Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mediamainonnan kehityksessä ensimmäinen positiivinen kuukausi

– Joni GrönqvistAnalyytikko

Kantar TNS:n toissa päivänä julkaisemien tietojen mukaan mediamainonnan muutos tasaantui toukokuussa heikon huhtikuun jälkeen. Suurista mediamainonnan ryhmistä televisiomainonnan määrä kasvoi vahvasti, kun taas sanomalehtimainonnan lasku jatkui edelleen toukokuussa. Verkkomainonta kääntyi hienoiseen laskuun muutoin hyvän alkuvuoden jälkeen. Kotimaiseen mediaan tehtävien mediamainonnan panosten kehitys on kokonaisuutena edelleen heikkoa huomioiden Suomen talouden vahva veto, mikä johtuu media-alaa yhä ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen vähentymisestä ja globaalin kilpailun kasvusta. Toukokuu toi kuitenkin pientä valoa, kun kehitys oli ensimmäistä kertaa positiivista kuluvana vuonna.

Mainosinvestointien arvo nousi 0,5 % vertailukaudesta toukokuussa (-8 % huhtikuussa). Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä huhtikuussa televisio kasvoi 6,7 %, ja verkkomainonta laski 0,4 % ja sanomalehtimainonta 7,9 %.

Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit jatkoivat jo yli vuoden jatkunutta laskua (-7,5 % toukokuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä. Lehdistä kadonnut mainosraha ei siirry kuin murto-osin verkkomainontaan, koska verkkoon tehtävät panostukset ovat tyypillisesti huomattavasti pienempiä ja hajautuneet laajasti sekä kotimaisten että Kantar TNS:n tilaston ulkopuolelle jäävien ulkomaisten toimijoiden (Facebook, Google) välille. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli, mikä pienentää mainosinvestointeja.

Toimialoittain mediamainontaansa lisäsivät toukokuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, finanssialan, matkailun sekä elintarvikkeiden mainostajat. Työpaikkailmoittelu kasvoi 11,7 % vertailukauteen verrattuna. Toimialoittain mainonnan määrä laski toukokuussa eniten kosmetiikan sekä moottoriajoneuvojen toimialat.

Arviomme mukaan Suomen painetun mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla noin 15 % ja Sanomalla noin 7 %. Ennustamme molemmille yhtiöille selvää laskua painetun mediamainonnan liikevaihtoon Q2:lla ja lähivuosina, joten heikko huhtikuu ja tasaantunut toukokuun tilasto eivät aiheuta merkittävää muutosta ennusteisiimme. Kehityksen heikentyessä yhtiöiden on kuitenkin jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä esimerkiksi yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media

Foorumin keskustelut

Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
30.11.2025 klo 13.43
- Marko
3
Juho Toratti on myös kirjoitellut Sanomasta ja sen CMD:stä. Alaotsikot: Sanoman pääomamarkkinapäivä Kasvun odotetaan olevan oppimisliiketoimintavetois...
29.11.2025 klo 18.14
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Aapelin kommentit Sanoman pääomamarkkinapäivän annista. Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhti...
26.11.2025 klo 6.30
- Sijoittaja-alokas
2
Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman oli Pian haastattelussa yhtiön pääomamarkkinapäivillä. Aiheet: 00:00 Aloitus 00:08 Kasvu 00:23 Tekoälyn ...
25.11.2025 klo 17.11
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Paulin ja Kaisan kommentit Sanoman päivittämistä taloudellisista tavoitteista. Sanoma julkisti pääomamarkkinapäivänsä yhteydessä pä...
25.11.2025 klo 9.20
- Sijoittaja-alokas
0
Petri on jännittävissä etkotunnelmissa, koska Sanomalla on ensi viikon tiistaina pääomamarkkinapäivät ja tässä olisi hänen kommenttinsa siihen...
21.11.2025 klo 7.55
- Sijoittaja-alokas
0
Juho Toratti on kirjoitellut analyysin Sanomasta. Strategisten peliliikkeiden perusteella Sanoma vaikuttaisi lataavan panoksiaan jo ensi vuoden...
31.10.2025 klo 13.51
- Sijoittaja-alokas
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.