Kotipizza Group Q2 - kannattava kasvu jatkuu
Kotipizza Groupin Q2 osui odotuksiimme liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton osalta. Yhtiö panostaa vahvasti uusiin ravintolakonsepteihin, joihin liittyvät kertaluonteiset erät painavat väliaikaisesti suhteellista kannattavuutta ja yhtiölle tuttua vahvaa tulosvipua. Yhtiön kannattava kasvu jatkuu silti vahvana ja odotamme 2019-2020 tuloksen nousevan selvästi nykytasolta kasvupanostusten hellittäessä. Toistamme lisää-suosituksemme ja nostamme ennustemuutosten johdosta tavoitehintamme 20,0 euroon (aik. 16,5 euroa).
Q2-liikevaihto kasvoi 15 % vertailukaudesta 24,3 MEUR:oon ja ylitti ennusteemme (23,7). Kasvu tuli pääosin Foodstock-liiketoiminnan kasvaneista volyymeista Kotipizza-ketjulle hyvän ketjumyynnin tukemana. Kotipizzan ketjumyynti kasvoi 15 % vertailukaudesta ja ketju rikkoi Q2:lla jälleen uusia myyntiennätyksiä. Myös Foodstockin muiden (konsernin ulkopuolisten) asiakkaiden myynti kasvoi suotuisasti samoin kuin Kotipizza Groupin uudet ravintolakonseptit (Chalupa, Social Burgerjoint ja No Pizza). Konsernin mittakaavassa uusien ravintolakonseptien liikevaihto on vielä pientä, mutta nämä ovat tärkeitä kasvuaihioita siltä varalta jos/kun Kotipizza-ketjun kasvurajat tulevat joskus vastaan.
Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 2,3 MEUR:oon (Q2’17: 2,1 MEUR) ja oli ennusteemme mukainen. Tulosparannus tuli pääosin Kotipizza-liiketoiminnasta, missä Kotipizza-ravintoloiden myynnin perusteella maksettujen franchise-maksujen kasvu valuu erittäin hyvällä katteella tulokseen. Myös Foodstockin tulos parani vertailukaudesta kasvaneiden volyymien ansiosta. Kotipizzan uudet konseptit Chalupa, Social Burgerjoint ja No Pizza pyörivät tällä hetkellä tappiolla (yhteenlaskettu Q2-liiketappio 0,3 MEUR), mikä heikentää franchising-liiketoiminnalle tuttua erittäin vahvaa tulosvipua, mutta oikaistu liikevoitto on tästä huolimatta pysynyt alkuvuonna yli 10 % kasvuvauhdissa. Uusiin konsepteihin liittyvien kehityskustannusten ja Social Burgerjointista maksetun lisäkauppahinnan takia raportoitu liikevoitto jäi 2,0 MEUR:oon (Q2’17: 2,1 MEUR) ja alitti hieman ennusteemme (2,2 MEUR).
Yhtiö toisti ohjeistuksen, jonka mukaan sen ravintolakonseptien yhteenlasketun ketjumyynnin arvioidaan olevan noin 120 MEUR ja vertailukelpoisen käyttökatteen kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna. Alkuvuoden vahvojen myyntilukujen takia ketjumyyntiennusteemme on noussut jo 127 MEUR:oon (2017: 106 MEUR) ja odotamme yhtiöltä ohjeistuksen nostoa loppuvuonna. Vertailukelpoinen käyttökate-ennusteemme on 9,4 MEUR (2017: 8,5 MEUR). Uusien konseptien lanseeraamiseen liittyvät kehityskulut, investoinnit ja alkuvaiheen selvästi Kotipizza-ketjua heikompi kannattavuus rasittavat tänä vuonna tulosvipua ja suhteellista kannattavuutta. Yhtiö on maininnut kovimpien investointien hellittävän ensi vuonna ja tuloskasvu nousee ennusteissamme noin 20 %:n vuotuiselle tasolle 2019-2020, mikä tarjoaa osakkeelle positiivisen ajurin. Kotipizza- ja Social Burgerjoint -ketjujen alkuvuoden kehitys on yllättänyt meidät niin positiivisesti, että nostimme vuosien 2019-2020 liikevoittoennusteitamme Q2-raportin jälkeen 4-6 %.
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 19x ja 16x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 13x ja 11x. Kotipizzan osake on tulospohjaisilla arvostuskertoimilla arvostettu noin 10-20 % kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolelle. Vaikka yhtiö panostaa tällä hetkellä vahvasti uusien ravintolakonseptien avauksiin, pysyy tuloskasvu tästä huolimatta noin 10 %:n tasolla. Lähivuosien osinkotuotot ovat noin 70 %:n osingonjakosuhteella 3,7 % ja 4,0 %, mikä ovat lähes kaksinkertaiset verrokkiryhmään nähden. Pysymme suosituksessamme positiivisella puolella, sillä pidämme yhtiön matalariskisen franchising-toimintamallin, vahvan markkina-aseman, taseen ja kassavirran yhdistelmästä tällä arvostuksella ja uudet ravintolakonseptit ovat onnistuessaan merkittävä lisäoptio osakkeenomistajille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille