Zeeland Family H2 - odotettu operatiivinen tulos ja ohjeistus

Markkinointiviestintäyhtiö Zeeland Family julkaisi aamulla H2-tuloksen ja tilinpäätöksen. Zeeland Familyn toinen vuosipuolisko sujui operatiivisen tuloksen osalta odotustemme mukaisesti ja yhtiö paransi käyttökatetta ja liikevoittoa vertailukaudesta kausiluonteisesti vaisummalla H2:lla. Yhtiö ohjeistaa odotetusti kasvua liikevaihtoon, myyntikatteeseen ja liikevoittoon. Yhtiön osinkoehdotus jäi hieman odotuksistamme, mutta emme näe siinä dramatiikkaa operatiivisen kehityksen ollessa odotettua. Odotamme osakkeeseen neutraalia kurssireaktiota tänään.
Zeeland Familyn liikevaihto kasvoi H2:lla noin 19 % vertailukaudesta 7,2 MEUR:oon, mikä oli linjassa odotuksiimme. Liiketoiminnan operatiivista kehitystä paremmin kuvaava myyntikate nousi noin 30 % 6,0 MEUR:oon ja oli myös linjassa ennusteeseemme. Myyntikatteen kasvua vauhdittivat odotetusti erityisesti SOK:n ja Värisilmän kanssa tehdyt ulkoistussopimukset, digitaalisen markkinoinnin ja palveluiden myynnin kasvu, sekä yritysostot.
H2-käyttökate oli noin 0,3 MEUR, mikä vastasi myös ennustettamme. H2-liiketulos oli hieman odotuksiamme korkeampi, noin 0,2 MEUR, mikä johtui ennakoimaamme pienemmistä poistoista. Tuloslaskelman alemmilla riveillä positiiviset verot olivat selkeä yllätys odotuksiimme nähden. Tulosta paransi verotuksessa vahvistetuista tappioista kirjattu laskennallinen verosaaminen, 0,17 MEUR. Laskennallisen verosaamisen vaikutus osakekohtaiseen tulokseen oli 0,12 euroa, joten silläkin oikaistuna osakekohtainen tulos ylitti hieman ennusteemme.
Zeeland Family arvioi vuoden 2018 liikevaihdon (2017: 15,7 MEUR), myyntikatteen (2017: 12,9 MEUR) sekä liikevoiton (2017: 1,1 MEUR) kasvavan vuodesta 2017. Oma ennusteemme vuoden 2017 liikevoitolle on linjassa ohjeistukseen, joten ennusteissamme ei ole H2-raportin myötä merkittävää muutospainetta. Ennusteemme Zeeland Familyn vuoden 2018 liikevaihdolle oli ennen H2-raporttia 17,3 MEUR (+11 %), myyntikatteelle 14,5 MEUR (+12 %), raportoidulle liikevoitolle 1,2 MEUR ja raportoidulle osakekohtaiselle tulokselle 0,69 euroa.
Markkinaympäristön osalta raportin viesti oli odotetun positiivinen. Zeeland Familyn kysyntänäkymiä kirkastaa digitaalisten markkinoinnin viestintäpalveluiden vahva kasvu sekä yritysostojen tarjoama epäorgaaninen ja orgaaninen kasvu. Yhtiö kuitenkin kommentoi, että muutamat henkilöstövaihdokset saattavat aiheuttaa vielä vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana pientä viivettä myynnin kasvattamisessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille