Onko Nokiasta tullut SELITTELIJÄ?

Inderes Q&A 05.06.2019 14:40 Nokia

Kuuntelin uusimman podinne mututuntumalla sijoittamisesta, (jossa muuten olitte 1000 % väärässä leijonista, vaikka esimerkki toki havainnollisti sijoittamisen epävarmuutta täydellisesti), ja haluaisinkin kysyä, onko Nokia siirtynyt sijoittamisen nelikentässä SELITTELIJÖIHIN? Nyt mennään toista vuotta samalla tarinalla, kolmatta tuskin moni sijoittaja jaksaa. Mihin sijoittajan kannattaa kiinnittää selityksessä huomiota? Miten Nokian kannattaisi kehittää tarinaansa?

Inderesin kommentti 

Moi,

Tuo leijonien lätkävertaus osui hyvin, mutta mehän totesimme podissa sen olevan ”mahdollista” :=)

Nokia on kieltämättä ajautunut selittelijäksi. Kirjoitimme aiemmin tällä viikolla selittelyn taustoista: https://www.inderes.fi/fi/uutiset/onko-nokia-jaamassa-jalkeen-5g-kilpail...

Viimeisimmässä raportissa on myös pureskeltu selityksiä (Premium-jäsenille) https://www.inderes.fi/fi/jaksa-viela-hetki

Toistaiseksi olemme ainakin itse ostaneet yhtiön selityksiä, koska ne ovat olleet perusteltuja, joskin niiden teho heikkenee jatkuvasti ja nyt vaaditaan taas enemmän kovia lukuja kuin uusia tarinoita. Selityksissä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko yhtiöllä uskottava näkemys tilanteen korjaantumisesta ja sen aikajänteestä, vai pyrkiikö yhtiö ainoastaan peittämään ongelmiaan keksimällä ulkoisia tekijöitä selityksiksi.

Mielestäni Nokia otti viime vuonna aivan liikaa etukenoa 5g-hypen kanssa, ja kun se ei realisoitunut odotetusti, on yhtiön luottamus sijoittajien silmissä nyt heikentynyt. Yhtiön pitäisi pystyä valaisemaan sijoittajille paremmin, millä aikajänteellä ja millä voimakkuudella verkkomarkkinan teknologiasykli etenee Nokian näkemyksen mukaan, jotta sijoittajille ei synny epärealistisia odotuksia (odotetaan liikaa ja liian nopeasti ja sitten petytään). Ymmärrän, että asiakkaiden suuntaan yhtiön on markkinointimielessä ”hehkutettava” pysyäkseen relevanttina ja näkyvänä, mutta sijoittajien suuntaan pitäisi pystyä samaan aikaan hallitsemaan odotuksia pitämällä ne realistisina.

Lisäksi markkinoilla on paljon epäilyksiä ja spekulaatiota liittyen Nokian teknologian haasteisiin ja kilpailukykyyn. Yhtiö on vastannut tähän vahvalla puolustuskannalla ja hehkuttamalla esimerkiksi yksittäisiä voittoja. Luottamusta yhtiötä kohtaan vahvistaisi, jos se kertoisi avoimemmin missä on haasteita ja miten ne korjataan sen sijaan, että ne pyritään hautaamaan kaatamalla niiden päälle kasa nippelitietoa omaa kilpailukykyä todistavista tekijöistä.

Haasteita on jokaisella verkkoyhtiöllä, mutta harvan ego kestää niiden ääneen sanomista. Tällöin on ihan normaalia, että markkinat ja media laittavat spekulaatiomyllyt käyntiin.

T. Mikael