Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mediamainonnan kehityksessä ensimmäinen positiivinen kuukausi

– Joni GrönqvistAnalyytikko

Kantar TNS:n toissa päivänä julkaisemien tietojen mukaan mediamainonnan muutos tasaantui toukokuussa heikon huhtikuun jälkeen. Suurista mediamainonnan ryhmistä televisiomainonnan määrä kasvoi vahvasti, kun taas sanomalehtimainonnan lasku jatkui edelleen toukokuussa. Verkkomainonta kääntyi hienoiseen laskuun muutoin hyvän alkuvuoden jälkeen. Kotimaiseen mediaan tehtävien mediamainonnan panosten kehitys on kokonaisuutena edelleen heikkoa huomioiden Suomen talouden vahva veto, mikä johtuu media-alaa yhä ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen vähentymisestä ja globaalin kilpailun kasvusta. Toukokuu toi kuitenkin pientä valoa, kun kehitys oli ensimmäistä kertaa positiivista kuluvana vuonna.

Mainosinvestointien arvo nousi 0,5 % vertailukaudesta toukokuussa (-8 % huhtikuussa). Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä huhtikuussa televisio kasvoi 6,7 %, ja verkkomainonta laski 0,4 % ja sanomalehtimainonta 7,9 %.

Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit jatkoivat jo yli vuoden jatkunutta laskua (-7,5 % toukokuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä. Lehdistä kadonnut mainosraha ei siirry kuin murto-osin verkkomainontaan, koska verkkoon tehtävät panostukset ovat tyypillisesti huomattavasti pienempiä ja hajautuneet laajasti sekä kotimaisten että Kantar TNS:n tilaston ulkopuolelle jäävien ulkomaisten toimijoiden (Facebook, Google) välille. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli, mikä pienentää mainosinvestointeja.

Toimialoittain mediamainontaansa lisäsivät toukokuussa erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, finanssialan, matkailun sekä elintarvikkeiden mainostajat. Työpaikkailmoittelu kasvoi 11,7 % vertailukauteen verrattuna. Toimialoittain mainonnan määrä laski toukokuussa eniten kosmetiikan sekä moottoriajoneuvojen toimialat.

Arviomme mukaan Suomen painetun mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla noin 15 % ja Sanomalla noin 7 %. Ennustamme molemmille yhtiöille selvää laskua painetun mediamainonnan liikevaihtoon Q2:lla ja lähivuosina, joten heikko huhtikuu ja tasaantunut toukokuun tilasto eivät aiheuta merkittävää muutosta ennusteisiimme. Kehityksen heikentyessä yhtiöiden on kuitenkin jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä esimerkiksi yritysostojen ja sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media

Foorumin keskustelut

Juho Toratti on kirjoitellut analyysin Sanomasta. Strategisten peliliikkeiden perusteella Sanoma vaikuttaisi lataavan panoksiaan jo ensi vuoden...
31.10.2025 klo 13.51
- Sijoittaja-alokas
1
Tätä aihetta onkin jo varmaan käsitelty jossain yhteydessä, mutta itsellä ei osunut silmään. Saa siis viitata jo aiempaan vastaukseen samaan...
31.10.2025 klo 7.49
- BjörnThunder
2
Petri on yötyöläisenä luterilaisen työetiikan johdattama tehnyt Q3:n jälkeisen yhtiöraportin valmiiksi. Sanoman Q3-sujui operatiivisesti hieman...
30.10.2025 klo 22.53
- Sijoittaja-alokas
0
Ja tässä on vielä kommentit tuloksesta. Sanoma julkisti aamulla Q3-tuloksensa, joka oli operatiivisesti hieman odotettua parempi Media Finlandin...
30.10.2025 klo 8.48
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Petrin ennakkokommentit, kun Sanoma julkaisee Q3-rapsansa torstaina. Ennustamme yhtiön liikevaihdon laskeneen molemmissa segmenteiss...
28.10.2025 klo 5.34
- Sijoittaja-alokas
0
sanoma.com Sanoma suunnittelee lehtipainamisen keskittämistä Sanomalaan ja Tampereella... Mediankulutuksen siirtyminen kohti digitaalisia kanavia...
11.9.2025 klo 11.09
- Cadel
4
#Sanoma’n osake on hiipinyt kaikessa hiljaisuudessaan lähes 75 prosenttia viimeisen 12 kuukauden aikana. TJ Rob Kolkman esitteli #Sanomaa sijoituskoht...
11.9.2025 klo 8.54
- Tomi Lindell
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.