Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kotipizza-ketjun myynti kasvoi 15 % syyskuussa

– Petri KajaaniAnalyytikko

Kotipizza Group tiedotti maanantaina, että Kotipizza-ravintoloiden yhteenlaskettu ketjumyynti kasvoi syyskuussa 14,7 % edellisvuodesta. Odotimme ketjumyynnin kasvavan 13 %, joten luvut ylittivät hieman ennusteemme. Ketjumyynti on nyt kasvanut 42 kuukautta perättäin. Kotipizza-ketjun vertailukelpoinen myynti (same-store sales) nousi 8,4 %. Vertailukelpoinen myynti perustuu 252 ravintolan myyntilukuihin, kun ravintoloiden määrä katsauskauden lopussa oli 276 (vertailukausi 262). Syyskuun yhteenlaskettu myynti kaikissa Kotipizza-ketjuun kuuluvissa ravintoloissa oli 10,9 MEUR, kun vertailukauden luku oli 9,5 MEUR. Kotipizza Groupin tilikausi alkoi 1.2.2018 ja kumulatiivisesti ketjumyynti on kasvanut tilikauden alusta 15,9 % edellisvuodesta 80,1 MEUR:oon.

Ketjumyynnin kasvu vaikuttaa hyvällä vivulla Kotipizza Groupin tulokseen, sillä konserni kerää franchising-yrittäjiltä maksuja ravintoloiden myyntiin perustuen eikä ketjumyynnin kasvu aiheuta juurikaan lisäkustannuksia konsernille. Ketjumyynnin kasvun perusteella kasvavat franchising-maksut valuvat tehokkaasti konsernin tulokseen, mikä on positiivista Kotipizza Groupin osakkeelle. Kotipizza-ravintoloiden jauhaessa tällä hetkellä konsernille hyvää ja kasvavaa kassavirtaa, pystyy yhtiö panostamaan myös uusiin kasvuaihioihin ja -konsepteihin, joita se on viime aikoina julkaissut tiuhaan tahtiin. Näitä ovat mm. No Pizza, Social Burgerjoint, Chalupa, Kotipizza Go ja Tasty Market -lounasravintolakonsepti.

Kotipizza Group alkoi tällä tilikaudella julkistaa kuukausimyyntilukuja myös Chalupa-, Social Burger- ja No Pizza -konsepteilta. Tämä palvelee sijoittajien tiedontarpeita hyvin, sillä markkinat pystyvät nyt tarkemmin seuraamaan myös uusien kasvuaihioiden kehitystä. Chalupa-ketjun kuukausimyynti kasvoi elokuussa 26 % vertailukaudesta 202 tuhanteen euroon ja ravintoloita yhtiöllä oli 13 (vertailukaudella 9). Social Burgerjoint -ravintoloiden kuukausimyynti kasvoi 296 % 273 tuhanteen euroon ja ravintoloiden määrä oli 3 (vertailukaudella 1). Kesäkuussa avatun No Pizza -ravintolan myynti oli 49 tuhatta euroa. Konsernin mittakaavassa näiden uusien konseptien merkitys on vielä tässä vaiheessa pieni, mutta ne antavat Kotipizza Groupille tärkeitä kasvuaihioita tulevaisuuden varalle, jos/kun Kotipizza-ketju saavuttaa jossain vaiheessa kasvun rajat.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.