Nokian Renkaat nostaa tuotantoa Nokian tehtaalla
Nokian Renkaat tiedotti perjantaina, että yhtiö nostaa henkilöautonrenkaiden tuotantokapasiteettiaan Nokialla noin 30 % siirtymällä tuotannossa neljään työvuoroon. Myynti vetää tällä hetkellä voimakkaasti ja yhtiön kasvustrategia edellyttää tuotantomäärien kasvattamista. Tämä pitää tehdä nykyisten tehtaiden kapasiteettia venyttämällä siihen asti kunnes uusi Yhdysvaltojen tehdas käynnistyy vuoden 2020 alussa. Kapasiteetin lisäyksen myötä Nokialle palkataan yli 80 uutta henkilöä henkilöautonrenkaiden tuotantotehtäviin. Rekrytoinnit alkavat heti ja työsuhteet alkavat syyskuusta alkaen painottuen loppuvuoteen. Neljään työvuoroon siirrytään viimeistään vuoden 2019 alussa. Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaiden tuotannossa Nokialla työskennellään nykyään pääosin kolmessa vuorossa viitenä arkipäivänä viikossa. Jatkossa tehtaalla työskennellään neljässä vuorossa kuutena arkipäivänä viikossa.
Nokian Renkaiden tuotantomäärät henkilöautonrenkaissa (69 % konsernin liikevaihdosta) kasvoivat 15 % vuonna 2017. Oletimme yhtiön toimivan silloin jo melko lähellä kapasiteettinsa ylälaitaa, jonka on aiemmin sanottu olevan noin 20 miljoonaa rengasta (Suomen tehdas noin 3 miljoonaa rengasta ja Venäjän tehdas noin 17 miljoonaa rengasta). Yhtiö kuitenkin sanoi alkuvuonna 2018, että Venäjän kesällä 2017 valmistuneen uuden linjaston avulla, ja lisäämällä vuoroja Suomen tehtaalla (myös viikonlopuille), olisi Suomen tehtaalta mahdollista puristaa ulos 6 miljoonaa rengasta ja Venäjältä 20 miljoonaa rengasta täydellä kapasiteetilla ilman, että tällä olisi suuri heikentävä vaikutus suhteelliseen kannattavuuteen.
Yhtiön mahdollisista kapasiteettirajoitteista on puhuttu monissa tiedotustilaisuuksissa viime vuosina, mutta tänä vuonna yhtiö on ollut selvästi aiempaa selkeäsanaisempi siinä, että renkaita on mahdollista valmistaa niin paljon kuin kysyntätilanne lähivuosina vaatii. Aiempaa varmempi asenne kapasiteetin riittävyyteen liittyy Venäjän uuden linjaston valmistumiseen sekä arviomme mukaan myös vuoden 2017 lopussa sovittuun henkilöstön työaikajoustoon ja Nokian tehtaan raskaiden renkaiden investointiin. Näistä syistä emme ole enää yhtä huolestuneita kapasiteetin loppumisesta (tai kannattavuuden heikkenemisestä) ennen kuin Yhdysvaltojen tehdas alkaa valmistaa ensimmäisiä renkaita. Daytoniin rakennettavan uuden tehtaan on tarkoitus päästä ensimmäisen toimintavuoden aikana 1 miljoonan renkaan kapasiteettiin (vuonna 2020) ja sitä pyritään nostamaan neljään miljoonaan renkaaseen seuraavan parin vuoden aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
