Outokumpu käynnistää strategiansa toisen vaiheen
Outokumpu tiedotti aamulla käynnistävänsä strategiansa toisen vaiheen ensimmäisen vaiheen tavoitteiden täytyttyä etuajassa. Seuraavaa vaihetta silmällä pitäen yhtiö kertoi uusista liiketoiminta-alue kohtaisista painopistealueista, uusista konserninlaajuisista taloudellisista tavoitteista ja päivitti osinkopolitiikkansa. Outokumpu järjestää tänään pääomamarkkinapäivän, joka on katsottavissa täällä klo 10 alkaen.
Strategian toinen vaihe
Outokummun strategian toinen vaihe keskittyy sen ydintoimintojen vahvistamiseen ja siinä on kolme painopistealuetta: vastuullisuus, tuottavuuden tuoma kasvu ja asiakaslähtöinen toimintamalli. Osana yhtiön vastuullisuustyötä Outokummun tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 14 prosentilla vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2021 tasosta Science Based Targets -aloitteen 1,5 asteen tavoitteen mukaisesti. Strategian toisessa vaiheessa Outokumpu ottaa käyttöön kaksi erilaista asiakasstrategiaa Europe-liiketoiminta-alueella. Outokummun tavoitteena on vahvistaa kustannusjohtajuuttaan suurien tuotantomäärien tuotteissa ja erikoistuotteiden markkinajohtajuuttaan koko maailmassa. Europe-liiketoiminta-alue vahvistaa asemaansa asiakkaiden ensimmäisenä valintana vastuullisessa ruostumattomassa teräksessä, kun taas Americas-liiketoiminta-alueen tavoitteena on vahvan kannattavuustason ylläpitäminen. Ferrochrome-liiketoiminta-alueen strategian ydin on hiilineutraalius.
Päivitetyt taloudelliset tavoitteet
Outokumpu päivitti taloudelliset tavoitteensa, jotka pohjautuvat yhtiön tavoitteeseen vahvistaa tuottoja osakkeenomistajille. Päivitetyt taloudelliset tavoitteet ovat: 1) nettovelan ja käyttökatteen suhde alle yhden tavanomaisessa markkinatilanteessa, 2) käyttökatetason parantaminen 200 MEUR:lla, 3) 600 MEUR:n käyttöomaisuusinvestoinnit seuraavien kolme vuoden aikana ja 4) tasainen ja kasvava osinko.
Seuraava vaihe on luonnollista jatkumoa ensimmäisen vaiheen jälkeen
Strategian toisen vaiheen painopistealueet ja taloudelliset tavoitteet eivät olleet mielestämme yllättäviä. Pidämme Europe-segmentin asiakasstrategioiden jakoa kahteen varsin loogisena, kun huomioiden volyymituotteiden ja korkeamman lisäarvon tuotteiden erilaiset kannattavuusprofiilit, jotka myös arviomme mukaan edellyttävät erilaista kaupallista myyntistrategiaa. Lisäksi vastuullisuuden ja hiilineutraaliuden nostaminen painopistealueiksi on varsin luonnollista, kun huomioidaan näiden oletettu korostuminen asiakkaiden hankintakriteereissä keskipitkällä aikavälillä sekä etenkin Outokummun vahvuudet vähäpäästöisemmässä ruostumattoman teräksen tuotannossa. Americasin selkeiden vahvuuksien puutteen vuoksi pidämme myös sen keskittymistä kannattavuuteen nykyisissä operaatioissa järkevänä.
Päivitetyt taloudelliset tavoitteet ovat mielestämme jatkumoa edellisten tavoitteiden perään. Odotamme yhtiön avaavan tarkemmin tämän päivän pääomamarkkinapäivässä etenkin sitä, miten seuraava 200 MEUR:n käyttökatetason parantaminen on tarkoitus saavuttaa. Arviomme mukaan tavoitteen saavuttaminen on aiempaa vaativampaa, mutta toisaalta jatkuvat tehostustoimet ovat jossain määrin luonnollista raskaan teollisuuden liiketoiminnassa. Päivitetyn osinkopolitiikan lisäksi Outokummun hallitus kertoi, että uusi osinkopolitiikka ja nykyinen tuloskehitys mahdollistavat sen, että hallitus voi ehdottaa merkittävää korotusta osinkoon seuraavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, mikä aiheuttaa nousupainetta lyhyen tähtäimen osinkoennusteeseemme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Outokumpu
Outokumpu on vuonna 1932 perustettu ruostumattoman teräksen globaali valmistaja. Yhtiön liiketoiminta perustuu kykyyn räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi yhtiön asiakkaat valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on tuhansia ammattilaista yli useassa kymmenessä maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 7 709,3 | 9 511,3 | 7 690,5 |
kasvu-% | 36,71 % | 23,37 % | −19,14 % |
EBIT (oik.) | 758,1 | 1 051,6 | 366,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,83 % | 11,06 % | 4,77 % |
EPS (oik.) | 1,34 | 1,84 | 0,56 |
Osinko | 0,15 | 0,20 | 0,20 |
Osinko % | 2,73 % | 6,11 % | 6,11 % |
P/E (oik.) | 4,11 | 1,78 | 5,84 |
EV/EBITDA | 2,97 | 0,97 | 1,46 |