Sanoma on saanut päätökseen mittavan rakennemuutoksen, mikä on tehnyt yhtiöstä merkittävästi pienemmän, mutta fokusoituneemman, matala riskisemmän ja selvästi kannattavamman. Sanoman liikevaihto nojaa yhä vahvasti taantuvaan painettuun mediaan, mikä heikentää liikevaihdon kasvua. Yhtiön kannattavuus ja kassavirta saavat kuitenkin nostetta parantuvasta tehokkuudesta, vahvasti kasvavista digituotoista, sekä suotuisasta suhdanteesta. Osakkeen arvostustaso on kohtuulliseen tuloskasvuun, vahvaan osinkotuottoon ja maltilliseen riskitasoon nähden houkutteleva.
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 433,4 | 1 313,1 | 1 330,2 |
kasvu-% | −12,55 % | −8,39 % | 1,30 % |
EBIT (oik.) | 178,6 | 189,2 | 198,6 |
EBIT-% (oik.) | 12,46 % | 14,41 % | 14,93 % |
EPS (oik.) | 0,72 | 0,79 | 0,85 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,50 |
P/E (oik.) | 15,03 | 8,59 | 8,00 |
EV/EBITDA | - | 4,32 | 4,00 |