Konecranesin osakekurssi on laskenut 19 % Q2-tulosjulkistuspäivän jälkeen. Vaikka itsekin viittasimme Q2-tuloskommentissamme yhtiön horisontissa oleviin riskeihin, on osakkeen arvostus painunut tulosnäkymiin verrattuna kohtuuttoman alas. Suosituksemme on edelleen lisää 30,00 euron tavoitehinnalla.
Toimintaympäristö säilyy kelvollisena, vaikka notkahdus on edessä
Konecranesin eri liiketoimintojen kysyntäajureista voidaan nostaa esille seuraavat: 1) Teollisuuden kapasiteetin käyttöaste on säilynyt korkealla sekä EU:ssa (Q3’22: 82 % vs. Q3’21: 83 %) että Yhdysvalloissa (Q3’22e: 80 % vs. Q3’21: 76 %); 2) Bloombergin konsensusennusteessa EU:n teollisuustuotannon kasvun odotetaan vuoden 2023 notkahduksen (+0,7 %) jälkeen kiihtyvän selvästi (2024e: +3,9 %) ja 3) Drewryn viimeisimmissä ennusteissa globaalin konttiliikenteen kasvun odotetaan kiihtyvän vuoden 2022 +2,3 %:sta v/v vuoden 2024 +3,5 %:iin v/v. Uskomme tosin, että Kiinan heikentynyt näkymä voi tuoda viime mainittuun ennusteeseen painetta. Kaikkiaan ennusteet kuitenkin viittaavat enemmän notkahdukseen kuin pidempiaikaiseen matalasuhdanteeseen.
Hinnankorotukset ja Kunnossapito tukevat tulosta, kaasun ei pitäisi olla isompi ongelma
Q2-raportissaan Konecranes sanoi tehneensä keskimäärin 7 %:n hinnankorotukset ja nämä yhdessä jo aiemmin tehtyjen hinnankorotusten kanssa alkavat näkyä kannattavuudessa H2’22:lla. Konecranes sanoi myös uskovansa, että yhtiön toimituskyky on H2’22:lla parempi kuin H1’22:lla.
Uskomme, että asiakkaiden kapasiteetin käyttöasteen säilyminen kohtuullisella tasolla takaa parhaiten Konecranesin tuloskunnon. Jaksolla Q3’21-Q2’22 Kunnossapito-liiketoiminta toi 70 % koko konsernin oikaistusta EBITA:sta. Kunnossapidon EBITA-marginaali oli vahva 18,2 %.
Saksan kaasuongelmat voivat vaikuttaa Konecranesin toimintaan, sillä yhtiön viidestä Saksan-tehtaasta kolmessa käytetään kaasua sekä lämmitykseen että valmistusprosesseissa. Kaasun korvaaminen muilla menetelmillä on mahdollista, mutta vaatisi aikaa. Omien tehtaiden lisäksi Saksan kaasupula voi vaikeuttaa myös koko alihankintaketjun toimintaa maassa. Kaasun hinta ei ole Konecranesin tulokselle merkittävä suora rasite: laskelmiemme mukaan Eurooppaan tuodun kaasun hinnan nousu 15 EUR/MBtu:sta 60 EUR/MBtu:n tasolle nostaisi yhtiön suoraa kaasulaskua noin 10 MEUR:lla vuodessa. Epäsuorat vaikutukset voivat kuitenkin olla isompia.
Arvostuskertoimet ovat kellarissa
Nähdyn kurssilaskun jälkeen Konecranesin osakkeen arvostus on todella alhaalla ja siihen on laskennallisesti leivottu huomattava tuloskuoppa. Odotettu kokonaistuotto ylittää selvästi tuottovaatimuksen ja riskikorjattu tuotto-odotus on erittäin houkutteleva. Vuoden 2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (8x ja 7x) ovat 26-32 % alle verrokkien mediaanin. On huomattava, että vaikka sekä Teollisuuslaitteet että Satamaratkaisut tekisivät vuonna 2023 nollatasoisen EBITA:n ja konsernin tulos olisi pelkästään Kunnossapidon varassa, olisi vuoden 2023 P/E edelleen vain 13x. Tämä olisi suunnilleen linjassa verrokkien mediaanin (12x) kanssa. Tilanne vastaisi 36 %:n pudotusta omaan nykyiseen EPS-ennusteeseemme ja 41 %:n pudotusta konsensusodotukseen (Vara Research 9.8.22).
Login required
This content is only available for logged in users
Konecranes
Konecranes is a manufacturing group. The company specializes in the development of cranes and associated system solutions. The cranes are mainly used among companies in the shipping industry and the equipment is specially adapted for standard and heavy lifting. Business activities are found on a global level, primarily in the Nordic market. The company's head office is located in Hyvinkää.
Read more on company pageKey Estimate Figures27.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Revenue | 3,185.8 | 3,248.5 | 3,770.6 |
growth-% | 0.22 % | 1.97 % | 16.07 % |
EBIT (adj.) | 279.1 | 248.8 | 296.8 |
EBIT-% (adj.) | 8.76 % | 7.66 % | 7.87 % |
EPS (adj.) | 2.40 | 2.01 | 2.51 |
Dividend | 1.25 | 1.25 | 1.30 |
Dividend % | 3.56 % | 2.56 % | 2.67 % |
P/E (adj.) | 14.67 | 24.26 | 19.43 |
EV/EBITDA | 9.69 | 14.41 | 10.49 |