Verkkiksen negari yllätyksenä?
Kysymys
Viimeisin: verkkokauppa.com "Uutiset tulevat täytenä yllätyksenä." Mistä se johtuu? Eikö yhtiö kerro analyytikoille olennaisia asioita oikeaan aikaan? Vai eivätkö analyytikot kysy niitä oikeaan aikaan? Miten tällaisia huimia hyppyjä voitaisiin välttää?
Vastaus
Ohjeistuksen muuttaminen tarkoittaa myös sitä, että varoitukseen johtaneet tekijät olivat yhtiölle itselleen yllätys (muuten ohjeistus olisi alunperin ollut varovaisempi). Alkuvuonna yhtiö kyllä kertoi aikovansa hakea kasvua aggressiivisesti hinnoittelulla, mutta arviomme mukaan yllättävä muuttuja tässä on ollut markkinakasvun äkillinen hyytyminen (heinäkuussa 2017) sekä kilpailijoiden (etenkin Gigantti) erittäin aggressiivinen hinnottelu. Lisäksi yhtiön johto on tehnyt selkeän strategisen valinnan, jonka myötä yhtiö uhraa lyhyen aikavälin kannattavuutta saavuttaakseen pitkän aikavälin kasvua. Näistä kaikista tekijöistä johtuen varoitus oli meille lopulta selkeä yllätys. Analyytikot yrittävät kyllä seurata markkinoita mahdollisimman tarkasti ja olla yhtiötä edellä näissä asioissa. Välillä tämä on poikkeuksellisen vaikeaa kuten tässä tapauksessa.