Kotipizza Group Q4 - kannattava kasvu jatkuu ja uusia konsepteja on putkessa
Kotipizza Groupin Q4-liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja osuivat hyvin ennusteisiimme. Kasvupanostukset vaikuttivat heikentävästi raportoituihin lukuihin, mikä johti lievästi negatiiviseen kurssireaktioon (-3 %). Toistamme houkuttelevista tuloskasvunäkymistä johtuen lisää-suosituksemme, mutta lievästi negatiivisten ennustemuutosten takia tarkistamme tavoitehintamme 16,0 euroon (aik. 16,5 euroa).
Q4-liikevaihto kasvoi 19 % vertailukaudesta ja oli 21,9 MEUR. Kasvun ajurina toimi Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynti (+18 %), joka on nyt kasvanut 35 kuukautta perättäin. Kasvu jatkuu ennusteemme mukaan vahvana myös vuonna 2018 (+12 %), jota tukevat viime vuonna avatut ja tänä vuonna avattavat uudet ravintolat. Ketjumyynnin kasvu toimii ajurina konsernin tukku- ja logistiikkayhtiö Helsinki Foodstockille, jonka Q4-liikevaihto kasvoi 17 % 16,5 MEUR:oon. Oikaistu liikevoitto parani 1,7 MEUR:oon (Q4’16: 1,3 MEUR), mikä osui ennusteeseemme. Yhtiö kirjasi vertailukelpoisuuteen vaikuttavia kuluja yhteensä 0,3 MEUR, mikä jätti raportoidun liikevoiton ennusteemme alapuolelle. Uusiin konsepteihin ja kasvuun liittyvät panostukset ovat painaneet ja painavat arviomme mukaan suhteellista kannattavuutta vuosien 2017 ja 2018 aikana (EBIT: 7,6 % ja 7,7 %), mutta odotamme kannattavuuden parantuvan vuosien 2019 ja 2020 aikana (EBIT: 8,1 % ja 8,4 %).
Kotipizza Group julkaisi alkuvuonna uuden strategian ja kunnianhimoiset tavoitteet Kotipizza-, Chalupa- ja Social Burger -ketjujen kasvattamiselle. Vuoden 2020 loppuun mennessä yhtiö pyrkii kasvattamaan näiden yhteenlasketun ketjumyynnin 181 MEUR:oon, kun se vuonna vuonna 2017 oli noin 110 MEUR. Tämä vaatii lähes 20 %:n vuosikasvua, mikä nojaa vahvasti uusien ravintoloiden avaamiseen. Lisäksi yhtiöllä on lanseerausvaiheessa oleva kansainvälisille markkinoille tarkoitettu No Pizza -konsepti ja Tasty Market -lounasravintolakonsepti, joilla ei ole vielä liikevaihtoa, mutta kehityskulut ovat rasittaneet tulosta. Konsernin tase on erinomaisessa kunnossa (omavaraisuus 52 % ja gearing 24 %) ja Kotipizza-ketju jauhaa franchising-maksujen muodossa tasaisen vahvaa kassavirtaa. Tämän ansiosta yhtiö pystyy investoimaan uusiin konsepteihin ja ylläpitämään hyvän osingonmaksukyvyn. Tämän kevään osinkoehdotus kasvoi 30 % edellisvuodesta 0,65 euroon (ennuste 0,60 euroa), mikä tarkoittaa 4,3 %:n osinkotuottoa nykykurssille.
Yhtiö ohjeisti tilikauden 2018 yhteenlasketun ketjumyynnin olevan noin 120 MEUR ja vertailukelpoisen käyttökatteen kasvavan edellisvuodesta (2017: 8,5 MEUR). Ohjeistus oli odotetun positiivinen ja teimme ennusteisiimme vain hyvin pieniä muutoksia. Odotamme tilikauden 2018 ketjumyynnin olevan 123 MEUR, mikä tarkoittaa 12 %:n liikevaihdon kasvua 94,4 MEUR:oon (aik. 96,5 MEUR). Liikevoiton odotamme nyt kasvavan 14 % viime vuodesta 7,3 MEUR:oon (aik. 7,6 MEUR). Nostimme 2018 ja 2019 osinkoennusteemme 0,70 ja 0,75 euroon (aik. 0,65 ja 0,70 euroa), jotka tarkoittavat noin 70-80 %:n osingonjakosuhdetta.
Ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 18x ja 14x, jotka ovat yhtiön tämän hetkiset kasvupanostukset huomioiden neutraalilla tasolla. Vastaavien vuosien EV/EBITDA-kertoimet ovat 12x ja 10x ja osinkotuotot 4,6 % ja 5,0 %. Osakkeen selkein aliarvostus on purkautunut kahden vuoden aikana nähdyn yli 100 %:n tuoton jälkeen, mutta näemme osakkeessa vielä nousuvaraa tuloskasvun jatkuessa. Liiketoimintamallin historiallisesti erittäin vahva tulosvipu ja suhteellinen kannattavuus kärsivät kasvupanostuksista lähivuosina. Pitkällä aikavälillä uudet konseptit tarjoavat kuitenkin hyviä kasvumahdollisuuksia Kotipizza Groupille, minkä vuoksi osake on strategiauudistuksen ja uusien konseptien johdosta muuttunut mielestämme sijoittajanäkökulmasta aiempaa mielenkiintoisemmaksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille