Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Euroopan, Pohjois-Amerikan, Lähi-Idän ja Kotimaan alueilla liiketoiminnan dynamiikka oli jälleen normaalia, mutta Venäjän ylilentokielto rasitti luonnollisesti Aasian liikennettä yhä reilusti. Siten matkustajaliikenteen luvut paranivat edelleen huomattavasti pehmeästä vertailukaudesta sekä normaalien kausitekijöiden ajamana myös huhtikuusta. Raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme. Finnairista toukokuussa julkaisemamme laaja raportti on luettavissa täältä.
Toukokuun kehitys peilasi mielestämme matkustajakysynnän normaalia kausiluonnetta
Finnairin Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta hiljattain lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä 47 % toukokuun 2019 määrästä). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa piti alueen luvut selvässä alamäessä vuositason vertailussa. Sen sijaan Euroopan ja Kotimaan sekä uuden Lähi-idän alueen volyymit kasvoivat selvästi omikronaallon hännän rasittamasta vertailukaudesta. Suhteessa yhden lentopäivän vähemmän sisältäneeseen huhtikuuhun suhteutettuna luvut paranivat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasiassa ja Lähi-Idässä ne pysyivät vakaana ja Kotimaassa heikkenivät lievästi. Tämä peilaa lentopäivien määrän lisäksi mielestämme matkustajaliikenteen normaalia kausiluonteisuutta. Kokonaisuutena konsernitason ennusteemme olivat varsin hyvin linjassa matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 74 %:ssa toukokuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli reilut 4 %-yksikköä toukokuun pandemia-aikaa edeltäneen keskiarvon ja ennusteemme alapuolella. Perinteisesti rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi vahvaan 75 %:n matkustajakäyttöasteeseen Lapin talvilomakauden hiipumisesta huolimatta. Myös Euroopassa käyttöaste oli toukokuulle kohtuullisella 80 %:n tasolla. Aasian ja Pohjois-Amerikan saavutetut noin 70 %:n ja Lähi-Idän noin 60 %:n matkustajakäyttöastetasot jäivät sen sijaan vaisuiksi. Lähi-Idän osalta on toki huomioitava, että Finnair on käsityksemme mukaan myynyt Qatar Airwaysille kiinteän volyymin osana yhtiöiden yhteistyötä, joten heikko matkustajakäyttöaste ei välttämättä lyö läpi suoraan Finnairin numeroihin. Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on myös antanut viime aikoina toistuvasti historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteen vastineeksi erinomaisia keskituottoja. Tämän, yhtiön Q1-raportissa antamien markkinakommenttien sekä Euroopan liikenteen kilpailija Norwegianin toukokuun vahvan tuottokehityksen perusteella arvioimme Finnairin hinnoittelun ja yksikkötuottotason pysyneen erittäin suotuisassa asennossa toukokuussa.
Rahtivolyymi nousi kapasiteetin mukana
Toukokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen mukana 30 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 6 % suhteessa vahvoihin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli myös lievästi positiivista volyymien osalta, mitä kuitenkin selittää valtaosin toukokuun huhtikuuta suurempi lentopäivien määrä. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa silti pysyneen terveenä eri arvoketjujen varastojen laskusyklistä huolimatta. Rahtihinnat ovat toki jatkaneet normalisoitumistaan suhteessa viime vuoden erittäin korkeisiin tasoihin.
Raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita ennusteisiimme
Kokonaisuutena Finnairin toukokuun liikenneraportti oli matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta odotustemme mukainen, kun taas matkustajakäyttöaste jäi ennusteistamme. Arviomme mukaan tuottokehitys ja QA-sopimuksen rakenne ovat kuitenkin voineet paikata matkustajakäyttöasteen alitusta, minkä lisäksi polttoaineen hinta on ollut Q2:n aikana laskussa. Finnairin suojausaste on myös merkittävästi pandemia-aikaa alempi, joten polttoaineen hinnan muutos näkyy tuloksessa melko ripeästi. Näin ollen emme näe Finnairin ennusteisiimme kohdistuvan välittömiä muutospaineita Q2:lle ja lähiajoille raportin jälkeen. Odotamme Finnairin tekevän tänä vuonna suotuisassa markkinatilanteessa vuoden 2019 tasolla olevan liikevoiton, mikä on aivan yhtiön tämänhetkisen ohjeistustason ylälaidassa.
Login required
This content is only available for logged in users
Finnair
Finnair is a Finnish airline. The company offers a wide range of destinations to and from Europe, and to a large part of the world's continents. The flights are mainly found around the Nordic countries, Europe and Asia. In addition to regular flights, long-haul flights are offered. The company was founded in 1923 and is headquartered in Vantaa, Finland.
Read more on company pageKey Estimate Figures04.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Revenue | 2,356.6 | 3,028.0 | 3,020.9 |
growth-% | 181.08 % | 28.49 % | -0.24 % |
EBIT (adj.) | -163.9 | 163.2 | 184.0 |
EBIT-% (adj.) | -6.95 % | 5.39 % | 6.09 % |
EPS (adj.) | -0.33 | 0.04 | 0.04 |
Dividend | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Dividend % | |||
P/E (adj.) | - | 72.90 | 78.17 |
EV/EBITDA | 68.88 | 10.35 | 10.11 |