Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.

Costco (COST) on maailman toiseksi suurin kauppaketju Walmartin jälkeen. Vertailun vuoksi Costco on esimerkiksi liikevaihdolla mitattuna noin 10 kertaa suurempi kuin kotimaiset S-ryhmä ja K-ryhmä. Mittakaava ei kuitenkaan tee Costcosta mielenkiintoista, vaan sen ansaintamalli.

Costco eroaa kilpailijoistaan siten, että se toimii jäsenmaksumallilla. Costcon myymälöissä ostoksilla voivat käydä vain jäsenet. Yhtiö saakin yli 90 % tuloksestaan jäsenmaksuista ja vastineeksi tarjoaa jäsenilleen erittäin edullisia tuotteita.

Pidämme Costcoa laatuyhtiönä ja Sifter-rahasto sijoitti siihen toukokuussa 2020.

Miten Costco tekee rahaa ja kasvaa?

  • Äkkisilmäyksellä Costco saattaa vaikuttaa lukujen perusteella vähemmän houkuttelevalta sijoituskohteelta kuin esimerkiksi Walmart, mutta luvut ovat seurausta Costcon valitsemasta ansaintamallista.
  • Esimerkiksi Costcon bruttomarginaali verrattuna Walmartiin on paljon matalampi.
  • Bruttomarginaali ei kuitenkaan Costcon kohdalla ole keskeinen mittari, koska yli 90% tuloksesta tulee jäsenmaksuista.
  • Costcossa tuotteiden hinnat ovat matalampia, joten asiakaskunta kasvaa ja on lojaalia. Uusien jäsenten seurauksena hintoja voidaan laskea taas alemmaksi. Pyörä lähtee pyörimään ja kilpailuetu vahvistuu mittakaavan kasvaessa.
  • ROIC eli sijoitetun pääoman tuotto on Costcolla kehittynyt koko ajan (15-17 %) ja on parempi kuin kilpailijoilla.
  • Viiden vuoden keskimääräinen myynnin kasvu noin 6 % per vuosi, merkittävästi parempi kuin kilpailijoilla.

Korona vahvisti Costcoa

  • Koronakevään aikana asiakkaiden kysyntä Costcon edullisille tuotteille kasvoi merkittävästi ja uusien jäsenten kasvoi myös vastaavasti. Erityisesti jäsenmäärän kasvu antaa yritykselle mahdollisuuden tarjota tuotteitaan vielä halvemmalla, kun yritys saavuttaa mittakaavaetuja hankinnassa ja jakelussa.
  • Myös Costcon digitaalinen kanava kasvoi pandemian aikana räjähdysmäisesti asiakkaiden muutettua ostokäyttäytymistään, vaikka yhtiön ansaintamalli perustuukin pitkälti kivijalkakaupan asiakaskokemukseen.
  • Uskomme, että kevään aikana havaittu kysynnän kasvu ei ole väliaikaista ja Costcon asema jäsentensä ykköskauppana vahvistuu entisestään.

Kasvua Kiinasta

  • Vuonna 2019 Costco avasi myös ensimmäisen myymälänsä Kiinan Shanghaissa. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Shanghain myymälä sai yli 200 000 uutta jäsentä. Vertailun vuoksi kansanvälisten bisnesten keskimääräinen jäsenmäärä on 60 000, USA:n luku on 130 000.
  • Shanghain kokemus yllätti jopa Costcon oman johdon. Onnistuneen avauksen jälkeen Costco on ilmoittanut avaavansa toisen myymälän Shangaihin ja kolmannen Suzhouhun.

Miksi pidämme Costcosta sijoituskohteena?

  • Toimiala on aika defensiivinen, mutta Cotsco on onnistunut kasvaa tasaisesti.
  • Yhtiön johto on onnistunut löytämään oikean tasapainon halpaketjukulttuuriin ja tuotteiden laadun välillä.
  • Vaikka Costco on jo maailman toiseksi suurin vähittäiskauppaketju, näemme sen kasvupotentiaalin suurena, erityisesti Kiinan kasvun osalta.

Yhtiön arvostus

  • Valuaation näkökulmasta Costco ei ole halpa. Sifter sijoitti yhtiöön, kun p/e oli alle 30, marraskuun alussa se oli jo yli 40.
  • Yhtiön valuaatio kuvaakin hyvin laadukasta ja kasvavaa liiketoimintaa, jossa on 1) tasaisesti kasvava tulos 2) korkeat pääoman tuotot 3) riittävät kasvualueet tuleville vuosille (Kiina).
     

Sifter on osakkeisiin ja niiden analysointiin erikoistunut sijoitusrahasto. Sifterin analyytikoiden rahaston sijoitustoimintaa varten laaditut analyysit täydentävät Inderesin analyysipalvelua. Niissä esitetyt näkemykset eivät edusta Inderesin näkemystä, eikä analyysejä ole syytä tulkita sijoitussuosituksena.

Sifterin toimitusjohtaja Santeri Korpinen on avannut Sifterin sijoitustyyliä ja periaatteita inderesTV:ssä. Voit katsoa haastattelun tästä.