Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mediamainonta yhä voimakkaassa paineessa toukokuussa

– Petri GostowskiPääanalyytikko

Kantar TNS:n torstaina julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys oli koronaviruksen aiheuttaman kysynnän romahtamisen myötä toukokuussa edelleen erittäin synkkää. Mainosinvestointien arvo laski 42 % vertailukaudesta toukokuussa. Lievää tukea vertailukauden luvuille antoi vaalimainonta, josta oikaistuna mediamainonta laski 41 %. Koko alkuvuoden vertailukautta jäljessä ollut kumulatiivinen mainonnan määrä on nyt 1-5’20 ajanjaksolla laskenut lähes 24 % vuodentakaisesta.

Mediamainonnan kehitys on ollut pitkään selvästi Suomen talouden kehitystä vaisumpaa, mikä johtuu media-alaa ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla. Maaliskuun puolivälistä alkaen lukuja on kuitenkin painanut voimakkaasti koronapandemian vaikutus ja siten erityisen mielenkiintoista on seurata, mille tasolle mainonta aikanaan palaa rakennemuutoksen jatkuessa. Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisiomainonta laski toukokuussa 37 %, sanomalehtimainonta 46 % ja verkkomainonta 26 %. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit laskivat toukokuussa 39 %, merkkimainonta 41 % ja luokiteltu ilmoittelu 51 %.

Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan/ilmoitusmyynnin osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla ja Sanomalla karkeasti noin kolmannes ja PunaMusta Medialla noin 10 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri erityisesti suuremmille mediayhtiöille. Toukokuun tilastot olivat odotuksiamme heikompia, joten näemme niiden aiheuttavan lievää painetta yhtiötason ennusteisiimme. Ennusteemme Sanomalle odottavat tällä hetkellä 25 %:n laskua mediamainonnalle Q2:lle ja noin 14 %:n laskua koko vuodelle. Vastaavat luvut Alma Medialle ovat noin -25 % ja -15 % sekä PunaMusta Medialle -35 % ja -22 %.

Sanoma kertoi torstaina, että se pärjäsi toukokuussa mainosmarkkinalla keskimääräistä markkinakehitystä paremmin (-32 %), kun 30.4. ostetun alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan kehitystä ei huomioida. Yhtiön mukaan tämän kokonaisuuden mainosmyynti laski toukokuussa noin 46 % painetun ja digitaalisen mainonnan laskun ollessa markkinakehityksen mukaista.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media
Rebl Group

Foorumin keskustelut

Juho Toratti on kirjoitellut analyysin Sanomasta. Strategisten peliliikkeiden perusteella Sanoma vaikuttaisi lataavan panoksiaan jo ensi vuoden...
31.10.2025 klo 13.51
- Sijoittaja-alokas
1
Tätä aihetta onkin jo varmaan käsitelty jossain yhteydessä, mutta itsellä ei osunut silmään. Saa siis viitata jo aiempaan vastaukseen samaan...
31.10.2025 klo 7.49
- BjörnThunder
1
Petri on yötyöläisenä luterilaisen työetiikan johdattama tehnyt Q3:n jälkeisen yhtiöraportin valmiiksi. Sanoman Q3-sujui operatiivisesti hieman...
30.10.2025 klo 22.53
- Sijoittaja-alokas
0
Ja tässä on vielä kommentit tuloksesta. Sanoma julkisti aamulla Q3-tuloksensa, joka oli operatiivisesti hieman odotettua parempi Media Finlandin...
30.10.2025 klo 8.48
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Petrin ennakkokommentit, kun Sanoma julkaisee Q3-rapsansa torstaina. Ennustamme yhtiön liikevaihdon laskeneen molemmissa segmenteiss...
28.10.2025 klo 5.34
- Sijoittaja-alokas
0
sanoma.com Sanoma suunnittelee lehtipainamisen keskittämistä Sanomalaan ja Tampereella... Mediankulutuksen siirtyminen kohti digitaalisia kanavia...
11.9.2025 klo 11.09
- Cadel
4
#Sanoma’n osake on hiipinyt kaikessa hiljaisuudessaan lähes 75 prosenttia viimeisen 12 kuukauden aikana. TJ Rob Kolkman esitteli #Sanomaa sijoituskoht...
11.9.2025 klo 8.54
- Tomi Lindell
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.