Rovio analyytikkotapaaminen: Vihaiset linnut jatkaneet hyvää lentoaan Q2:lla markkinan vastatuulesta huolimatta
Rovio järjesti perjantaina analyytikkotapaamisen, jossa käytiin läpi yhtiön peliportfolion toisen vuosineljänneksen kuulumisia. Kommenttien pohjalta tarkistimme lievästi alas liikevaihtoennusteitamme AB Journeyn ja Ruby Gamesin osalta. Tulosennusteemme ovat kuitenkin ennallaan, sillä pelien hieman hitaampi kasvu tarkoittaa myös pienempiä käyttäjähankintapanostuksia. Rovio odottaa käyttäjähankinnan vastaavan edelleen 25-30 % peliliikevaihdosta Q2:lla (ennusteemme 28 %). Isossa kuvassa Rovion piristyvä kasvunäkymä ja siten myös näkemyksemme osakkeesta on ennallaan.
Kommentoimme jo toukokuun pääomamarkkinapäivän yhteydessä, että Rovion viime aikoina saavuttama liikevaihdon kasvu on ollut hyvä saavutus, kun samaan mobiilipelimarkkina on kokonaisuudessaan haukannut happea viimeisen vuoden aikana. Tämän taustalla on koronapandemian tuoman kysyntäpiikin jälkeinen tasaantuminen sekä Applen IDFA-muutosten tuomat haasteet käyttäjähankinnalle. Rovion mukaan data.ai -sivuston datan perusteella markkina on jatkanut alaspäin huhti-toukokuussa. Rovion päämarkkinalla USA:ssa markkina on saman datan perusteella tullut alas peräti 20 % erittäin kovasta vertailukaudesta. Rovion kasuaalipeleihin painottuva ja laajan pelaajakunnan omaava peliportfolio sopii hyvin nykyiseen markkinatilanteeseen, mutta markkinan heikentyminen näkyy väistämättä myös jossain määrin yhtiön luvuissa.
Alla tiivistetysti Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset:
Angry Birds 2: Rovion ylivoimaisesti suurin peli on jatkanut hyvää suorittamistaan vahvan Q1:n jälkeen, jolloin peli teki 30,3 MEUR:n bruttomyynnin. Peliin kehitetään jatkuvasti uutta sisältöä ja neljänneksen aikana peliin on tehty uusi iso strategisia- ja roolipelielementtejä tuonut päivitys. Alustavasti pelaajien vastaanotto päivitykselle näyttää Rovion mukaan lupaavalta ja se voi avata uusia monetisaatiomahdollisuuksia. Peliin on kehitteillä muitakin isompia päivityksiä tänä vuonna. Odotamme AB2:n bruttomyynnin laskevan Q2:lla aavistuksen edellisestä neljänneksestä 29,8 MEUR:oon.
Angry Birds Dream Blast: Peli teki Q1:llä 14,9 MEUR:n bruttomyynnin ja Rovion mukaan alkuvuoden kehitys on ollut vakaata. Peli on siis jatkanut odotetun tasaista suorittamistaan, kuten myös Q2-ennusteemme (bruttomyynti: 14,8 MEUR) olettaa. Rovion tavoitteena on edelleen pyrkiä kasvattamaan peliä uusien päivitysten avulla.
Angry Birds Journey: Tammikuussa julkaistu AB Journey sai lentävän lähdön Q1:llä merkittävien käyttäjähankintapanostusten myötä ja teki tuolloin 10,1 MEUR:n bruttomyynnin. Toisella neljänneksellä käyttäjähankintaa on kuitenkin pienennetty selvästi, minkä johdosta liikevaihto tulee näillä näkymin jäämään alle Q1:n tason. Pienemmistä panostuksista johtuen peli on jo tässä vaiheessa kannattava Roviolle, mutta keskeisin tavoite on saada peli takaisin kasvu-uralle. Rovio on paikantanut kehityskohteet, joiden korjaamisen jälkeen peliä voidaan lähteä taas kasvattamaan. Myös pelin kehitystiimiin on lisätty resursseja Q2:lla. Perjantaina pelin osalta aloitettiin myös vaikuttajamarkkinointikampanja USA:ssa, josta odotetaan positiivista vaikutusta. Isossa kuvassa peli on vielä hyvin varhaisessa vaiheessa ja maratonin ensimmäiset askeleet on vasta otettu. Odotamme peliltä nyt Q2:lta 9,3 MEUR:n bruttomyyntiä.
Angry Birds Friends: Peli kerää edelleen paljon orgaanisia latauksia sovelluskaupoissa ja bruttomyynti on jatkanut hyvää kehitystään (Q1’22: 9,3 MEUR). Rovio ei tee peliin edelleenkään maksettua käyttäjähankintaa, joten pelin kannattavuus (EBIT-%) on Rovion pääomamarkkinapäivässä paljastamalla erittäin vahvalla yli 60 %:n tasolla.
Ruby Games: Hyperkasuaaleja pelejä kehittävän Ruby Gamesin Q1 oli erittäin hyvä, jolloin yhtiö teki 6,1 MEUR:n bruttomyynnin. Toisella neljänneksellä yhtiöltä ei ole nähty vielä onnistunutta uutta isoa pelijulkaisua, joten liikevaihto oletettavasti laskee edellisestä neljänneksestä. Hyperkasuaalipeleissä tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti ja kvartaalien väliset heilahtelut ovat normaaleja. Odotamme Rubyn yltävän Q2:lla 4,9 MEUR:n liikevaihtoon. Ruby Gamesin tärkein kehityksessä oleva peli on tällä hetkellä Hunter Assassin 2, joka on jatko-osa yhtiön aiemmalle hittipelille. Peli etenee koemarkkinoinnissa, mutta vaatii vielä kehitystä monetisaation osalta. Peliin kehitetään selvästi alkuperäistä peliä syvempää metapeliä, mikä mahdollistaa monetisoinnin myös pelin sisäisillä ostoilla pelkkien mainosten sijaan. Tämän osalta Rovio on erityisesti pystynyt tarjoamaan omaa osaamistaan Rubylle.
Small Town Murders (STM): Tilanne on pelin osalta ennallaan ja käyttäjähankinta on tällä hetkellä keskeytettynä, kunnes pelin tiimi saa parannettua sen tunnuslukuja. Peliä kehitetään edelleen aktiivisesti ja tavoitteena käyttäjähankinnan tehokkuuden parantaminen, jotta peliä pystyttäisiin jälleen kasvattamaan. Peli teki Q1:llä 2,2 MEUR:n bruttomyynnin ja odotamme sen laskevan 1,8 MEUR:oon Q2:lla.
Moomin Puzzle: Rovion ensimmäisen Muumi-pelin tekninen koemarkkinointivaihe käynnistyi joulukuussa Puolassa, Filippiineillä ja Suomessa. Peli on koemarkkinoinnissa edelleen retentiovaiheeseen, ja peliä testataan nyt myös USA:n ja Japanin markkinoilla. Rovion mukaan alustavat retentio-luvut (pelaajien pysyvyys) ovat lupaavia, mutta vielä on liian aikaista tehdä johtopäätöksiä. Retentiovaihe kestää tyypillisesti noin 3-5kk, jonka jälkeen tulee vielä joitakin kuukausia kestävä monetisaatiovaihe. Tämän vaiheen läpäisyn jälkeen peli etenee globaaliin julkaisuun.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille