Marimekolta positiivinen tulosvaroitus
Marimekko tiedotti perjantaiaamuna, että yhtiö nostaa vuoden 2018 tulosohjeistustaan ja pitää liikevaihtoennusteen ennallaan. Totesimme yhtiön elokuussa julkistaman loistavan Q2-raportin jälkeen, että pidämme loppuvuodesta tapahtuvaa liikevoitto-ohjeistuksen nostoa todennäköisenä, joten osasimme odottaa ohjeistuksen nostoa ja se oli myös otettu kuluvan vuoden ennusteissamme huomioon.
Marimekon päivitetyn ohjeistuksen mukaan konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 olevan edellisvuotta korkeampi; myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta enintään noin 12 MEUR. Marimekon liikevaihto vuonna 2017 oli 102 MEUR ja vertailukelpoinen liikevoitto 8,6 MEUR (EBIT 8,4 %). Ohjeistus pysyi liikevaihdon osalta ennallaan, mutta edellisessä ohjeistuksessa vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan edellisvuoden tasolla tai korkeampi. Meidän ennusteemme ennen ohjeistuksen nostoa olivat liikevaihdon osalta 111,5 MEUR (kasvu 9 %) ja vertailukelpoisen liikevoiton osalta 10,8 MEUR (EBIT 9,7 %). Ennusteemme ovat molempien rivien osalta hyvin linjassa Marimekon nykyisen ohjeistuksen kanssa ja vertailukelpoinen liikevoittoennusteemme jättää vain pienen marginaalin yhtiön ohjeistamaan ylärajaan (”enintään noin 12 MEUR”).
Olimme Marimekon elokuussa julkistetun Q2-raportin jälkeen hieman ällistyneitä, että kuinka hyvässä tuloskunnossa yhtiö tällä hetkellä on. Yhtiö kertoi Q2-raportin yhteydessä, että vahvaan liikevaihdon kasvuun ja tulokseen vaikuttivat osittain ajoitukselliset tekijät (tukkutoimitusten aikaistuminen Q3:lta Q2:lle, kertaluonteinen myyntikampanja jne.), ja arviomme mukaan niiden takia yhtiö ei silloin vielä uskaltanut nostaa ohjeistustaan. Myynti on ilmeisesti jatkunut vahvana myös ilman näiden kertaluonteisten ja ajoituksellisten tekijöiden avustusta, sillä yhtiö kommentoi ohjeistuksen noston takana olleen pääsääntöisesti ennakoitua parempi vähittäismyynnin kehitys Suomessa elokuussa.
Marimekon tulos painottuu normaalisti vahvasti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle ja etenkin Q4:n joulumyyntisesonki on yhtiölle tärkeä. Joulumyynnin onnistumista ollaan aikaisemmin odotettu ihan vuodenvaihteeseen asti ja yhtiö on usein vasta sen jälkeen tiennyt kuinka hyvä tilikauden tuloksesta oikeastaan tulee. Tästä syystä ihmettelimme alkuun liikevoitto-ohjeistuksen ylärajan asettamista ”noin 12 MEUR:oon”, sillä joulumyynnillä on niin iso rooli tuloskehityksessä. Tavanomaisesta kausivaihtelusta poiketen yhtiö arvioi tänä vuonna tuloskertymän painottuvan enemmän Q2:lle ja Q3:lle, minkä lisäksi yhtiö ennakoi Q4:lle ajoittuvan enemmän kuluja kuin vuonna 2017. Yhtiön Q4:lle suunnittelemat kuluvat ovat ilmeisesti sellaista luonnetta, että niitä voidaan hieman säätäen ajoittaa joko tälle vuodelle tai ensi vuodelle, minkä takia yhtiö uskalsi rajoittaa vertailukelpoisen liikevoitto-ohjeistuksen ylärajan 12 MEUR:oon. Joka tapauksessa uskomme tämän päivän tiedotteen lisäävän markkinoiden luottamusta Marimekon tämänhetkiseen tuloskuntoon ja odotamme positiivista reaktiota yhtiön osakekurssiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
