Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.

Ottaako Inderes huomioon autoliikkeiden riskianalyysiä laatiessaan yhtiön tekemiä autokauppoja koskevien kuluttajaviranomaisille tehtyjen valitusten, kanteluiden tmv määrän.  Jos tämänkaltaisia seikkoja ei yksityiskohtaisesti viedä analyyseihin tai niiden taustalaskelmiin, niin selvittääkö analyytikko tai onko hän ylipäätään "velvollinen" olemaan tietoinen tälläistä toiminnallisista laatuasioista. Ainakin jollain aikajänteellä nämäkin riskit saattavat realisoitua johtaen ns omistaja-arvon heikkenemiseen.

En omista Kamux in enkä muunkaan autokaupan osakkeita, en ole minkään autoliikkeen palveluksessa mutta olen mielestäni kohtuullisen hyvin muutoin informoitu edellä kuvaamastani asiayhteydestä.

Inderesin analyysejä seuraan jatkuvasti - eli luen niitä päivittäin. Kiitokset niistä!

(Kysymys on tullut alunperin sähköpostina analyytikko Petri Kajaanille, mutta julkaistu kysyjän luvalla myös Q&A:ssa)

Inderesin kommentti 

Hyvä ja aiheellinen kysymys. 

Olemme tietoisia Kamuxista kuluttajaviranomaisille tehdyistä kanteluista. Tästä on kirjoteltu jo pitkään ihan valtakunnan isoissa uutiskanavissa. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naista-autoliikkeista-tehdaan-eniten-valituksia-yksi-on-ihan-omissa-sfaareissaan-mikaan-muu-ei-selita/7958324

Kamux on ollut tämän tilaston kärkisijoilla viime vuosina ja yhtiöstä liikkuu netissä paljon negatiivista palautetta.  

Osittain tämä on vaikuttanut myös yhtiön osakkeen arvostukseen, koska osa sijoittajista ei halua sijoittaa näin huonomaineiseen yhtiöön ja osaketta on hinnoiteltu pitkään selvällä alennuksella Helsingin pörssin muihin yhtiöihin verrattuna, vaikka Kamuxin taloudellinen suorittaminen on ollut samaiseen ryhmään verrattuna ensiluokkaista. Vaikka näitä valituksia tulee paljon, Kamux silti vuodesta toiseen jatkaa markkinoita nopeampaa kasvua jokaisessa toimintamaassaan, yhtiöltä ostetaan jatkuvasti enemmän autoja, joten kyllä tällainen vauhti loppuisi nopeasti, jos suurin osa ihmisistä pitäisi palvelua tai tuotetta jotenkin ala-arvoisena. Kamuxin kaltainen taloudellinen suoritus (kts. Kuvat alla) ei varmaankaan olisi mahdollista, jos yhtiö hoitaisi asiat selvästi kilpailijoitaan heikommin. Ennen pitkää kuluttajat äänestäisivät jaloillaan. Näin ei kuitenkaan ole selvästikään käynyt. Jos näiden valitusten määrä kasvaa selvästi, niin tällainen riski on tietysti olemassa. 

Näissä riskianalyyseissä siis mielestäni kannattaa aina ottaa huomioon asian mittakaava ja suhde markkinakokoon sekä muihin toimijoihin. Muuten näitä riskejä voi alkaa ylikorostamaan ja saattaa jäädä hyvät sijoitukset tekemättä. Voisin melkein väittää, että kaikissa yhtiöissä on jotain huonoja asioita, joista saa haettua syitä miksi yhtiöön ei kannata sijoittaa. Sellaista puhdasta pulmusta ei taida tästä maailmasta löytyä, etteikö yhtiöstä tai sen menettelyistä löytyisi jotain syytä olla huolissaan ja jättää sijoittamasta vaikka ihan periaatteen vuoksi. 

Kamuxin sija tällaisen tilaston ykköspaikalla on siinä mielessä luonnollinen, että Kamux on Suomen selvästi suurin käytettyjen autojen kauppias. Muistakin autokaupoista tehdään runsaasti valituksia ja ne menevät jotakuinkin markkinaosuuksien mukaan. Listalta löytyy Kamuxin jälkeen Rinta-Joppia, Deltaa, Käyttöautoa, Laakkosta ja Pörhöä. Käytettyjen autojen kauppiailla on yleisestikin huono maine ja se johtuu osittain varmaankin tästä. Jokainen tuntee jonkun, joka on saanut huonoa palvelua autokaupassa tai auto on hajonnut tietyn ajan kuluessa. Ne pitävät myös asiasta yleensä suurinta mekkalaa ja ne kaikki, jotka ovat tyytyväisiä palveluun ovat useimmiten hiljaa.  

Autokaupoista otettiin KKV:hen vuonna yhteyttä 16 tuhatta kertaa, mikä on todella paljon.  Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn tuli 1007 autoasiaa. Kamuxilta ostettuja autoja oli näistä 82. Kun huomioidaan, että Kamux myi vuonna 2019 Suomessa 43 tuhatta käytettyä autoa, niin näiden tapausten osuus kaikista myydyistä autoista on noin promillen. Ikävää, että tällaista sattuu, mutta käytettyjen autojen kohdalla tällaisista tapauksista päästään tuskin koskaan eroon. 

Kamux pyrkii aktiivisesti ratkaisemaan nämä tapaukset ja joskus ratkaisun löytäminen vaatii apua ulkopuolisilta tahoilta. Tässä on Kamuxin oma video siitä, miten Kamux seuraa ja johtaa asiakastyytyväisyyttä. 

https://www.youtube.com/watch?v=2ViQfI8RBPo&t=1s

Uskon, että Kamuxin johdossa on sen verran välkkyä porukkaa, että tajuavat heikon asiakaspalvelun johtavan ennen pitkää asiakkaiden katoamiseen ja yhtiön olemassaolon mahdollisuuksien heikkenemiseen. Tähän mennessä liiketoiminta on sujunut erittäin hyvin, vaikka valituksia on matkalla tullut. Jos palvelutaso alkaisi selvästi heikentyä ja sillä olisi negatiivinen vaikutus liiketoimintaan, niin varmasti johtoryhmä ja viime kädessä omistajien etua valvova hallitus huomaisi tällaisen asian ja ryhtyisi korjaaviin toimenpiteisiin.  

Terveisin 

Petri