Musti Q2 tiistaina: Odotukset tarvikemyynnistä matalat, mutta markkinaosuus kasvaa edelleen
Musti julkistaa Q2’22-tuloksensa tiistaina klo 08.30 (huom. poikkeava tilikausi 2021 lokakuu-2022 syyskuu). Ennustamme liikevaihdon kasvavan edelleen reipasta vauhtia laajentuvan verkoston tukemana ja pentujen tullessa edelleen Mustin asiakkaiksi isolla prosentilla. Aiempien kvartaalien kasvuvauhtiin ei enää kuitenkaan ylletä, sillä ennustamme tarvikemyynnin olleen koko lemmikkimarkkinalla erittäin vaisua. Myös tuloskasvu hyytyy ennusteessamme, kun kulut ovat kasvaneet selvästi kivijalan laajetessa sekä logistiikassa. Pysähtyvä tuloskasvu yhdistettynä osakkeen korkeaan arvostukseen (2022e EV/EBITDA 12x ja P/E 27x) luo tulospäivälle haastavan yhdistelmän. Pysymme silti ainakin toistaiseksi osakkeen kyydissä, sillä odotuksissamme on, että tuloskasvun jarruttaminen jää väliaikaiseksi. Tälle oletukselle pitäisi saada kuitenkin vahvistusta johdon kommenteista mm. markkinaosuuksien kehityksestä ja näkymistä.
Kasvuvauhti maltillistuu aiemmasta
Odotamme Mustin Q2-liikevaihdon kasvavan 14 %:lla 94,1 MEUR:oon. Suomen myynnin odotamme kasvavan 7 %:lla 40 MEUR:oon, Ruotsin 15 %:lla 41 MEUR:oon ja Norjan myynnin 39 %:lla 13,5 MEUR:oon. Odotamme omien myymälöiden määrän nousseen 301:een (Q2’21: 247), mikä ajaa liikevaihdon kasvua myös vaikeammassa markkinassa. Tammi-maaliskuussa pentujen rekisteröinnit (Ruotsi) olivat myös edelleen noin 25 % yli pandemiaa edeltävien normaalimpien 2019-tasojen. Mustin markkinaosuus uusien koiran pentujen parissa on viime aikoina ollut 50-60 %:n luokkaa (koko kohdemarkkinalla noin 25 %) ja odotamme myös pentujen vahvan imun edelleen ajavan markkinaosuuden valtausta.
Mustin kasvuvauhti laskee ennusteessamme kuitenkin selvästi aiempien kvartaalien 20 %:n tasoista. Mustin myynnistä noin puolet on defensiivistä lemmikin ruokaa, jonka vahvan myynnin kehityksen emme odota kärsineen. Kaupan alalla Ukrainan sodan laukaisema kuluttajaluottamuksen lasku on saanut kuluttajia kuitenkin vähentämään kulutustaan harkinnanvaraisissa kategorioissa ja uskomme tämän näkyvän Mustin tarvikemyynnissä negatiivisesti. Myös kausivaihteluun liittyvistä tekijöistä tulee pientä vastatuulta kvartaalille, sillä lemmikkien talvivaateostokset ajoittuivat tänä talvena jo joulukuulle, kun viime vuonna sesonki alkoi vasta tammikuussa ja myös pääsiäinen oli tänä vuonna vasta huhtikuussa. Myös saatavuusongelmat ovat alkaneet nostaa hieman päätään lemmikkialalla.
Tuloskasvu hyytyy kvartaalilla
Operatiivisen kannattavuuden kehityksestä parhaiten kertovan oikaistun EBITA:n (liikevoitto ennen aineettomia poistoja) ennustamme olevan lähellä vertailukautta 7,9 MEUR:ssa (Q2’21: 7,7 MEUR), jolloin EBITA-marginaali heikkenee selvästi 8,3 %:iin (Q2’21: 9,3 %). Kannattavuutta painaa ennusteessamme vertailukelpoisen kasvun hyytyminen sekä, osin myös aiemmasta kiihtynyt inflaatio sekä myynnin mixin heikkeneminen, kun hyväkatteista tarvikemyyntiä on jäänyt pois. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennustamme olevan lähellä vertailukauden tasoja 0,12 eurossa (Q2’21: 0,11 euroa).
Katseet ovat näkymissä, joiden odotamme säilyvän positiivisina
Odotamme Mustin toistavan vahvat markkinan pidemmän ajan kasvunäkymät lemmikkivanhemmuustrendin vetämänä, vaikkakin myös epävarmuus talousympäristön kehitystä kohtaan on selvästi noussut Mustin edellisestä Q1-raportista. Musti ei anna vuosittaista tulosohjeistusta, vaan se ohjaa odotuksia taloudellisilla tavoitteillaan. Odotamme yhtiön 2024 taloudellisten tavoitteiden pysyneen ennallaan (liikevaihto yli 500 MEUR sekä EBITA-marginaali yli 13 %). Nykyisen ennusteemme mukaan yhtiön tilikauden 2024 liikevaihto kasvaa 473 MEUR:oon (2021: 341 MEUR) ja EBITA 12,2 %:iin (2021: EBITA 10,8 %) ja olemme siten ennusteissamme jonkin verran Mustin omia tavoitteita alempana. Lue tarkempi huhtikuussa päivitetty analyysimme Mustista täältä.
Login required
This content is only available for logged in users
Musti Group
Musti Group offers products and services for pets. The group manages stores focused on dogs, cats, and other pets. The business is run via franchise but also via a number of other brands. The largest presence is in the Nordic market, with private customers as the largest customer base. In addition to the main activities, training, education, and service are offered.
Read more on company page