Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Newzoon esiin nostamat pelimarkkinan trendit koskettavat myös Remedyä ja Next Gamesia

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Pelialan markkinatutkimusyhtiö Newzoo julkaisi viime viikolla vuosittaisen globaalia videopelimarkkinaa koskevan tutkimusraporttinsa. Vuosi sitten julkaistun raportin jälkeen Newzoo on päivittänyt pelimarkkinan kasvuennusteita ylöspäin marraskuussa ja viimeksi huhtikuussa. Kasvuennusteiden nostoon on erityisesti vaikuttanut mobiilipelimarkkinan odotuksia nopeampi kasvu. Newzoo arvioi tällä hetkellä globaalin pelimarkkinan kasvavan 13,3 % vuonna 2018 yltäen 138 miljardiin dollariin. Vuosina 2016-2021 keskimääräisen vuosikasvun arvioidaan olevan noin 11 %. Pelimarkkinan kasvu on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana hämmästyttävän kovaa. Vuonna 2007 pelimarkkinan koko oli noin 35 miljardia dollaria, josta valtaosa koostui konsoli- ja PC-pelaamisesta. Tuolloin kuitenkin ensimmäisen iPhonen julkaisun myötä mobiilipelimarkkina käytännössä syntyi ja lähti räjähdysmäiseen kasvuun ja tänä vuonna markkinan (mobiili+tablet) arvioidaan kasvavan jo noin 70 miljardiin dollariin.

Newzoo nostaa raporteissaan esiin myös tuoreimpia ja tärkeimpiä pelialan trendejä. Käsittelemme seuraavaksi muutamia Newzoon mainitsemia trendejä, jotka koskettavat seurannassamme olevia konsolipeliyhtiö Remedyä sekä mobiilipeliyhtiö Next Gamesia.

Mobiilipeleissä jo pitkään pinnalla ollut trendi on ollut pelien muuttuminen palveluiksi GaaS-mallin (Games as a Service) mukaisesti. Esimerkiksi Next Gamesin nykyinen NML-peli ja tuleva Our World -peli pohjautuvat GaaS:iin, kuten lähes kaikki menestyvät mobiilipelit tällä hetkellä. Newzoo nostaa esiin, että GaaS-malli on tullut jäädäkseen myös konsoli- ja PC-peleihin. GaaS-mallissa peleihin päivitetään uutta sisältöä alkuperäisen pelijulkaisun jälkeen, jolloin pelin elinkaarta saadaan pidennettyä. Peleihin pyritään rakentamaan myös erilaisia yhteisöpalveluja, joilla pelaajat saadaan paremmin sitoutuneeksi peliin. Nykyään myös konsoli- ja PC-peleissä pelaajille tarjotaan yhä useammin erilaisia lisäostojen mahdollisuuksia, jotka merkitsevät osalle peliyhtiöistä jo merkittävää osaa pelin kokonaisliikevaihdosta. Myös Remedy on kertonut pyrkivänsä luomaan yhä pitkäkestoisempia pelejä, joten lisäsisällöt/päivitykset kuuluvat todennäköisesti yhtiön pelijulkaisuihin tulevaisuudessa.

Newzoo nostaa raportissa esille pelin sisäisten mainosten merkityksen mobiilipelien monetisaatiossa etenkin kehittyvillä markkinoilla. Kehittyvillä markkinoilla älypuhelinten ja pelaajien määrä on viime vuosina kasvanut merkittävästi, mutta suhteellisen harvalla pelaajalla on vielä varaa käyttää rahaa pelaamiseen. Näissä maissa pelaajat ”maksavat” pelistä ajallaan ja valtaosa pelien liikevaihdosta tulee pelien sisällä näytettävistä mainoksista. Tämän trendin huomiointi on Next Gamesille tärkeä, sillä yhtiön yhtenä tavoitteena on maantieteellisen ulottuvuuden laajentaminen nopeasti kasvaville kehittyville markkinoille. Yhtiön liikevaihdosta viime vuonna noin 20 % tuli muualta kuin Pohjois-Amerikasta tai EU-maista.

Newzoo huomauttaa, että mobiilipelimarkkinalle on viime aikoina syntynyt pelejä, joita oli ennen mahdollista pelata vain konsolilla ja PC:llä. Tämä ruokkii mobiilipelimarkkinan kasvua entisestään, kun myös niin sanotuille ”hardcore” pelaajille löytyy sopivaa pelattavaa mobiilissa. Newzoo nostaa tuoreina esimerkkeinä suursuosion saavuttaneet Fortnite- ja PUBG-pelit, jotka tuotiin mobiiliin tämän vuoden aikana. Tulevaisuudessa alkujaan konsolille ja PC:lle kehitettyjä pelejä tullaan Newzoon arvion mukaan tuomaan entistä enemmän myös mobiililaitteille. Mobiilipelimarkkina on tällä hetkellä erittäin kilpailtu ja uusien laadukkaiden pelien tulo markkinoille kiristää kilpailua entisestään niin pelien laadun kuin myös pelaajien käytettävissä olevan ajan ja rahan osalta.

Newzoon mukaan tilauspohjainen pelaaminen (Subscription-based gaming) muuttaa AAA-pelien liiketoimintamalleja tulevaisuudessa, kun pelialustojen ja digitaalisten jakelukanavien nykyiset hallitsijat (Sony, Microsoft ja Nintendo) alkavat tarjota yhä enemmän pelejä kk-maksuun perustuvalla hinnoittelulla. Vastikään Microsoft otti merkittäviä askeleita tämän trendin suuntaan. Yhtiö ilmoitti ostaneensa itselleen 5 pelistudiota, jotka alkavat kehittää pelejä yksinoikeudella Microsoftille. Lisäksi yhtiö alkaa tarjota yhä enemmän tuoreita pelijulkaisujaan heti sen Xbox Game Pass -tilaajille, jotka ovat tähän mennessä 10 dollarin kuukausimaksua vastaan saaneet pelata rajattomasti pääosin vanhempia pelijulkaisuja. Myös Sony on tuomassa jatkossa yhä enemmän uusimpia pelejä omaan Playstation Now -palveluunsa. Kilpailu Sonyn ja Microsoftin pelipalveluiden välillä tekee itsenäisistä AAA-pelistudioista (kuten Remedystä) entistä potentiaalisempia yritysostokohteita tulevaisuudessa, kun Sony ja Microsoft haluavat omiin pelialustoihinsa laadukasta pelisisältöä yksinoikeudella.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut03.06.2018

201718e19e
Liikevaihto17,220,931,2
kasvu-%4,6 %21,5 %49,6 %
EBIT (oik.)2,6−0,07,7
EBIT-% (oik.)15,0 %−0,2 %24,7 %
EPS (oik.)0,16−0,010,50
Osinko0,000,000,20
Osinko %1,5 %
P/E (oik.)40,3neg.26,3
EV/EBITDA25,8843,816,7

Foorumin keskustelut

TakeTwon kehitysputkessa myös muita vastaavia kehityshankkeita, kuten Ken Levinen “Bioshock in space” - JUDAS, joka piti julkaista jo maaliskuussa...
12.11.2025 klo 13.28
- Trivial
10
Isa ja Atte juttelivat englanniksi Remedystä Q3:n tiimoilta. Inderes Remedy Q3’25: Upcoming games in focus - Inderes Time: 12.11.2025 klo 12...
12.11.2025 klo 12.54
- Sijoittaja-alokas
7
Kyllä ehdottomasti olis spotti Max Paynelle ja vaikkei suuria tuottoja ole tarjolla niin mainetta sitäkin enemmän Remedylle. Toiveeni pelaajana...
7.11.2025 klo 4.34
- Arvuuttaja
10
Laitetaanpa myös tänne Remedyketjuun. GTA VI viivästyy loppuvuoteen 2026. Rockstar Games Grand Theft Auto VI is Now Set to Launch November 19...
6.11.2025 klo 21.28
- Akee
13
Alan Wake 2:n platina trophyn oli lokakuun alussa ennen pelin tuloa PS+ palveluun saavuttanut 9,1% pelaajista. Trophyt aktivoituvat kun pelin...
4.11.2025 klo 8.04
- Henkka
20
Olen huomannut saman Alan Waken Reddit-yhteisössä viime aikoina. Paljon uusia viestejä PlayStation plussan puolelta pelin löytäneiltä pelaajilta...
3.11.2025 klo 16.46
18
Alan Wake 2 on kerännyt ihan kivasti pelaajia Playstation plus palvelusta viime kuuussa. Google Trends-hakutermi “Cult stash” oli viime kuussa...
3.11.2025 klo 16.38
- Miika21
25
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.