ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski joulukuussa 22 % noin 1,0 miljoonaan autoon. Joulukuu oli jatkoa jälkimmäisen vuosipuoliskon tutulle menolle ja oli siten Euroopan automarkkinan kuudes peräjälkeinen laskukuukausi. Laskun taustalla olevat syyt liittyivät aikaisempien kuukausien tapaan komponenttien globaaliin allokaatiotilanteeseen ja sen aiheuttamiin toimituskykyongelmiin. Isoista automaista Italian (-28 %), Saksan (-27 %) ja Espanjan (-18 %) myyntimäärät laskivat voimakkaimmin, eikä marraskuussa liki vakaasti kehittynyt Ranskakaan (-15 %) juuri paremmin pärjännyt. Pohjoismaista vastaavasti Suomen (-20 %), Ruotsin (-20 %) ja Tanskan (-22 %) volyymilasku jatkui Norjan (-0 %) automyynnin pysyessä edellisvuoden tasalla.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemme kommentoineet Venäjän joulukuun markkinakehitystä jo aikaisemmin ja kommenttimme aiheesta on luettavissa täältä.
Viimeisen 12 kuukauden jaksolla eli tässä tapauksessa koko vuoden 2021 aikana Euroopan uusien autojen myynti supistui 2 % 11,8 miljoonaan autoon. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin jo liki hellittänyt, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn malliin ikäviä tarjontapuolelle osuvia ja todelliselta kestoltaan vaikeasti arvioitavissa olevia haasteita. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Täällä yhtiön markkinaosuudet ovat vielä matalia, joten on loogista, että keskeinen osa viime syyskuussa päivitettyä kasvustrategiaa on juuri Keski-Euroopassa onnistuminen. Nokian Renkaat julkaisee Q4-raporttinsa 8.2. ja viimeisin yhtiöraporttimme on luettavissa täältä.
Login required
This content is only available for logged in users
Nokian Tyres
Nokian Tyres is a premium tire manufacturer. The company develops and manufactures tires for passenger cars, trucks and heavy machinery. The company also has the Vianor chain, which provides tire and car services. Nokian Tyres' main market areas are the Nordic countries, Central Europe and North America. The company started manufacturing passenger car tires in 1932, and its headquarters is located in Nokia, Finland.
Read more on company pageKey Estimate Figures03.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Revenue | 1,313.7 | 1,666.7 | 1,789.0 |
growth-% | -17.13 % | 26.87 % | 7.34 % |
EBIT (adj.) | 182.9 | 326.0 | 376.9 |
EBIT-% (adj.) | 13.92 % | 19.56 % | 21.07 % |
EPS (adj.) | 1.03 | 1.85 | 2.16 |
Dividend | 1.20 | 1.45 | 1.55 |
P/E (adj.) | 27.88 | 4.73 | 4.04 |
EV/EBITDA | 13.42 | 2.63 | 2.17 |