Kiinan huhutaan ottavan maametallit aseeksi kauppasodassa, nyt tarvitaan vahvaa kuluttajasektoria

USA:n ja Kiinan välinen kauppasota on laajentumassa tuontitulleista yhtiötasolle ja nyt raaka-aineisiin. Kiinan kommunistisen puolueen lehti nimittäin kommentoi kauppasotaa Reutersin mukaan otsikolla ”USA, älä aliarvioi Kiinan kykyä iskeä takaisin” ja viesti valmiudesta käyttää maametalleja aseena kauppasodassa. Presidentti Xi Jinpingin viime viikkoinen käynti maametallitehtaassa ruokki spekulaatioita siitä, että Kiina voisi käyttää asemaansa maametallien ykköstuottajana (Kiinan osuus 80 % USA:n maametallien tuonnista) kauppasodassa. Maametalleja käytetään useiden tuotteiden valmistuksessa aina kuluttajatuotteista puolustusvoimiin. Kiina ei ole virallisia teitä kautta kertonut maametallien käytön rajoituksista, mutta lehtitietojen mukaan maametallien tuloa osaksi kauppasotaa harkitaan vakavasti. Mielestämme kauppasodan leviäminen yhä useammille sektoreille olisi huolestuttavaa ja vahingoittaisi useita talouksia globaalien arvoketjujen kautta.

Pehmeät indikaattorit nousevat, kovat laskevat

Talouskuva on tällä hetkellä hyvin vaihteleva. USA:n ja Kiinan välinen kauppasota vaanii mörkönä koko maailmantalouden yllä, mutta luottamusindikaattorit etenkin USA:ssa vahvistuivat toukokuussa. Esimerkiksi Conference Boardin julkaisemat kuluttajaluottamusluvut ylittivät eilen odotukset, ja luottamus kiipeää kohti viime syksynä nähtyjä 18 vuoden huippuja. Kotimaiset tekijät satavat edelleen amerikkalaiskuluttajan laariin: työttömyysaste on todella alhainen ja palkkojenkin kasvu maltillista. Nämä omaan talouteen suoraan vaikuttavat tekijät dominoivat yli maailmantalouden epävarmuuden. Tosin kyselyn tuloksia saattaa hämmentää se, että luottamuskysely tehtiin kaksi viikkoa sitten, jolloin USA:n viimeisimmät tullikorotukset olivat vasta tulleet yleiseen tietoisuuteen.

Vahvaa kuluttajasektoria tarvitaan nyt suurtalouksissa, kun vienti ja investoinnit yskähtelevät. Amerikkalaiskuluttaja on perinteisesti pidellyt maailmantalouden kasvun naruja käsissään, mutta ote hieman lipsuu. Kuluttajakysynnän kasvun osuus talouskasvusta jäi Q1:llä alle prosenttiin, mikä oli aikaisempiin kvartaaleihin nähden heikko lukema. Lisäksi USA:n kovat talousluvut (kuten teollisuustuotanto, kestohyödykkeiden tilaukset ja asuntomyynti) ovat olleet laskussa, mikä heijastunee ennen pitkää myös luottamuslukuihin.

Positiivista kuitenkin on, että kuluttajasektori on pitänyt toistaiseksi hyvin pintansa: niin kauan kuin omaan talouteen ja työmarkkinaan luotetaan, ei merkittävää laskua kuluttajakysynnässä pitäisi olla näköpiirissä. Muistutamme kuitenkin, että luottamus voi rakoilla nopeastikin, mikäli kauppasota alkaa heikentää vielä selvemmin yritysten ja samalla työllisyysnäkymiä.