Sijoittajagurujen taikakaavat
Question
Terve. Tuulipukukansanmies on nyt seurannut sivustoanne ja muita sijoituskeskusteluja muutaman kuukauden sekä lukenut Laatuguru-kirjan. Olen siis valmis esittämään näkemykseni alasta sillä itsevarmuudella johon vain diletantti pystyy.
Sijoittajaguruilla näyttää olevan usein joku matemaattinen, tunnuslukuihin ja tilinpäätöslukuihin perustuva taikakaava, jonka perusteella sijoituskohteet seulotaan. Yhtiön liiketoiminnan ja sen toimintaympäristön laadullinen analyysi saattaa tulla sen jälkeen, mutta on nähdäkseni toissijaista. Eikö tämä ole vanhentunutta ajattelua, joka kuuluu paljon staattisempaan maailmaan ennen tietotekniikan, internetin ja digitaalisuuden läpimurtoa?
Eikö nykyään teknisen kehityksen kiihtyessä järjestyksen pitäisi olla päinvastoin kun toimialan perusteet saattavat muuttua hyvinkin nopeasti? Otan klisheisen esimerkin; Nokian matkapuhelimet. Jospa sen kohtalo ei olekaan tulevaisuudessa poikkeus vaan sääntö, vaikka muutoksen nopeus ja intensiteetti ei aina olisikaan yhtä raju? Mitäs olette mieltä?
Answer
Hei, haluamme kommentoida tätä ihan videonakin tulevaisuudessa mutta tässä ensikommentit.
Olet juurikin naulan kannassa: yhä useampia aloja ravistelee teknologinen myllerrys ja digitalisaatio jolloin ne klassiset vanhat toimialajohtajat saattavat nopeastikin muuttua seuraavan päivän dinosauruksiksi. Sen takia on tärkeä miettiä koko bisneksen ja toimialan kehitystä ja miettiä miten ne vaikuttavat numeroihin. Jos sijoittaa pelkkien numeroiden perusteella peräpeiliin tuijottaen, saattaa jäädä puoli tarinaa huomaamatta, ja se voi koitua kohtalokkaaksi. Tunnusluvut voivat olla käteviä yhtiöiden seulomiseen, mutta se on vasta työn alku.
Puhumme välillä ns. "digitaalisesta darwinismista" eli vahvimmilla ovat ne yhtiöt, jotka adaptoituvia eli sopeutuvia muuttuvaan ympärlstöön. Eli sijoittajan kannattaa etsiä yhtiöitä, jotka digitalisoivat omaa toimialaansa, ei niitä, jotka nyt seisovat itsetyytyväisinä suurimpana pelurina mutta ylenkatsovat teknologiaa ja sen kehitystä.