Kesko kertoi aamulla, että sen huhtikuun myynti kasvoi vertailukelpoisesti 2,5 % 999 MEUR:oon. Kasvua veti edelleen Rakentamisen ja talotekniikan (R&T) yritysasiakaskauppa, mutta segmentin vertailukelpoinen 7 %:n kasvu maltillistui aiemmista yli 20 %:n kasvuluvuista. Kehitys oli kokonaisuutena lähellä ennustamaamme kehitystä, joskin ruokakaupan positiivinen pääsiäisefekti jäi odotuksiamme laimeammaksi tänä vuonna.
Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi kokonaisuutena 4,9 %:lla. Segmentin sisällä myynti K-ruokakaupoille oli edellisvuoden tasolla ja jäi hieman odotuksistamme, kun olimme odottaneet pääsiäisefektin nostavan myynnin kasvuun. Kespron myynti kasvoi kuitenkin edelleen erittäin vahvasti 41 %:lla ja siirtymä ruokakaupasta ravintolakanavaan jatkuu ripeänä. Keskon myynti laski K-Citymarketin käyttötavarakaupassa, mikä on ollut trendi koko alkuvuodesta. Toimituspäiviä oli segmentissä yhtä monta kuin vertailukaudella.
Rakentamisen ja talotekniikan (R&T) vertailukelpoinen myynti kasvoi edelleen hyvää tahtia 7 %:lla B2B-myynnin vetämänä ja kustannusinflaation ja hinnankorotusten tukiessa edelleen myyntiä. Myynti kasvoi vertailukelpoisesti Suomessa 12,3 % sekä Ruotsissa 3,3 % ja laski Norjassa 4,0 %. Toimituspäiviä oli segmentissä yksi vähemmän kuin vertailukaudella, mikä osaltaan hillitsi kasvua, sillä yhden toimituspäivän vaikutus on noin 2-4 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti laski vertailukelpoisesti 3,9 %, mitä todennäköisesti selitti kevätkelien viivästyminen.
Pienimmän segmentin Autokaupan vertailukelpoinen myynti laski 28,5 %:lla. Kesko kärsi edelleen Volkswagenin uusien autojen heikentyneestä saatavuustilanteesta komponenttipulan keskellä. Myös kokonaismarkkinan kehitys oli vaisua. Huhtikuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 26,7 % ja pakettiautoja 28,0 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen autojen kappalemääräinen myynti laski Suomen autokaupassa 18,1 % verrattuna edelliseen vuoteen.
Login required
This content is only available for logged in users
Kesko
Kesko is active in the retail industry. The company offers services primarily focused on the food, construction and technology industries. The greatest competence is found in the development of store concepts, channel sales, e-commerce sites and business models. The majority of the operations are located in the Nordic and Baltic markets. The head office is located in Helsinki.
Read more on company pageKey Estimate Figures01.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Revenue | 11,300.2 | 11,656.3 | 11,952.1 |
growth-% | 5.91 % | 3.15 % | 2.54 % |
EBIT (adj.) | 775.5 | 787.0 | 758.3 |
EBIT-% (adj.) | 6.86 % | 6.75 % | 6.34 % |
EPS (adj.) | 1.44 | 1.46 | 1.39 |
Dividend | 1.06 | 1.07 | 1.08 |
P/E (adj.) | 20.36 | 11.88 | 12.45 |
EV/EBITDA | 10.65 | 6.81 | 6.83 |