joulukuu, 30.12.2016

Tommi Tervanen

Tommi Tervanen on toiminut Kotipizza Groupin toimitusjohtajana vuodesta 2012. Hän on syntynyt vuonna 1970 ja on koulutukseltaan YO-merkonomi.

Edelliset työnantajat:
Helsinki Foodstock Oy, Ruokakesko Oy
Omistukset yhtiössä:
77668 kpl

CEO Corner - Kotipizzan Tommi Tervanen

Kotipizza-ketjussa toteutettiin kokonaisvaltainen ilme- ja konseptiuudistus 2015-2016 aikana. Mitä toimenpiteitä teitte ja miten se on näkynyt asiakasmäärissä ja myynnissä?

Fast casual -hengessä toteutettu ilme- ja konseptiuudistus on ollut varsin perinpohjainen: olemme uusineet kaiken ruokalistaa, ravintoloiden ilmettä ja henkilökunnan työasuja myöten. Uskomme, että kuluttajat haluavat teollisen pikaruuan sijasta nauttia tuoreesta ja vastuullisesti tuotetusta, mutta silti kohtuuhintaisesta ruuasta viihtyisässä ympäristössä.

Vaikka uudistus on nyt saatettu käytännöllisesti katsoen loppuun, muutoksia on tietysti luvassa jatkossakin. Seuraamme jatkuvasti ruokatrendejä ja kuluttajien mieltymysten muutoksia ja kehitämme ruokalistaa niiden mukaisesti. Myös verkkokauppaa ja muita digitaalisia kanavia kehitetään jatkuvasti.

Sekä asiakasmäärien että keskiostoksen kasvu on ollut voimakasta tällä helmikuussa alkaneella tilikaudella. Ketjun kumulatiivinen myynti on kasvanut tilikauden aikana 16,3 prosenttia. Kasvun takana on useita syitä, mutta konseptiuudistus on yksi keskeisimmistä.

Myös panostukset verkkokauppaan alkavat tuottaa tulosta. Verkkokaupan kautta tehdään jo noin kymmenesosa kivijalkamyymälöidemme tilauksista. Verkkokaupan kautta tehtävissä tilauksissa keskiostos on lähes 50 prosenttia tavallista korkeampi.

Miten digitalisaatio tulee muuttamaan teidän toimialaanne ja ruuan toimitusketjua viiden vuoden tähtäimellä ja miten Kotipizza Group on valmistautunut tähän muutokseen?

Digitalisaatio on jo mullistanut fast casual -bisneksen Yhdysvalloissa sekä tilausten, kotiinkuljetuksen että markkinoinnin ja viestinnän suhteen. Sama tulee lähivuosina tapahtumaan myös Suomessa ja me haluamme olla yksi muutoksen edelläkävijöistä.

Varaudumme tähän kehittämällä verkkokauppaa, omaa mobiilisovellustamme ja läsnäoloamme kaikissa relevanteissa digitaalisissa kanavissa. Samalla pidämme aktiivisesti silmällä kaikkia alalla tapahtuvia muutoksia. Testasimme esimerkiksi pizzojen lennokkikuljetusta ensimmäisen kerran jo viime talvena.

Kotipizza Group on ilmoittanut aktiivisesti etsivänsä pikaruokamarkkinoilta uusia konsepteja, joihin yhtiö voisi lähteä mukaan. Minkälaiset konseptit teitä kiinnostavat ja minkälaista roolia nämä uudet konseptit näyttelevät teidän kasvustrategiassa?

Uudet konseptit ovat tärkeä osa panostustamme tulevaisuuteen. Ensimmäinen esimerkki tästä on meksikolaistyylinen Chalupa-ketju, jolla on tällä hetkellä kuusi ravintolaa. Tulevat uudet konseptit voivat olla peräisin Suomesta tai kansainvälisiltä markkinoilta. Suhtaudumme avoimin mielin kaikkiin fast casual -konsepteihin, jotka vastaavat arvojamme ja joilla on mahdollisuuksia kehittyä franchising-yrittäjyyden pohjalta.

Kotipizzan kasvun takana on useita syitä, mutta konseptiuudistus on yksi keskeisimmistä.