Aloitamme Purmo Groupin seurannan 16,0 euron tavoitehinnalla ja lisää-suosituksella. Purmo valmistaa ja myy radiaattoreita sekä muita kestäviä sisäilmaratkaisuja asiakkailleen globaalisti. Strategiallaan yhtiö tavoittelee johtavan toimijan asemaa kestävissä sisäilmaratkaisuissa. Lähihistoriassa kasvu ja kannattavuus ovat olleet hyvin vahvalla tasolla, mutta näemme vauhdin nyt tasaantuvan lähivuosien aikana. Arvostus on kuitenkin mielestämme nykyiseen tulostasoon, verrokkeihin ja potentiaaliin nähden jäänyt vielä maltilliseksi. Arvostuksen nousuvaran ja osinkotuoton nojalla tuotto-odotus nousee osakkeessa mielestämme houkuttelevaksi. Yhtöistä julkaistu seurannan aloitus -raportti on luettavissa täällä.
Suomalainen sisäilmaratkaisujen tarjoaja
Purmo Group on yksi johtavista lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin erikoistuneista sisäilmaratkaisujen toimittajista. Liiketoiminta jakautuu radiaattoreihin (59 % liikevaihdosta vuonna 2020) ja sisäilmaratkaisuihin (ICS, Indoor Climate System) (41 % liikevaihdosta vuonna 2020). Yhtiön tarjoamaan kuuluvat vesikiertoiset radiaattorit, pyyhekuivaimet, lattialämmitysratkaisut, konvektorit, venttiilit, säätölaitteet, ilmalämpöpumput ja ilmanvaihtotuotteet. Yhtiöllä on yli 20 tuotantolaitosta, missä se valmistaa tuotteensa. Yhtiön asiakkaina toimivat etenkin tukkukauppiaat, joka myyvät tuotteita eteenpäin asentajille ja loppukäyttäjille. Purmon liikevaihto oli vuonna 2020 noin 671 MEUR ja vuoden 2021 aikana yhtiö on kasvanut voimakkaasti (Q1-Q3’21: +28 % v/v). Kannattavuus on myös ollut nousujohteista ja käyttökatemarginaali on ollut noin 10,5 % viimeisen kolmen vuoden aikana, mikä on alaan nähden hyvällä tasolla.
Visiona olla johtava toimija kestävissä sisäilmaratkaisuissa
Purmon strategian painopisteinä on kasvattaa myyntiä kasvumarkkinoilla (Kiina, Venäjä) sekä lisätä kokonaisratkaisujen myyntiä avainmarkkinoillaan. Purmon tavoitteena on kasvaa orgaanisesti markkinoita nopeammin (markkinakasvu 2020-2025: +2,5 %) ja täydentää kasvua merkittävillä yritysostoilla. Samalla yhtiö tavoittelee keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä EBITDA-%:n nostoa yli 15 %:iin. Liikevaihtotavoite vaikuttaa strategian painopisteet huomioiden realistiselta, mutta kannattavuustavoite vaikuttaa mielestämme optimistiselta nykyinen suoritustaso ja markkinoiden riskitekijät huomioiden. Ennustamme liikevaihdon kasvun olevan keskimäärin noin 8 % vuosien 21-23 aikana päätyen 854 MEUR:oon vuonna 2023. Vuosi 2021 on ollut yhtiölle kasvun aikaa markkinan vanavedessä ja odotammekin kasvun hidastuvan selkeästi seuraaville vuosille. Tuloksen odotamme laskevan hieman vuonna 2022 kasvupanostusten, raaka-aineiden hinnannousun ja kysyntä/tarjontakuvan tasapainottumisen laskiessa marginaaleja. Strategiset tehostustoimet ja liikevaihdon kasvu nostavat ennusteissamme kannattavuuden kuitenkin jälleen korkeammalle vuosina 2023-2024. Ennusteissamme selkeimpinä riskeinä on markkinan selkeä heikentyminen, raaka-aineiden hintojen nousu sekä hintakilpailun lisääntyminen.
Arvostus tarjoaa nousuvaraa
Purmon arvostus on mielestämme maltillinen ennustamaamme tulostasoon nähden (2022e: EV/EBIT: 12x, P/E: 14x). Hyväksyttävän arvostushaarukkamme (EV/EBIT: 12-14x, P/E: 14-16x) keskitasolla osake tarjoaisi noin 10 %:n nousuvaran. Verrokkeihin nähden yhtiö on hinnoiteltu selkeästi alle mediaanitason (-40 %) ja tarjoaa myös merkittävää nousuvaraa. Nousuvaran lisäksi osakkeen vuotuinen 2-3 %:n osinkotuotto tukee tuotto-odotusta. Lisäksi DCF-laskelmamme (17 euroa) ja tavoiteskenaariomme arvot (27 euroa) ovat molemmat nykyistä kurssia korkeammalla.
Login required
This content is only available for logged in users
Purmo Group
Purmo Group develops solutions for indoor climate. The company provides heating and cooling solutions for residential buildings and premises, including radiators, towel warmers, underfloor heating, convectors, valves, and controls. The business is divided into a number of business areas and the solutions are used in industry and the real estate industry. Customers are found on a global level with the largest concentration in Europe. The products are aimed at corporate and private customers.
Read more on company pageKey Estimate Figures04.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Revenue | 671.2 | 827.0 | 851.0 |
growth-% | -3.68 % | 23.21 % | 2.90 % |
EBIT (adj.) | 55.2 | 66.6 | 64.7 |
EBIT-% (adj.) | 8.23 % | 8.06 % | 7.60 % |
EPS (adj.) | 0.94 | 1.05 | 1.08 |
Dividend | 0.00 | 0.30 | 0.40 |
Dividend % | 4.24 % | 5.65 % | |
P/E (adj.) | - | 6.76 | 6.53 |
EV/EBITDA | - | 5.74 | 4.85 |