huhtikuu, 08.04.2016
Taaleri CEO

Juhani Elomaa

Juhani Elomaa on toiminut Taalerin toimitusjohtajana vuodesta 2007. Hän on syntynyt 1960 ja koulutukseltaan VTM ja eMBA.

Edelliset työnantajat:
Sampo Pankki, Mandatum, 3C Asset Management, OKO, Erik Selin Pankkiiriliike
Omistukset yhtiössä:
1 804 175 kpl (6,36 % koko yhtiöstä)

Varainhoitotoimiala on merkittävässä murroksessa (mm. regulaatio ja digitalisaatio). Miltä uskotte Suomen varainhoitokentän näyttävän kolmen vuoden kuluttua?

Toimialan pienemmillä toimijoilla on vaara jäädä massiivisen regulaation jyräämiksi ja kaikille toimialalla oleville kustannukset ovat joka tapauksessa suuria. Maksaja on selvä, se on lopulta aina asiakas. Alalletulokynnys on noussut merkittävästi eli konsolidaatio tulee toimialalla jatkumaan. Digitalisaatio tehostaa toimintaa ja tuo uudenlaista läpinäkyvyyttä, mutta mullistaako se toiminnan? Ehkä, mutta hitaammin kuin mitä monet luulevat, koska varallisuus on vanhemmilla ihmisillä, jotka ovat konservatiivisempia. Mullistavat toimintamallit antavat vielä odottaa itseänsä, mutta olemme niistä kiinnostuneita.

Yritysjärjestelyt ovat olleet merkittävässä roolissa Taalerin sijoittajatarinassa ja yhtiö on onnistunut luomaan merkittävää omistaja-arvoa järjestelyillä. Mikä on Taalerin strategia yritysjärjestelyissä?

Taaleri on kasvuyhtiö ja kasvu syntyy sekä orgaanisen toiminnan että yritysostojen kautta. Omistaja-arvon tekeminen on meille tärkeää ja siksi katsomme maailmaa opportunistisesti. Omistaja-arvon kannalta yritysjärjestelyt on merkittävä osa strategiaamme ja arvonluonnista tärkeä osa tehdään ostettaessa. Prosessit voivat olla pitkiä ja ne myös kariutuvat helpolla, joten tämä on pitkäjänteistä hommaa ja siihen on osakkeenomistajienkin totuttava, että asiat etenevät määrätyssä tahdissa, välillä nopeasti ja välillä tuskallisen hitaasti.

Taalerin nykyiset liiketoiminnat (Vakuutus ja Varainhoito) ovat molemmat hyvässä tuloskunnossa. Miten yhtiö aikoo pitää tuloksensa kasvu-uralla lähivuosina markkinatilanteen muuttuessa yhä haastavammaksi?

Yrityksemme suhtautuu jatkuvasti kriittisesti omiin liiketoimintasegmentteihimme ja siihen liiketoimintamalliin, jolla niitä ajetaan eteenpäin. Aina on parannettavaa ja markkina todellakin elää. Tämä tarkoittaa sitä, että toiminnan tehostuminen on asiakkaan intresseissä ja usein se edellyttää investointeja sekä innovointia niin tuotteissa kuin palveluissakin kilpailukyvyn parantamiseksi. Tässä me olemme olleet kohtuullisen hyviä ja toiminnan kehittämistä on jatkettava, jotta kasvumme voi jatkua. 

Yritysjärjestelyillä on merkittävä rooli omistaja-arvon luonnissamme