Painetun mediamainonnan määrän lasku jatkuu voimalla, verkkomainonnan kasvu piristyi
TNS:n tällä viikolla julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa jatkoi heinäkuussa alkuvuonna nähtyä heikkoa kehitystä. Mainonnan määrä väheni 4,8 % 48,5 MEUR:oon (7’16: 50,9 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtimedian lasku oli edelleen jyrkkää, mutta verkkomainonnan kasvu piristyi jälleen kohtuullisen hyvälle tasolle. Mainonnan kehitys on kokonaisuutena edelleen hyvin heikkoa huomioiden Suomen taloudessa nähty selkeä käänne parempaan.
Verkkomainonnan määrä kasvoi heinäkuussa 10,3 % 11,0 MEUR:oon, mikä oli positiivista ottaen huomioon alkuvuonna tapahtuneen kasvun hidastumisen (2017 kumulatiivinen verkkomainonnan kasvu 4,5 %). Television mainosmäärä laski 7,5 %. Painetussa mediassa kehitys oli jälleen heikkoa, sillä aikakauslehtien mainonta laski 7,7 % ja sanomalehtien mainonta laski 17,6 %. Kaupunki- ja noutolehtien mainonta laski 4,4 %.
Mainostajaryhmistä erityisesti vähittäiskaupan mainosinvestoinnit ovat laskeneet voimakkaasti (-15,5 % tammi-heinäkuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä. Lehdistä kadonnut mainosraha ei ole siirtynyt täydellä voimalla verkkomainontaan, koska sinne tehtävät panostukset ovat tyypillisesti pienempiä ja hajautuneet vahvasti kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden välille. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli.
Emme odota mainosmarkkinoiden merkittävää elpymistä vuonna 2017, joten heinäkuun heikoilla luvuilla ei ole suurta vaikutusta ennusteisiimme Sanomalle, Alma Medialle tai Zeeland Familylle. Pidämme kuitenkin verkkomainonnan kasvun vauhdittumista hyvänä merkkinä Alma Median ja Sanoman kannalta, sillä nämä yhtiöt nappaavat valtaosan Suomen verkkomainonnan raportoidusta kasvusta itselleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille