• Millainen riski USA:n ja Kiinan välinen kauppasota on Nokian Renkaiden osalta?
  • Millä tavoin USA:n ja Kiinan kauppasota vaikuttaa tai voi vaikuttaa Nokian Renkaiden liiketoimintaan?
  • Kuinka merkittävänä riskinä näette USA:n tuontitullien vaikutuksen Nokian Renkaille?
  • Millainen on Nokian Renkaiden asema kauppasodan keskellä ennen kuin Daytonin tehdas valmistuu ja miten Daytonin tehtaan jälkeen asema muuttuu?
  • Kuinka paljon koko rengasmarkkinalla Kiinassa valmistettuja renkaita menee USA:han ja vastaavasti kuinka paljon USA:ssa valmistettuja renkaita menee Kiinan markkinoille?
  • Onko pelkoa, että tällaisia renkaita alettaisiin dumpata Euroopan markkinoille Kiinan ja USA:n välisen kaupan vaikeutuessa?
Yhtiön kommentti 

Kysyimme yhtiöltä ja tässä Nokian Renkaiden suunnalta vastaukset:

Millainen riski USA:n ja Kiinan välinen kauppasota on Nokian Renkaiden osalta? 
Vielä on liian aikaista arvioida, onko tilanteella suoria tai välillisiä vaikutuksia toimintaamme. Emme kuitenkaan oleta kauppasodan vaikuttavan lyhyellä tähtäimellä toimintaamme. Meillä ei ole valmistusta Kiinassa eikä se ole muutenkaan avainmarkkinoitamme. Saattaa vaikuttaa Kiinasta tulevien kemikaalien hintaan, mutta tämän vaikutuksen ei odoteta olevan merkittävä: kaikkia raaka-aineita on saatavissa myös muilta markkinoilta, joten Kiinan mahdollista kustannuksien nousua voidaan toimittajavalinnoilla pienentää.

Millä tavoin USA:n ja Kiinan kauppasota vaikuttaa tai voi vaikuttaa Nokian Renkaiden liiketoimintaan?
Kauppasota voi vaikuttaa lähinnä välillisesti, jos kiinalaisten tuotteiden määrät lisääntyvät eri markkinoilla. Toimimme kuitenkin eri segmenteissä, joten oletamme mahdollisen vaikutuksen olevan joka tapauksessa maltillinen. Myös vahva asema talvirengasmarkkinoilla suojaa meitä vaikutukselta.

Kuinka merkittävänä riskinä näette USA:n tuontitullien vaikutuksen Nokian Renkaille?
Emme oleta kauppasodan vaikuttavan lyhyellä tähtäimellä toimintaamme.

Millainen on Nokian Renkaiden asema kauppasodan keskellä ennen kuin Daytonin tehdas valmistuu ja miten Daytonin tehtaan jälkeen asema muuttuu?
Emme koe että asemamme olisi lähiaikoina muuttunut juurikaan. Olemme jo pidempään olleet Yhdysvaltojen sanktioiden keskellä ja tilanne on siinä mielessä tuttu meille. Daytonin tehtaan myötä saamme paikallista valmistusta Yhdysvalloissa, joka osaltaan vähentää rengaskuljetusten ja tullien määrää.

Kuinka paljon koko rengasmarkkinalla Kiinassa valmistettuja renkaita menee USA:han ja vastaavasti kuinka paljon USA:ssa valmistettuja renkaita menee Kiinan markkinoille?
Henkilöautojen/Light Truck -renkaiden Kiinan tuonti USA:an on nykyään alle 10 milj. kpl (2018). Se on vain 6 % USA:n kokonaistuonnista. 2019 Q1 aikana Kiinan osuus oli 2 %. Valitettavasti meillä ei ole tietoa, paljonko USA:sta viedään renkaita Kiinaan. Oletamme määrien olevan merkityksettömiä.

Onko pelkoa, että tällaisia renkaita alettaisiin dumpata Euroopan markkinoille Kiinan ja USA:n välisen kaupan vaikeutuessa?
Seuraamme tilannetta, mutta on vielä liian aikaista arvioida, onko tilanteella vaikutuksia Euroopassa. Emme kuitenkaan oleta kauppasodan vaikuttavan lyhyellä tähtäimellä toimintaamme, koska olemme nimenomaan premium-tuotteita valmistava rengasyhtiö, ja toimimme siten eri segmentissä.