneet ennusteemme ennallaan ja myös osakkeen vähennä-suosituksemme sekä tavoitehintamme (43,00 euroa) säilyvät muuttumattomina.
- Kiinan palveluliiketoiminta kasvaa hyvin (>10 %). Kunnossapidon tiukentuvat säädökset, KONEen laaja asennettu kanta Kiinassa sekä kehittyneet palvelut (etenkin 24/7 Connected Services) tukevat yhtiön kasvua. Modernisaatioissa KONE aikoo olla Kiinassa aggressiivinen ja hankkia sopimuksia kilpailijoiden laitteisiin. Lähtötaso palveluissa on kuitenkin matala, sillä vielä viime vuonna lähes 90 % KONEen liikevaihdosta Kiinassa oli uusien laitteiden myyntiä eikä palvelumyynnin kasvu vielä pitkään aikaan muuta kokonaiskuvaa. Intian hissimarkkinoita (6 % globaalista volyymistä) tukevat valtion isot asunto-ohjelmat. KONE ei kuitenkaan odota tältä markkinalta kaksinumeroista kasvua ensi vuonnakaan, mutta aikoo kasvaa markkinaa nopeammin. Intiankin markkinoilla palveluliiketoiminnan kasvu on hyvää ja KONEen tilannetta tukee tilaussopimusten yli 90 %:n konversioaste huoltosopimuksiksi. Kaikkiaan uskomme, että nykyiset ennusteemme Kiinan ja Kaakkois-Aasian yhteenlasketun liikevaihdon kasvuksi 2018-2019 (+2-5 % v/v laitteissa ja +8-9 % v/v palveluissa; kokonaisuutena +3-5 % v/v) ottavat edellä esitetyn riittävästi huomioon, sillä Kiinan uuslaitemyynnin kasvun pysähtymisen painoarvo on korkea.
- KONE tähtää differoitumiseen uusilla digitaalisilla palveluillaan (New KONE Care, 24/7 Connected Services, Residential Flow ja People Flow Planning and Consulting). Näistä kuitenkin mielestämme vain kaksi jälkimmäistä - joiden merkitys on toistaiseksi melko marginaalinen - differoituvat aidosti. Muut palvelut kilpailevat Otisin (Otis ONE), Schindlerin (Schindler Ahead) ja Thyssenin (Thyssen Max) digitaalisten palvelujen kanssa ja näitä kaikkia yhdistää ennakoiva huolto, etävalvonta, langattomuus, reaaliaikaisuus, pilvipohjaisuus, esineiden internet (IoT), tekoälyn hyödyntäminen sekä hissien käyttöön liittyvän big datan kerääminen, prosessointi ja jakaminen asiakkaan kanssa. Eri valmistajien palvelutarjonnan vertaaminen on vaikeaa ja erot syntyvät vain palvelujen tuotteistamisessa, paketoinnissa ja yksityiskohdissa. Asiakkaan tekemän valinnan ratkaisevatkin hinnan lisäksi makuasiat ja asiakassuhteen syvyys. Koko palvelumarkkinan kasvu on tietenkin positiivista, mutta odotamme KONElta vielä lisää näyttöjä differoitumisesta.
- Kaikkiaan KONEen pääomamarkkinapäivässä oli kyse enemmän vuoden 2017 CMD:n annin päivityksestä kuin isoista uutisista. Uusia ajureita näkemysten tai ennusteiden muuttamiseen ei saatu. Pidämme KONEen osaketta edelleen hintavana vuosien 2019-2020 P/E-lukujen (24x ja 22x) ollessa 30-32 % verrokkien yläpuolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
