Aloitamme PunaMusta Median (ent. Pohjois-Karjalan Kirjapaino) seurannan. Yhtiön liiketoimintaa on painanut pitkään media- ja painotoimialaa ravisteleva digimurros, joka on laskenut voimakkaasti erityisesti painamisen volyymeja ja luonut painotoimialalle epäterveen kilpailuympäristön. Vastauksena murrokseen vakavarainen PunaMusta Media on ottanut viimeisen vuoden aikana aktiivisen roolin painotoimialan yritysjärjestelyissä, minkä kautta yhtiö on saavuttamassa paremman kilpailuaseman ja tavoittelee lähivuosina merkittävää tulosparannusta. Suhtaudumme luottavaisesti yhtiön voimakkaan kannattavuuskäänteen toteutumiseen, mutta pidämme osakkeen arvostustasoa liian korkeana.
PunaMusta Media
PunaMusta Media on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kahdesta liiketoimintaosasta, näkyvyysratkaisuista ja Pohjois-Karjalan alueella toimivasta medialiiketoiminnasta, koostuva konserni. Konsernissa on Sanomalehti Karjalaisen lisäksi kuusi muuta sanomalehtiyhtiötä ja kaksi paikallisradiokanavaa. Konsernin painotoimialaan kuuluvan PunaMusta Oy:n liiketoiminta koostuu mm. aikakaus-, sanomalehti- ja digipainamisesta ja yritysnäkyvyyden luomisesta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.06.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 87,6 | 102,6 | 103,1 |
kasvu-% | 15,63 % | 17,10 % | 0,48 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 3,0 | 4,9 |
EBIT-% (oik.) | 0,84 % | 2,97 % | 4,75 % |
EPS (oik.) | 0,15 | 0,26 | 0,34 |
Osinko | 0,25 | 0,26 | 0,34 |
Osinko % | 4,03 % | 11,25 % | 14,52 % |
P/E (oik.) | 40,76 | 8,89 | 6,88 |
EV/EBITDA | 14,68 | 3,47 | 2,54 |