Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Company: Nokian Renkaat
Recommendation: Accumulate
Target price: 35.00 EUR
Share price: 32.38 EUR
Date: 19.1.2022 - 5:50 Recommendation: 13.1.2022

ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski joulukuussa 22 % noin 1,0 miljoonaan autoon. Joulukuu oli jatkoa jälkimmäisen vuosipuoliskon tutulle menolle ja oli siten Euroopan automarkkinan kuudes peräjälkeinen laskukuukausi. Laskun taustalla olevat syyt liittyivät aikaisempien kuukausien tapaan komponenttien globaaliin allokaatiotilanteeseen ja sen aiheuttamiin toimituskykyongelmiin. Isoista automaista Italian (-28 %), Saksan (-27 %) ja Espanjan (-18 %) myyntimäärät laskivat voimakkaimmin, eikä marraskuussa liki vakaasti kehittynyt Ranskakaan (-15 %) juuri paremmin pärjännyt. Pohjoismaista vastaavasti Suomen (-20 %), Ruotsin (-20 %) ja Tanskan (-22 %) volyymilasku jatkui Norjan (-0 %) automyynnin pysyessä edellisvuoden tasalla.

ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemme kommentoineet Venäjän joulukuun markkinakehitystä jo aikaisemmin ja kommenttimme aiheesta on luettavissa täältä.

Viimeisen 12 kuukauden jaksolla eli tässä tapauksessa koko vuoden 2021 aikana Euroopan uusien autojen myynti supistui 2 % 11,8 miljoonaan autoon. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin jo liki hellittänyt, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn malliin ikäviä tarjontapuolelle osuvia ja todelliselta kestoltaan vaikeasti arvioitavissa olevia haasteita. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.

Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Täällä yhtiön markkinaosuudet ovat vielä matalia, joten on loogista, että keskeinen osa viime syyskuussa päivitettyä kasvustrategiaa on juuri Keski-Euroopassa onnistuminen. Nokian Renkaat julkaisee Q4-raporttinsa 8.2. ja viimeisin yhtiöraporttimme on luettavissa täältä

Trade. (Nokian Renkaat)

Analyst/Author

Joonas Korkiakoski

Joonas Korkiakoski

Analyytikko

Read more
Key figures 2021e 2022e 2023e
Turnover 1 666,7 1 789,0 1 895,4
Growth rate 26,9% 7,3% 6,0%
EBIT 298,4 376,9 412,5
EBIT margin 17,9% 21,1% 21,8%
Adjusted EPS 1,85 2,16 2,37
Dividend 1,45 1,55 1,65
Adjusted P/E 17,5 15,0 13,7
EV/EBITDA 9,8 8,4 7,7
Dividend yield 4,5% 4,8% 5,1%
More details

Nokian Tyres is the world’s northernmost tyre manufacturer that offers peace of mind in all conditions. Our know-how stems from our Scandinavian roots and values. Sustainable safety and eco-friendliness across the entire life cycle are the goals for our passenger car tyres, truck tyres and heavy tyres. Our group also includes the Vianor chain, specialising in vehicle maintenance and tyre services. In 2017, the company’s turnover was approximately EUR 1.6 billion and it employed some 4,600 people. Nokian Tyres is listed on Nasdaq Helsinki.