Kurssinousu ja ennusteiden lasku on huono yhdistelmä
Fiskarsin Q1-raportti ylitti liikevaihdon osalta ennusteemme, mutta kannattavuus oli pettymys. Maaliskuussa tehdyn edellisen päivityksemme jälkeen Fiskarsin osakekurssi on noussut noin 30 %, mutta lähivuosien tulosennusteemme ovat laskeneet noin 10 %. Tämä on osakkeen arvostuksen kannalta huono yhdistelmä, minkä takia laskemme suosituksemme takaisin negatiiviselle puolelle.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 014,0 | 1 079,0 |
kasvu-% | −2,51 % | −7,01 % | 6,41 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 66,1 | 85,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 6,52 % | 7,92 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,65 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,92 % | 3,16 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 26,27 | 20,32 |
EV/EBITDA | 8,94 | 14,78 | 13,40 |