Kotipizza-ketjun myynti kasvoi 15 % syyskuussa
Kotipizza Group tiedotti maanantaina, että Kotipizza-ravintoloiden yhteenlaskettu ketjumyynti kasvoi syyskuussa 14,7 % edellisvuodesta. Odotimme ketjumyynnin kasvavan 13 %, joten luvut ylittivät hieman ennusteemme. Ketjumyynti on nyt kasvanut 42 kuukautta perättäin. Kotipizza-ketjun vertailukelpoinen myynti (same-store sales) nousi 8,4 %. Vertailukelpoinen myynti perustuu 252 ravintolan myyntilukuihin, kun ravintoloiden määrä katsauskauden lopussa oli 276 (vertailukausi 262). Syyskuun yhteenlaskettu myynti kaikissa Kotipizza-ketjuun kuuluvissa ravintoloissa oli 10,9 MEUR, kun vertailukauden luku oli 9,5 MEUR. Kotipizza Groupin tilikausi alkoi 1.2.2018 ja kumulatiivisesti ketjumyynti on kasvanut tilikauden alusta 15,9 % edellisvuodesta 80,1 MEUR:oon.
Ketjumyynnin kasvu vaikuttaa hyvällä vivulla Kotipizza Groupin tulokseen, sillä konserni kerää franchising-yrittäjiltä maksuja ravintoloiden myyntiin perustuen eikä ketjumyynnin kasvu aiheuta juurikaan lisäkustannuksia konsernille. Ketjumyynnin kasvun perusteella kasvavat franchising-maksut valuvat tehokkaasti konsernin tulokseen, mikä on positiivista Kotipizza Groupin osakkeelle. Kotipizza-ravintoloiden jauhaessa tällä hetkellä konsernille hyvää ja kasvavaa kassavirtaa, pystyy yhtiö panostamaan myös uusiin kasvuaihioihin ja -konsepteihin, joita se on viime aikoina julkaissut tiuhaan tahtiin. Näitä ovat mm. No Pizza, Social Burgerjoint, Chalupa, Kotipizza Go ja Tasty Market -lounasravintolakonsepti.
Kotipizza Group alkoi tällä tilikaudella julkistaa kuukausimyyntilukuja myös Chalupa-, Social Burger- ja No Pizza -konsepteilta. Tämä palvelee sijoittajien tiedontarpeita hyvin, sillä markkinat pystyvät nyt tarkemmin seuraamaan myös uusien kasvuaihioiden kehitystä. Chalupa-ketjun kuukausimyynti kasvoi elokuussa 26 % vertailukaudesta 202 tuhanteen euroon ja ravintoloita yhtiöllä oli 13 (vertailukaudella 9). Social Burgerjoint -ravintoloiden kuukausimyynti kasvoi 296 % 273 tuhanteen euroon ja ravintoloiden määrä oli 3 (vertailukaudella 1). Kesäkuussa avatun No Pizza -ravintolan myynti oli 49 tuhatta euroa. Konsernin mittakaavassa näiden uusien konseptien merkitys on vielä tässä vaiheessa pieni, mutta ne antavat Kotipizza Groupille tärkeitä kasvuaihioita tulevaisuuden varalle, jos/kun Kotipizza-ketju saavuttaa jossain vaiheessa kasvun rajat.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille