Verkkokauppa.com Q3 - paluu kasvu-uralle hyvällä kannattavuudella
Verkkokauppa.com julkaisi aamulla hieman odotuksia paremman Q3-raportin. Yhtiö palasi heikon alkuvuoden jälkeen takaisin selvälle kasvu-uralle ja kasvu saatiin aikaan yllättävän hyvällä kannattavuudella. Myös tulosvaroitusriski laski Q3-raportin myötä selvästi. Kokonaisuutena näemme Q3-raportin selvänä helpotuksena markkinalle ja sen tulisi hieman parantaa markkinan erittäin matalaa luottamusta yhtiöitä kohtaan. Odotamme selvästi positiivista kurssireaktiota tälle päivälle.
Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi Q3:lla 10,8 % 116,8 MEUR:oon. Kasvu oli tismalleen odotuksiemme mukainen ja osui myös hyvin konsensuksen odotuksiin. Myynnin hyvän kehityksen taustalla oli Raision uusi myymälä, uusien tuoteryhmien kasvu sekä markkinaosuuden voittaminen kodinelektroniikassa. Kodinelektroniikan markkina on Q3:lla kasvanut 1,9 % ja laskelmiemme mukaan Verkkokauppa.comin orgaaninen kehitys kodinelektroniikassa on ollut noin 5 %. Kodinelektroniikan markkinatilanne on jatkunut kireänä ja kaikki isot toimijat ovat käsityksemme mukaan olleet hinnoittelussa ja kampanjoinnissa varsin aggressiivisia.
Kireästä hintakilpailusta huolimatta yhtiön myyntikate kohosi yllättävän hyvälle 14,9 %:n tasolle (Q3’18e: 14,1 %). Arviomme mukaan tätä selittää Raision avajaiskampanjoinnin päättyminen, kodinelektroniikan ulkopuolisten parempikatteisten tuoteryhmien kasvu sekä myyntimixin suotuisa kehitys. Operatiiviset kulut olivat hieman odotuksiamme korkeammat kasvaneiden markkinointikulujen seurauksena. Tästä huolimatta liikevoitto oli hyvällä 3,4 MEUR:n tasolla ja ylitti meidän (2,7 MEUR) sekä markkinan (2,0 MEUR) ennusteet. EPS oli lopulta 0,06 euroa ja se ylitti ennusteemme sentillä. Yhtiö myös korotti tuttuun tyyliinsä kvartaaliosinkoaan 0,1 sentillä.
Verkkokauppa.com toisti odotetusti ohjeistuksensa. Yhtiö odottaa vuoden 2018 liikevaihdon olevan 460-500 MEUR ja käyttökatteen 11-14 MEUR. Heikon H1’18 jälkeen yhtiöltä vaadittiin Q3:lla ja Q4:llä nappisuorituksia, jotta se yltää ohjeistukseensa. Ennusteita paremman Q3:n jälkeen tulosvaroitusriski laskee selvästi, mutta vaatii edelleen luonnollisesti hyvän onnistumisen alalle kriittisessä joulukaupassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 432,0 | 469,0 | 541,9 |
kasvu-% | 16,29 % | 8,56 % | 15,55 % |
EBIT (oik.) | 11,7 | 10,5 | 16,5 |
EBIT-% (oik.) | 2,71 % | 2,25 % | 3,04 % |
EPS (oik.) | 0,22 | 0,19 | 0,29 |
Osinko | 0,18 | 0,21 | 0,23 |
Osinko % | 2,48 % | 12,50 % | 13,69 % |
P/E (oik.) | 33,95 | 8,99 | 5,74 |
EV/EBITDA | 21,51 | 3,55 | 2,33 |