
Kotipizza Group Q1 huomenna - odotamme vahvan ketjumyynnin heijastuvan tulokseen

Kotipizza Group julkistaa 1.2.2018 alkaneen tilikautensa Q1-raportin huomenna klo 9:00. Odotamme yhtiöltä selvästi vertailukaudesta kasvanutta liikevaihtoa ja tulosta. Vahvan raportin taustalla vaikuttaa alkuvuonna hyvää kasvuaan jatkanut Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynti, joka heijastuu positiivisesti konsernin tuloskehitykseen.
Odotamme Kotipizza Groupin liikevaihdon kasvaneen 16,5 % vertailukaudesta 22,4 MEUR:oon. Liikevaihdon kasvun taustalla on Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti, joka on julkaistujen kuukausimyyntilukujen perusteella kasvanut Q1:llä 17 % vertailukaudesta 28,2 MEUR:oon. Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynnin kasvu on samalla kasvattanut konsernin oman tukkuyhtiön, Helsinki Foodstockin, liikevaihtoa, mistä tulee suurin euromääräinen liikevaihdon kasvu. Kotipizza Group on alkanut vuoden alusta julkaista myös kuukausimyyntilukuja kahdelle uudelle ravintolakonseptilleen (Chalupa ja Social Burgerjoint). Tällä hetkellä molemmat näistä uusista konsepteista kasvavat pienten pohjalukujen ansiosta Kotipizza-ketjua nopeammin, mutta näillä ei ole vielä konsernin mittakaavassa merkittävää vaikutusta liikevaihtolukuihin.
Odotamme liikevoiton kasvaneen 1,5 MEUR:oon (Q1’17: 1,3 MEUR). Suuri osa tuloskasvusta tulee arviomme mukaan Kotipizza-segmentistä. Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti tekee hyvää segmentin tulokselle, sillä se muodostuu pääosin franchise-yrittäjien myynnin perusteella kerätyistä franchise-maksuista. Ketjumyynnin kasvu ei kasvata lähes lainkaan segmentin omia kuluja, joten kasvavat franchise-maksut valuvat erittäin hyvällä hyötysuhteella tuloslaskelman läpi vaikuttaen positiivisesti suhteelliseen kannattavuuteen. Odotamme myös Foodstockin kasvaneiden volyymien vaikuttavan positiivisesti tulokseen. Kotipizza Groupin strategiakauteen 2018-2020 kuuluu vahvasti myös uusien konseptien kasvattaminen ja lanseeraaminen (Chalupa, Social Burgerjoint, No Pizza ja Tasty Market). Näihin liittyvät kehityskulut, investoinnit ja alkuvaiheen selvästi Kotipizza-ketjua heikompi kannattavuus heikentävät hieman yhtiölle ominaista vahvaa tulosvipua ja siksi myös suhteellisen kannattavuuden parantaminen on entistä haastavampaa.
Kotipizzan ohjeistuksen mukaan sen ravintolakonseptien yhteenlasketun ketjumyynnin arvioidaan olevan 1.2.2018 alkaneella tilikaudella noin 120 MEUR ja vertailukelpoisen käyttökatteen arvioidaan kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna (2017: 8,5 MEUR). Meidän ennusteemme mukaan Kotipizza-ketju tulee tänä vuonna tekemään noin 120 MEUR:n ketjumyynnin (kasvu 13 % edellisvuodesta), jonka lisäksi Chalupa- ja Social Burgerjoint-ketjut tuleva tekemään yhteensä noin 5 MEUR:n ketjumyynnin. Vertailukelpoisen käyttökatteen odotamme kasvavan 9,0 MEUR:oon. Ohjeistus tullaan arviomme mukaan toistamaan Q1-raportin yhteydessä, mutta näemme sille lievää nousupainetta, jos alkuvuoden hyvät ketjumyyntien kasvuluvut jatkuvat tällaisella tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
