Sanoma nosti kannattavuusohjeistusta
Sanoma tiedotti aamulla, että yhtiö tarkentaa vuoden 2018 tulosohjeistusta liikevoittomarginaalin osalta ylöspäin. Liikevaihdon osalta näkymät säilyvät ennallaan. Sanoma ennakoi nyt, että vuonna 2018 Sanoma-konsernin rakennemuutoksilla oikaistu liikevaihto on hieman pienempi kuin vuonna 2017 ja operatiivinen liikevoittoprosentti on yli 14 %. Aikaisemmin yhtiö ohjeisti noin 14 %:n liikevoittomarginaalia. Yhtiön mukaan ohjeistusnostoa ajaa Sanoma Media Netherlandsin ja Sanoma Learningin liiketoiminnan ja kannattavuuden hyvä kehitys Sanoma Media Finlandin kehityksen ollessa vakaata.
Ennustimme ennen ohjeistusnostoa Sanoman vertailukelpoisen liikevaihdon laskevan noin 2 % kuluvana vuonna ja rakennemuutoksilla oikaisun liikevoittomarginaalin olevan 14,2 %. Olimme sekä liikevaihdon että liikevoiton ennusteillamme hieman konsensuksen keskiarvojen yläpuolella. Arviomme alustavasti, että oikaistun liikevoiton ennusteisiimme kohdistuu kuluvan vuoden osalta ohjeistusmuutoksen myötä noin 2-5 %:n nostopaine. Odotamme konsensusennusteisiin hieman tätä kovempaa nousua. Toisaalta odotamme tällä viikolla ilmoitettujen Sanoma Finlandin yt-neuvottelujen aiheuttavan jonkun verran kertakuluja vuoden 2018 tulokseen, joten raportoidun tuloksen tasolla ennustemuutokset jäävät hieman pienemmiksi.
Sanoman osakkeen kurssikehitys on jäänyt kuluvana vuonna heikoksi, vaikka näkemyksemme mukaan yhtiö etenee edelleen operatiivisesti positiiviseen suuntaan ja rakennemuutosten jäljiltä yhtiön riskitaso on huomattavasti aiempaa maltillisempi. Pidämme osakkeen arvostustasoa kohtuullisen vahvaan tuloskasvunäkymään, vahvaan kassavirta- ja osinkotuottoon sekä maltilliseen riskitasoon nähden houkuttelevana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.09.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 433,4 | 1 298,3 | 1 300,7 |
kasvu-% | −12,55 % | −9,42 % | 0,18 % |
EBIT (oik.) | 178,6 | 184,0 | 187,7 |
EBIT-% (oik.) | 12,46 % | 14,17 % | 14,43 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,76 | 0,80 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 3,22 % | 6,28 % | 6,97 % |
P/E (oik.) | 15,03 | 9,39 | 8,96 |
EV/EBITDA | - | 4,92 | 4,46 |