Verkkokauppa.com laaja raportti: Välivuosi kasvutarinassa
Toistamme tavoitehintamme 4,5 euroa ja vähennä-suosituksen. Vähittäiskaupan markkina on nyt kaikille toimijoille vaikea, sillä rekyyli tavarasta takaisin palveluihin on kiihtynyt, kuluttajaluottamus on Ukrainan sodan myötä romahtanut ja kiihtynyt inflaatio on alkanut syödä kuluttajien ostovoimaa. Ennustamme Verkkokauppa.comin 2022 tuloksen romahtavan ja osakkeelle on vaikea nähdä lyhyen ajan ajureita ylöspäin, vaikka luottamuksemme yhtiön strategiaan on edelleen varsin hyvä. Mielestämme sijoittajan ei kuitenkaan tule tehdä liian hätäisiä päätöksiä yhden vuoden tulostason perusteella, sillä dynaamisella kodintekniikan markkinalla rajut heilahtelut marginaalissa ovat arkipäivää. Kokonaisuutena näemme yhtiön nykyisen arvostuksen eri kulmista tarkasteltuna neutraalina. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Matkalla kuluttajien verkon tavarataloksi sekä yhä isommaksi peluriksi yritysasiakasmarkkinalla
Koronapandemian kiihdyttämän markkinamurroksen myötä yhä enemmän kaupasta käydään verkkokanavassa, missä yhtiön kilpailuedut (brändi, valikoima, nopeat toimitukset, matala kustannusrakenne) korostuvat. Myös uskollisten asiakkaiden määrä oli viime vuonna noin 120 000 ja asiakastyytyväisyys nousi ennätystasoille (NPS 72). Markkina-aseman ollessa vahva kodintekniikan kuluttajamarkkinassa (markkinaosuus 16 %), on yhtiö alkanut panostaa yritysasiakkaisiin, jossa markkinaosuus on vielä matalampi. Ennustamme yritysasiakasmyynnin vahvan kasvun jatkuvan myös lähivuosina. Viime vuosina myös onnistunut brändimarkkinointi on vahvistanut kehittyvien kategorioiden jalansijaa ja odotamme lähivuosina kasvua myös näistä paremman katetason tuoteryhmistä. Kehitys pienentää riippuvuutta erittäin kilpailluista kodintekniikan kategorioista madaltaen yhtiön riskiprofiilia. E-ville:n hankinta tuo taloon myös aiemmin puuttunutta osaamista private-label-tuotteiden kehityksessä ja suorahankinnassa. Myös strategian sisältämät investoinnit kasvun skaalautumisen varmistamiseksi näemme kriittisinä, jotta yhtiön tulevaisuuden kilpailukyky varmistetaan myös globaaleja jättejä vastaan.
Ennusteemme ovat ennallaan ja yhtiön tavoitteet ovat selvästi niitä ylempänä
2022 liikevaihdon ennusteemme on 582 MEUR (ohjeistus 530-590 MEUR) ja liikevoiton ennusteemme on 12,4 MEUR (ohjeistus 12-19 MEUR), sillä kuluvan vuoden vaisu myynnin kasvu (1 %) ei pysy kulujen kasvun perässä. 2023-2025 välille ennustamme jälleen 7 %:n myynnin kasvua (CAGR) verkkokanavan vedon jatkuessa välivuoden jälkeen. Odotamme myyntikate-%:n pysyvän noin 15,5 %:n tasolla, kun myyntimixin parantumisen vastavoimana vaikuttaa alati tiukkeneva hintakilpailu. Jätkäsaaren investointien tehokkuushyötyjen odotamme alkavan näkyä kunnolla vuoden 2022 jälkipuoliskolla. Ennustamme kasvun ja tehokkuusparannusten alkavan skaalata kuluja ja 2025 ennusteemme ovat 715 MEUR:n liikevaihto ja 3,1 %:n liikevoitto. Yhtiön vuodelle 2025 asettamat tavoitteet ovat selvästi korkeammalla (miljardin liikevaihto ja liikevoitto yli 5 %).
Lyhyellä aikavälillä ajurit ylöspäin puuttuvat, vaikka pidempi aikaväli puoltaisi jo kyytiin palaamista
2022 ja 2023e P/E-kertoimet ovat 23x ja 17x. Etenkin ennustamaamme pidemmän ajan tuloskasvunäkymään (2022-2025 25 % CAGR-%) tai yhtiön tavoitteisiin peilattuna nämä alkaisivat olla houkuttelevia kertoimia osakkeen kyytiin palaamiseen. Pidemmän ajan tuloskasvuun on kuitenkin toistaiseksi vaikea nojata, kun odotamme Q2:lla tuloksen vielä painuvan selvästi vaikeassa markkinassa. Emme näe kiirettä positiiviselle suositukselle ennen kuin kuluttajamarkkina alkaa toipua ja yhtiö palaa kannattavaan kasvuun. Myös suhteessa verrokkiryhmäämme yhtiön hinnoittelu on selvällä preemiolla, eikä arvostuskertoimissa ole tästä kulmasta tarkasteltuna nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 574,5 | 581,9 | 628,6 |
kasvu-% | 3,78 % | 1,29 % | 8,02 % |
EBIT (oik.) | 20,3 | 12,4 | 15,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,53 % | 2,13 % | 2,52 % |
EPS (oik.) | 0,33 | 0,19 | 0,25 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,28 |
Osinko % | 3,45 % | 15,50 % | 16,45 % |
P/E (oik.) | 21,32 | 8,85 | 6,67 |
EV/EBITDA | 12,67 | 4,84 | 3,80 |