Teknologiaan perustuva kilpailuetu?
Kysymys
Puhuitte laatuyhtiöitä käsittelevässä videossa kestävästä kilpailuedusta ja teknologiasta sen lähteenä. Voisitteko hieman tarkentaa, miten teknologia voi olla pitkän aikavälin kestävä kilpailuetu? Teknologisesti edistyksellinen tuote/palvelu ei kai ole aina kestävä kilpailuetu (esim. Nokian puhelimet)? Ja jos teknologia laskee kustannuksia niin eikö kilpailuetu ole silloin matalat kustannukset, jotka on saavutettu teknologisella kehityksellä? En tiedä sekoitanko asiat keskenään vai mitä, mutta jotenkin tuntuu, että teknologia ei ole itsessään lähde kestävälle kilpailuedulle. Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)
Vastaus
Teknologia on käsitteenä toki melko laaja, kuten jo hyvin kysymyksessä valoitit. Erinomainen kysymys kaiken kaikkiaan.
Kuluttajateknologiassa (puhelimet, ym.) on vaikea nähdä että teknologialla itsellään voisi saavuttaa pysyvää kilpailuetua (kuten Nokia sai huomata) ja jatkuvasti saa kiriä. Sen sijaan platform ja appit jotka sinne raudan sisään menevät voi rakentaa vallihautaa, kuten Apple on tehnyt.
Teknologista kilpailuetua voi mitata sillä, kuinka vaikeaa sitä on replikoida (Googlen hakukoneen replikoint voi olla melko haastava tehtävä). Pyöräkin (siis ihan pyöreä pyörä, ei "bicycle"), on teknologia, mutta se taas on helppo replikoida. Teknologinen kehitys on johtanut myös monilla aloilla "winner takes all"-efektin voimistumiseen, jolloin voittajalle tulee lähes monopolimainen asema, kuten Facebookille somessa. Microsoftilla on etua melkein monopoliasemastaan jne. Mutta ensin teknologialla (ja hyvällä myynnillä) pitää saada se kriittinen etumatka tähän asemaan.
Mutta totta, että "kehitys kehittyy" ja teknologinen etumatka pitää säilyttää jatkuvilla panostuksilla tutkimukseen ja kehitykseen. Mutta esimerkiksi Reveniota suojelee Icaren silmänpainemittareissa vaativa teknologia ja softa, jota ei aivan heti pysty kopioimaan, mutta ei oikeuta itsetyytyväisyyteen.
Tiivistäen: teknologialla voi rakentaa vallihautaa, kun se on vaikeasti replikoitavaa ja sillä on dominantti asema ja riittävä etumatka muihin ja yhtiö panostaa jatkuvasti etumatkan kasvattamiseen ja vallihaudan syventämiseen.