Kamuxin henkilöstön vaihtuvuus
Kysymys
Kysymys Kajaanille: Kuinka arvioit Kamuxin henkilöstön (lähinnä myyjien) insentiivejä vaihtaa työnantajaa tämänkaltaisessa taloudellisessa toimintaympäristössä, jossa kauppa ei käy normaaliin tapaan ja varmasti ainakin jollakin tasolla myyjien palkat tulevat notkahtamaan? Itselläni tuli mieleen, että hyvillä myyjillä voisi olla tällä hetkellä huomattavasti paremmat edellytykset korkeampiin ansioihin esimerkiksi operaattorien liittymämyyjinä, kun kamuxin myyjän peruspalkka on verrattain hyvin matala. Näetkö tätä yhtiölle ongelmana?
Vastaus
Moikka.
Ihan aiheellinen ja ajankohtainen kysymys.
Hyvinä aikoina Kamuxin automyyjät pääsevät hyviin ansioihin ja veikkaisin, että vuoden 2019 hyvien automyyntilukujen jälkeen siellä on monella myyjällä ollut oikein kissan päivät. Toivottavasti kaverit ovat pistäneet rahaa sukan varteen, sillä huonoina aikoina (kuten nyt koronaviruksen jyllätessä) palkat myös joustavat alaspäin.
Kamuxin automyyjien kiinteä kuukausipalkka on lähtökohtaisesti matala (alle 1000 euroa), eikä sillä oikeastaan kovin pitkään elä, jos ei saa kylkeen sitä muuttuvaa palkan osuutta (ns. kannustinpalkkiota, joka on sidottu mm. myyntiin, autohankintoihin, integroitujen palveluiden myyntiin yms.). Parhaimmat myyjät voivat päästä Kamuxilla 100 000 euron vuosituloihin. Loppujen lopuksi - vähän niin kuin kaikessa myyntityössä - on aika paljon myyjästä itsestään kiinni, kuinka hyville ansioille siellä pääsee. Kamuxissa palkkiorakenne on todella kannustava ja siinä mielessä hyville myyjille se on varmasti pitkälläkin aikavälillä hyvä paikka olla töissä.
Ihan varmasti tällaiset vaikeat ajat laskevat selvästi Kamuxin myyjien keskiansioita ja jossain määrin jopa pakottaa joitain työntekijöitä vaihtamaan työnantajaa tällaisessa ympäristössä, jossa automyynti laskee merkittävästi. Ongelma varmasti kumuloituu, jos koronaviruksen tilanne kestää vielä pitkään. Se, että menevätkö myyjät nyt sitten väliaikaisesti johonkin liittymämyyjäksi tms. ja yrittävät sitten tulla takaisin Kamuxille, kun ajat ovat paremmat, niin on tosi vaikea sanoa, mutta aikamoiselta veivaamiselta se kuulostaa. Tällainen työpaikan vaihtaminen ja parempien ansioiden perässä juokseminen on tietysti osa (myös) Kamuxin henkilöstön luonnollista vaihtumaa, eikä siitä varmasti koskaan mikään yritys pääse kokonaan eroon.
Kamux pyrkii luonnollisesti toiminnassaan välttämään tällaisia isoja henkilöstövaihtumisten piikkejä, koska uusien myyjien rekrytointi ja kouluttaminen on aina työlästä ja uusien myyjien ”kasvaminen” hyviksi myyjiksi ottaa oman aikansa. Jos sellainen piikki esim. nähtäisiin nyt koronaviruksen takia, niin varmasti sillä olisi kuitenkin negatiivinen vaikutus Kamuxin toimintaan. Kamuxilla on kuitenkin hyvin sulava prosessi ja oma ”Kamux Academy”, jonka kautta uudet myyjät koulutetaan tehokkaasti talon tavoille, joten siellä on ainakin harjoiteltu tätä vaihtuvuutta ja uusien myyjien sisäänajoa jo pitkään. Myyjien vaihtuvuus on jossain määrin myös hyvä asia, sillä se pitää henkilöstön virkeänä, ja koska kaikista ihmisistä ei ole myyjän työhön, niin on myös ihan hyvä, että tällaiset henkilöt ns. ajautuvat Kamuxin aggressiivisen kannustinmallin takia muihin töihin luonnollista kautta (ts. ilman irtisanomisprosessia), jos myyjän työ ei näytä henkilölle sopivan.
Terveisin,
Petri K.